مجتبی زینی‌وند در نشست خبری با اصحاب رسانه:

۱۲ اولویت آموزش و پرورش در سال جاری شناسایی و به شوراهای آموزش و پرورش ابلاغ شده است

طرحی درباره چگونگی ایفای نقش مسئولیت اجتماعی نهادها و شرکت‌های بزرگ نسبت به آموزش و پرورش در حال نهایی شدن است

تهران (پانا) - نشست خبری معاون وزیر آموزش و پرورش و‌ رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی صبح امروز با حضور مدیران کل این سازمان و اصحاب رسانه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۰۴۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
۱۲ اولویت آموزش و پرورش در سال جاری شناسایی و به شوراهای آموزش و پرورش ابلاغ شده است

مجتبی زینی‌وند در این نشست با تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: «امنیت و آرامش این کشور مدیون حضور سردار سلیمانی در همه عرصه‌های دفاع از نظام و شهادتشان موجب وحدت شد.»

رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی ادامه داد: «هر سال هفته آخر دی‌ماه هفته شوراهای آموزش و پرورش است و فرصت مناسبی برای پرداختن به مسائل این حوزه است. آموزش و پرورش برای تحقق توسعه پایدار نیازمند مشارکت همگانی است. موضوع مشارکت و همگانی‌شدن مختص کشور ما نیست، بررسی کشورهای دیگر نشان می‌دهد که همه بخش‌های دولتی و غیردولتی با نظام آموزش و پرورش آن کشور پیوند عمیق دارند. در کشور ما علاوه بر آموزه‌های دینی در حوزه مشورت، در سال ۷۲ هم، مجلس با تصویب قانون شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت استفاده از توان همه دستگاه‌ها را برای آموزش و پرورش فراهم‌ کرد. آموزش و پرورش به دلیل فرادستگاهی بودن بیشتر با چالش و‌ بحران مواجه است و معتقدیم حضور مدیران ارشد استانی و نخبگان در ترکیب شوراها زمینه بسیار خوبی برای هم‌اندیشی و حل مسائل آموزش و پرورش است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «در دو سال اخیر با تعامل خوب سازمان مدارس غیردولتی با وزارت کشور، جلسات شورای آموزش و پرورش به صورت منظم برگزار شده و برکات بسیار خوبی برای آموزش و پرورش داشته است. علی‌رغم کارهای بسیار خوبی که در سازمان مدارس غیردولتی در زمینه شوراها انجام‌ شده است اما در زمینه اطلاع‌رسانی خیلی موفق نبوده‌ایم.»

مدیریت شوراها به دفتر شوراها تبدیل شد

زینی‌وند به رویکردهای سازمان مدارس غیردولتی در حوزه شوراها اشاره کرد و گفت: «اولین رویکرد ارتقای ساختار تشکیلات اداری شوراها بود. خوشبختانه با حمایت دولت و سازمان امور اداری و استخدامی توانستیم مدیریت شوراها را به دفتر شوراها تبدیل کنیم. رویکرد دوم اثربخشی خود شوراهای آموزش و پرورش و استیفای حقوق آموزش و پرورش از محل قانون از دستگاه‌هایی بود که وظایفی را برعهده دارند. در این زمینه دو کار انجام شد، اول هماهنگی برای تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که از زمان تصویب قانون ابلاغ نشده بودند و دوم تعیین تکلیف و رفع موارد اختلافی بین آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها بود.»

او ادامه داد: «جلسات شوراهای آموزش و پرورش در ۶۷۹ شهرستان و منطقه و ۳۲ شورای آموزش و پرورش استان‌ها به‌صورت منظم برگزار شده است. در این میان شهرستان‌های تهران، همدان و یزد بیشترین جلسات را داشتند. میانگین تشکیل جلسات از ۷ جلسه در سال ۹۶ به ۹ جلسه در سال ۹۷ رسید و امسال تاکنون بیش از ۱۰ جلسه برگزار شده است. ۹۰ موضوع به پیشنهاد ستاد و ادارات آموزش و پرورش احصا و به دبیرخانه‌های شوراها ابلاغ شد و نقش خوبی در غنی‌سازی محتوایی جلسات داشت. همچنین ۱۲ اولویت آموزش و پرورش در سال جاری شناسایی و به شوراهای آموزش و پرورش ابلاغ شده است.»

تاکنون ۲۵ هزار مصوبه شوراها به مرحله اجرا درآمده است

مجتبی زینی‌وند گفت: «تاکنون ۲۵ هزار مصوبه شوراها به مرحله اجرا درآمده که ۸۶ درصد مصوبات را دربرمی‌گیرد. ۲۲ درصد مصوبات آموزشی، ۲۰ درصد پرورشی، ۴۳ درصد پشتیبانی، ۴ درصد پژوهشی و ۱۱ درصد سایر موارد بوده است.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: «۱۴۰۰ میلیارد تومان در سال۹۷ از محل قانون شوراها درآمد داشتیم که نسبت به ۱۱۰۰ میلیارد تومانی درآمد سال ۹۶، رشد ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد. بند ۲ ماده ۱۱ قانون شوراها به کمک‌های داوطلبانه به مدارس برمی‌گردد که در این زمینه افت ۴۰ درصدی داشته‌ایم اما در اجرای کلاس‌های فوق برنامه مدارس شاهد رشد ۴ برابری بوده و این رقم از ۱۰۶ میلیارد و ۵۳۴ میلیون در سال ۹۶ به ۴۶۳ میلیارد و ۷۶۱ میلیون تومان در سال ۹۷ رسیده است.»

اگر قرار است در منطقه‌ای تغییر کاربری از آموزشی به تجاری صورت گیرد حتما سرانه فضای آموزشی دیده شود

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «هدف ما صیانت از فضای آموزشی است. اگر قرار است در منطقه‌ای تغییر کاربری از آموزشی به تجاری صورت گیرد حتما سرانه فضای آموزشی دیده شود تا در آینده دچار کمبود فضای آموزشی نشویم.»

او خبر داد طرحی درباره چگونگی ایفای نقش مسئولیت اجتماعی نهادها و شرکت‌های بزرگ نسبت به آموزش و پرورش در حال نهایی شدن است. زینی‌وند گفت: «اگر آموزش و پرورش پویایی داشته باشیم شاهد توسعه پایدار در آینده خواهیم بود و به همین علت معتقدیم همه دستگاه‌ها باید مسئولیت اجتماعی خود را نسبت به آموزش و پرورش ایفا کنند.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به ماده ۱۸ قانون شوراها که مربوط به انبوه‌سازی‌ها است، اشاره کرد و گفت: «رشد ۸۹ درصدی در اجرای این قانون را نسبت به سال۹۶ شاهد هستیم و در سال ۹۸ جهش خوبی را شاهدیم و حتما باید تمام کسانی که واحدهای مسکونی انبوه در شهرک‌ها می‌سازند،مدرسه‌سازی هم انجام دهند.»

مجتبی زینی‌وند در پایان صحبت‌های خود گفت: «از حیث تحقق درآمد حاصل از اجرای مواد قانون شوراها، شوراهای استان‌های آذربایجان غربی و شهرستان‌های تهران، در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، استان‌های همدان و خراسان رضوی و از حیث عملکرد دبیرخانه شوراهای آموزش و پرورش، استان‌های ایلام و اردبیل به عنوان استان‌های برتر معرفی شدند.»

آیین‌نامه آموزش و پرورش مناطق مرزی به نگاشت یازدهم رسیده است

او‌ ادامه داد: «آیین‌نامه آموزش و پرورش مناطق مرزی تاکنون به نگاشت یازدهم رسیده، آیین‌نامه مشترکی تهیه شده و اکنون منتظر اصلاحات جزیی در شورای عالی آموزش و پرورش است تا ابلاغ شود. در این آیین‌نامه برای ۲۵ دستگاه وظایفی تعیین شده است. مطمانا با تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه، جهش خوبی در حل مشکلات آموزش و پرورش مناطق مرزی اتفاق می‌افتد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار