ایران چگونه هیمنه آمریکا را شکست

تهران (پانا) - "این برای نخستین بار است که واشنگتن انتظار می کشد دولت دیگری به او ضربه بزند " یک دیپلمات سابق آمریکا در گفتگو با شبکه الجزیره با بیان این مطلب می افزاید : آثار ضربه ایران فراتر از تمام محاسبات نظامی آمریکا بود و پیامدهای تاریخی گسترده ای خواهد داشت . ایران در یک اقدام بی سابقه دو پایگاه آمریکایی را که محل استقرار سربازان این کشور بود هدف قرار داد .

کد مطلب: ۱۰۰۳۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد
ایران چگونه هیمنه آمریکا را شکست

به گزارش شبکه الجزیره، دیدگاه کارشناسان در باره پیامدهای حملات اخیر ایران کاملا متفاوت است . گروهی بر این باورند که تهران اصول جدیدی را برای بازی گذاشت درهمان حال گروهی دیگر می گویند ترامپ توانست یک پیروزی بدون هزینه بدست آورد.

درهمین حال یک تحلیل از سوی حزب دموکرات آمریکا نشان می دهد که اقدامات ترامپ لرزه ای بر استراتژی نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس انداخته است . دراین تحلیل به چند نکته مهم اشاره شده است. ازجمله اینکه :

1- آمریکا مجبور شد عملیات خود علیه داعش را قطع کرده و سربازانش را برای اتخاذ مواضع دفاعی به پناهگاه ها بفرستد .

2- پارلمان عراق به صراحت خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شد . این تصمیم موجب تقویت دولت ملی عراق شده و از سوی دیگر نفوذ ایران دراین کشور را هم تقویت خواهد کرد .

3- آمریکا در شروع تنش ها با ایران مجبور شد 15 هزار سرباز دیگر را به منطقه اعزام کند.

4- ایرانی ها از شکاف و اعتراضات داخلی عبورکرده و به صورت یکپارچه علیه آمریکا تظاهرات کردند.

5- ایران درهمین حال شروع به غنی سازی اورانیوم کرده و با خروج ترامپ از برجام این معاهده کاملا بی خاصیت شد.

یک کارشناس آمریکایی در انستیتو کوینسی واشنگتن می گوید تهران به آنچه می خواست رسید . وی به همین منظور از دولت آمریکا می خواهد اظهارات مقامات ایرانی را جدی بگیرد و می افزاید : « ایران گفته بود انتقام می گیرد و گرفت ، ایران گفته بود از نیروهای نیابتی خود استفاده نمی کند بلکه خود مستقیم دست به این کار می زند و همین طور شد، ایران گفته بود به اهداف نظامی حمله می کند و کرد، ایران الان هم می گوید در صورت تشدید بحران به پایگاه های آمریکایی حمله می کند و باید این حرف ها را جدی گرفت» .

همچنین آین پریمر رییس موسسه « اوراسیا گروپ » می گوید به سختی می شود گفت آنچه اتفاق افتاد یک پیروزی برای ترامپ بود. به گفته وی « سیاست خارجی ترامپ تاکنون توانسته بود دولت های ضعیف را تحت فشار قرار دهد . اما تصمیم نظامی برای ترور ژنرال قاسم سلیمانی یک اشتباه خطرناک بود و ایران را به واکنش واداشت » .

از سوی دیگر کریس مورفی سناتور دموکرات می گوید « ترامپ باید بداند که سیاستش در قبال ایران شکست خورده است ». وی می افزاید : سیاست ترامپ نه تنها برای ایران بازدارندگی نداشت بلکه این کشور را تشویق کرد تا برنامه هسته ای خود را از سر بگیرد. از طرف دیگر سیاست ترامپ عراقی ها را هم با ما دشمن کرد. وی در نهایت از ترامپ خواست منافع ایالات متحده را بر منافع شخصی اش ترجیح بدهد.

با این حال سناتور لیندسی گراهام که یک سناتور جمهوری خواه و طرفدار ترامپ است می گوید : « حمایت از رییس جمهور موجب خاتمه دادن به تهدیدات ایران می شود. تجربه نشان داده باید به سیاست فشار حداکثری ادامه داد تا نیازی دیگر به استفاده از نیروی نظامی نباشد». همچنین مارک روبیو نیز که یک سناتور جمهوری خواه و طرفدار ترامپ است مدعی شد: « حمله ایران بیشتر جنبه تبلیغاتی برای داخل این کشور داشت، زیرا ایران درهمان حال سعی کرد از یک درگیری تمام عیار با ارتش آمریکا پرهیز کند».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار