غار پشوم یزد بزرگترین تالار غار در ایران

یزد(پانا) -یکی از مکان‌هایی که توجه محققان و متخصصان را از سرتاسر دنیا به خود جلب می کند غارهای زیبا و طبیعی است که همواره گردشگران مخصوص به خود را دارد.

کد مطلب: ۱۰۰۳۵۴۵
لینک کوتاه کپی شد
غار پشوم یزد بزرگترین تالار غار در ایران

به گزارش سلام نو، ایجاد این حفره های بزرگ زیرزمینی صدها هزار سال طول کشیده است و اغلب غارها در ابتدا به صورت کارست شکل می گیرند و از تولید سنگ هایی همچون دولومیت، سنگ های گچی و سنگ آهک تشکیل شده اند در مجاورت آب حالت اسیدی پیدا کردند و به مرور حل شده‌اند.

چه زمانی غار پشوم کشف شد؟

در سال ۱۳۹۱ در یزد غار پشوم کشف شد که یکی از بزرگترین تالار غار های درون ایران است. البته این غار هنوز در بین عموم شناخته شده نیست.

اما در آینده می تواند یکی از قطب های پژوهشی برای متخصصین و گردشگران بشود.

غار پشوم یزد کجاست؟

به همان اندازه که شهرهای خاورمیانه بسیار زیباست شهر کویری یزد زیباست.

این شهر که یک شهر قدیمی و آجری بوده است خوشبختانه به خوبی از آن حفاظت شده و به عنوان شهر بادگیرها از آن یاد می شود به دلیل داشتن مکان های تاریخی بسیار زیاد در درون خود یکی از مقاصد مهم برای گردشگری در ایران شده است. قدمت شهر یزد به قرن پنجم میلادی باز می گردد که توسط مارکوپولو این شهر به عنوان شهر نجیب یزد توصیف شده است. غار پشوم یزد از آخرین اکتشافات مکان طبیعی در یزد است.

چه کسی غار پشوم یزد را کشف کرد؟

فتحعلی حیدری از وجود دهانه غاری عمودی در اطراف شهر مهریز مطلع شد و با اطلاع به انجمن کوهنوردی یزد موجب شد که محققان به آنجا بروند و پس از حفاری ۵۰ متر به درون غار راه پیدا کنند بعد از متوجه شدن یک غار در آن منطقه یک تیم متخصص را اعزام کردند و به حفاری آنجا مشغول شدند. غار پشوم یزد با نام غار دوسر معروف است و علت نام گذاری آن قرار گرفتن ورودی غار بین دو تپه می باشد .

چگونه می توان به غار پشوم یزد رفت؟

برای رفتن به غار پشوم یزد حتماً با یک تیم متخصص بروید زیرا غار کمی پیچیده است. مثلاً در ابتدای آن یک چاه ۱۹ متری برخورد می‌کنید و پله ها و شیب حدود ۷۰ درجه دارد و سپس به آبراه می رسید و دوباره با چاهی ۸۰ متری برخورد می کنید در پایین چاه تالار بزرگ و وسیعی شبیه به جلگه تشکیل شده است.

اگر در زمینه کوهنوردی تخصص دارید به شما رفتن به این مکان را توصیه می‌کنیم پس از شهر یزد به سمت مهریز حرکت کنید و بعد از آن جاده انحرافی را بروید . پس از ۳۰ کیلومتر رانندگی به غار پشمی یزد می رسید در ابتدا برای رسیدن به دهانه غار یک و نیم کیلومتر را باید پیاده روی کنید و برای رفتن به این منطقه با محیط زیست و هماهنگی های لازم را انجام دهید زیرا غار پشم در یک منطقه محافظت شده قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار