هفته سوم دی؛ از سقوط هواپیمای اوکراینی تا ثبت روز شهادت «سردار سلیمانی» در تقویم

تهران (پانا) - تعیین تکلیف املاک متروکی که در اختیار «بنیاد مستضعفان» قرار دارد، تغییر نام اتوبان رسالت به نام سردار شهید «قاسم سلیمانی» و ثبت روز 13 دی ماه در تقویم به نام روز مقاومت، جان‌باختن ۵۸ نفر در کرمان بر اثر ازدحام جمعیت در مراسم تشییع سردار سلیمان و سقوط هواپیمای اوکراینی با 179 مسافر بخشی از اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۰۰۳۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد
هفته سوم دی؛ از سقوط هواپیمای اوکراینی تا ثبت روز شهادت «سردار سلیمانی» در تقویم

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

تعیین تکلیف املاک متروکی که در اختیار «بنیاد مستضعفان» قرار دارد

تعیین تکلیف املاک بزرگ مقیاسی که در اختیار نهادها قرار دارد در دستور کار شهرداری تهران است. یکی از این نهادها بنیاد مستضعفان است که املاک زیادی را در اختیار دارد. عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران درباره تعیین تکلیف املاک متروکی که در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد، گفته است که شهرداری تهران برای تسهیل و بازآفرینی املاکی که در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد، طبق تفاهم‌نامه میان این دو نهاد همکاری می‌کند.

به گفته او بخشی از تفاهم‌نامه مربوط به اراضی عباس آباد، ساختمان پلاسکو و باغ‌هایی است که در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد و قرار است با همکاری میان شهرداری و این نهاد تعیین تکلیف شوند.

تغییر نام اتوبان رسالت به نام سردار شهید «قاسم سلیمانی»

در هفته‌ای که گذشت، در پی شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران مصوب کردند بزرگراه رسالت در پایتخت به نام سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی تغییر نام دهد.

همچنین طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز 13 دی ماه (تاریخ شهادت سردار سلیمانی) در تقویم به نام روز مقاومت ثبت شد.

جان‌باختن ۵۸ نفر در کرمان

طی برگزاری مراسم تشییع سردار سپهبد قاسم سلیمانی در شهر کرمان، بر اثر ازدحام بیش از حد جمعیت 58 نفر جان خود را از دست دادند. بنا به اعلام اورژانس کرمان، طبق گزارش پزشکی قانونی آمار جان‌باختگان همان عدد ۵۶ نفری بوده که گزارش شده است و با اضافه شدن این دو نفر تعداد جان باختگان به ۵۸ نفر رسیده است. به جز دو نفر از این افراد مابقی اجساد شناسایی و هویت این افراد مشخص شده است.

احیاء و حفاظت از ۵ گورستان تاریخی پایتخت

پنج گورستان تاریخی در منطقه ۱۴ تهران وجود دارد که بیش از ۷۶ هزار مترمربع مساحت دارند و شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی زیادی در آنجا دفن هستند، بسیاری از افرادی که در این آرامستان‌ها دفن شده‌اند در عرصه‌های بین‌المللی افتخارات بزرگی داشتند و به همین دلیل لازم است که شهرداری تهران نسبت به احیای این گورستان‌های تاریخی از جمله گورستان روس، کاتالیک‌ها و غیره اقدام کنند. در هفته‌ای که سپری شد، اعضای شورای شهر تهران با رای اکثریت خود به طرح حفاظت و احیای پنج گورستان تاریخی در منطقه ۱۴ رای مثبت دادند.

نبود انگیزه‌ برای «ایمن‌سازی» ساختمان‌ها در برابر «زلزله»

ایران کشوری زلزله‌خیز است از این رو یکی از اقداماتی که باید انجمن شود، ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله است اما متاسفانه ایمن‌سازی در کشور ما به ویژه کلانشهرها مورد توجه قرار نمی‌گیرد. عبدالرضا سروقد مقدم، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله می‌گوید در زمینه ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی منازل در برابر زلزله تجربیات خوبی وجود دارد اما اکنون انگیزه زیادی برای ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی وجود ندارد چون کنترل نمی‌شود و در اولویت آخر قرار می‌گیرد.

او گفت: خیلی مواقع مردم، مقاوم‌سازی را در اولویت نمی‌گذارند و با توجه به اینکه نظام مهندسی نیز صلاحیت این موضوع را در بسیاری از شهرها تعریف نکرده است بنابراین مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و روال قانونی که چگونه مقاوم‌سازی صورت بگیرد جا نیفتاده است. اکنون انگیزه زیادی برای ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی وجود ندارد چون کنترل نمی‌شود، در اولویت آخر قرار می‌گیرد.

برگزاری جلسه دادگاه دو متهم پرونده بانک سرمایه

هفته‌ای که سپری شد، جلسه‌ای دیگر برای رسیدگی به پرونده دو تن(جهانبانی و صالحی) از متهمان بانک سرمایه برگزار شد. بنا به گفته قاضی مسعودی مقام در موعد مقرر حکم پرونده صادر خواهد شد. در این جلسه دو متهم آخرین دفاعیات خود را ارائه دادند. البته با طولانی شدن دفاعیات متهم صالحی قاضی مسعودی مقام ختم این جلسه رسیدگی را اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه مقداری از دفاعیات آقایان صالحی و وکیل ایشان و جهانبانی باقی مانده رسیدگی به جلسه بعدی که متعاقبا اعلام می‌شود، موکول می‌شود.

سقوط هواپیمای اوکراینی با 179 مسافر

صبح روز چهارشنبه 18 دی ماه، یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) دچار نقص فنی شد و سقوط کرد. در این حادثه 179 نفر جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۴۷ نفر ایرانی و ۳۲ نفر خارجی شامل ۶ تبعه کانادا، ۴ تبعه سوئد، ۱۱ تبعه اوکراین، ۱۰ تبعه افغانستان و یک تبعه انگلستان بوده‌اند. بنا بر اعلام پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور تمام سرنشینان هواپیمای اوکراینی جان خود را از دست دادند و اجساد غالبا قطعه قطعه هستند و فوریت‌های پزشکی اجساد را جمع آوری کردند و به پزشکی قانونی منتقل شدند. همچنین بر اساس اعلام وزارت راه، علت سقوط هواپیمای اوکراینی که صبح امروز در نزدیکی شهر جدید پرند سقوط کرد، آتش سوزی در قسمت موتور هواپیما بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار