34 درصد دانش‌آموزان فارس در شاخه فنی و حرفه‌ای مشغول تحصیل هستند

شیراز (پانا) - مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس ، مهارت‌آموزی و اجرای مطلوب طرح ایران مهارت را ازجمله اولویت‌های مهم آموزش‌وپرورش در استان دانست و افزود: در تدوین سند توسعه مهارت لازم است شاخص‌هایی همچون برخورداری مهارت‌ها از بازار کار و مزیت نسبی هر مهارت در نظر گرفته شود .

کد مطلب: ۱۰۰۳۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد
34 درصد دانش‌آموزان فارس در شاخه فنی و حرفه‌ای مشغول تحصیل هستند

علی عسکر نجفی در جلسه کمیته ساختار و فناوری‌های مدیریتی استان، با محوریت طرح ایران مهارت با تأکید بر اهمیت بحث مهارت‌آموزی به دانش آموزان گفت: علاوه بر مسائل مالی و اعتباری بحث کیفیت این آموزش‌ها نیز ازجمله مباحثی است که باید موردتوجه قرارگرفته و نظارت خوبی بر نحوه ارائه این آموزش‌ها صورت پذیرد تا نتایج بهتری کسب گردد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس مهارت‌آموزی و اجرای مطلوب طرح ایران مهارت ازجمله اولویت‌های مهم آموزش‌وپرورش استان دانست و گفت: در اجرای این طرح لازم است بر کیفیت و کمیت تجهیزات و امکانات، توانمندی مربیان و مدرسان، کیفیت و محتوای آموزش‌ها و همچنین وضعیت فضاهای آموزشی نظارت لازم را داشته و نقاط ضعف و قوت را شناسایی نمود.

وی با اشاره طرح سند توسعه مهارت استان در جلسه شورای مهارت استان، گفت: آموزش‌وپرورش وظیفه دارد نیروی کار و نیروی انسانی متخصص را برای آینده تربیت کند، لذا این نهاد نقش برجسته‌ای در بحث آموزش‌های مهارتی داشته و جایگاه آن از اهمیت خاصی برخوردار است .

نجفی تأکید کرد: در سند توسعه مهارت استان باید نقطه هدف برای آموزش‌وپرورش روشن شود و در تدوین آن لازم است شاخص‌هایی همچون برخورداری مهارت‌ها از بازار کار و مزیت نسبی هر مهارت در نظر گرفته شود .

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس افزود: طبق قانون برنامه ششم توسعه تا پایان سال 1400 باید 50 درصد دانش آموزان دوره متوسطه به شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش بروند که تا امروز نزدیک به 34 درصد این هدف محقق شده است.

وی بر ضرورت تعامل و همکاری آموزش‌وپرورش با سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تأکید کرد و گفت: طبق سند تحول بنیادین هر دانش‌آموز در هر رشته‌ای باید بتواند یک مهارت را در طی دوران تحصیل خود فرابگیرد .

نجفی ضمن قدردانی از همکاری‌های خوبی که اداره کل فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های آزاد در سطح استان داشته‌اند گفت: امیدواریم با همان رویکرد خدمت‌رسانی به دانش آموزان مناطق محروم ، شبانه‌روزی‌ها ، عشایری و روستایی بتوانیم گام‌های مؤثری در توسعه این آموزش‌ها برداریم .

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش‌وپرورش فارس نیز گفت: در راستای تفاهم‌نامه منعقده بین وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور مبنی بر ارائه آموزش‌های مهارتی به دانش آموزان از سال گذشته طرح ملی ایران مهارت در مدارس به اجرا درآمده است.

بهنام حیدری گفت: طبق شیوه‌نامه وزارتی اداره کل آموزش‌وپرورش و اداره کل فنی و حرفه‌ای استان موظف شده‌اند با رعایت مقررات از ظرفیت‌های آموزشی بخش خصوصی ( آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد) و بخش دولتی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای و ظرفیت فضاهای مدارس استان، بهره‌گیری نمایند.

رئیس اداره آموزش‌های دوره اول متوسطه آموزش‌وپرورش فارس نیز در این خصوص گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده امسال این طرح در تمامی مدارس متوسطه دوره اول استان در قالب فعالیت‌های فوق‌برنامه مدارس تا پایان شهریورماه اجرا و در پایان دوره نیز به دانش آموزان موفق، گواهی معتبر ارائه می گردد.

عبدالرضا سرانجام در تشریح نحوه اجرای این طرح در سال تحصیلی گذشته نیز گفت: در سال تحصیلی گذشته این طرح در 355 دبیرستان منتخب و مجری دوره اول متوسطه استان و در قالب 133 عنوان رشته مهارتی به‌صورت فوق‌برنامه به دانش آموزان ارائه‌شده است.

وی در تشریح نحوه همکاری مدارس با آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد استان گفت: در راستای اجرای این طرح مدارس می‌توانند به‌منظور استفاده از امکانات بخش خصوصی و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد 4 نوع قرارداد بر اساس نیاز و شرایط خود با آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد منعقد نمایند.

سرانجام با تأکید بر اینکه تمامی آموزش‌های مهارتی در این طرح باید در قالب برنامه‌های فوق‌برنامه و در فضای مدرسه اتفاق بیافتد گفت: 4 نوع قرارداد به‌منظور همکاری آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد در اجرای این طرح پیش‌بینی‌شده است که در تمامی این قراردادها آموزش‌ها باید حتماً در مدرسه صورت پذیرد .

رئیس اداره آموزش‌های دوره اول متوسطه آموزش‌وپرورش فارس افزود: در قرارداد نوع اول اجرای طرح توسط مدرسه با تأمین فضا، تجهیزات آموزشی، مواد مصرفی و مربی هست و فقط امر نظارت بر عهده آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای هست و در قرارداد نوع دوم علاوه بر نظارت امر تأمین مربی نیز بر عهده آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه در قرارداد نوع 3 علاوه بر تأمین مربی و نظارت بر آموزش‌ها، تجهیزات آموزشی نیز توسط آموزشگاه‌ها تأمین می‌گردد گفت: تهیه مواد مصرفی موردنیاز علاوه بر موارد قبلی ازجمله مواردی است که در قرارداد نوع چهارم می‌باید از سوی آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد متناسب با نوع مهارت و تعداد دانش آموزان و بر اساس درخواست مدیران مدارس مجری تأمین شود.

در این جلسه معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی و مدیر حراست اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای فارس، مسئول کانون‌های آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد و رئیس انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استان نیز در خصوص نحوه همکاری بخش خصوصی و اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان برای اجرای این طرح به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار