مددی: اصول سازمان دانش آموزی ارتباط هماهنگ با هدف جمهوری اسلامی ایران دارد

تهران (پانا) - رضا مددی، مشاورر وزیر آموزش و پرورش در موضوع سند تحول و اولین رییس سازمان دانش آموزی کشور در نشست هم اندیشی مدیران سازمان دانش آموزی مناطق نوزده گانه شهر تهران که در کانون رضوان منطقه یک برگزار شد، آموزش هایی در ارتباط با تحول بنیادین آموزش و پرورش ارایه نمود. در این نشست راجع به فلسفه وجودی سازمان دانش آموزی بر اساس سند تحول بنیادین و اهمیت حق دانش آموزان در وجود تشکل ها و انجمن ها سخن گفت.

کد مطلب: ۱۰۰۳۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
مددی:  اصول سازمان دانش آموزی ارتباط هماهنگ با  هدف جمهوری اسلامی ایران دارد

رضامددی با اشاره به چیستی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین نقشه راهی است تا مسیر تعلیم و تربیت گم نشود. مبانی نظری سند تحول از سه فصل "فلسفه تربیت" در جمهوری اسلامی ایران که همان جامعه منظور است و "فلسفه تربیت رسمی و عمومی" همان تربیت مدرسه ای و قانونمند و فراگیر است و "رهنامه نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی" است.

وی افزود: فلسفه دانشی است که با تکیه بر علوم عقلی به طرح مباحث اساسی می پردازد. فلسفه به سوالات اساسی زندگی پاسخ می دهد. با این تعریف فلسفه تربیت به مسایل اساسی تربیت پاسخ می دهد و به چیستی و چرایی و چگونگی تربیت پاسخ می دهد.

مددی با اشاره به مبانی اساسی تربیت گفت: این مهم پنج مبنا دارد. هستی شناسی، انسان شناختی، معرفت شناختی، ارزش شناختی، دین شناختی و باهم نگری تشکیل شده است.

مددی با طرح این موضوع که سازمان دانش آموزی قرار بود مکانی باشد که خود بچه ها آنجا را اداره کنند، گفت: با توجه به محدودیت هایی که در مدارس است باید سازمان فضایی برای ارایه خود واقعی دانش آموز باشد. کرامت ذاتی دانش آموزان باید حفظ شود و در برنامه ها و تشریفات نباید ابزار شوند و حرمت شان آسیب ببیند.

مددی با طرح مبانی اساسی فلسفه تربیت رسمی و عمومی، در چهار حوزه سیاسی و حقوقی و روانشناختی و جامعه شناختی طرح مساله کرد.

وی در حوزه سیاسی فلسفه تربیت رسمی و عمومی سند گفت: نظام های سیاسی در تربیت دخالت می کنند. در اساسنامه سازمان گفته که سازمان دانش آموزی با اهداف نظام جمهوری اسلامی حرکت می کند و تحت تاثیر جمهوری اسلامی است.

مددی با اشاره به نقدهایی که به فلسفه وجود سازمان دانش آموزی می شود، گفت: پیشاهنگی معیار جهانی دارد اما در هر کشوری با اهداف و اصول همان کشور ارتباط هماهنگ دارد. ما قرار است سازمانی داشته باشیم که با جهتگیری های جمهوری اسلامی ایران همراستا باشد و از همین جهت این سازمان تشکیل شد. این سازمان جمهوری اسلامی است و تنها شرطش برای ورود، دانش آموز بودن است. هرکسی دانش آموز است، می تواند در این سازمان عضو شود. همچنین در تربیت رسمی و عمومی جریان تربیت با نظام سیاسی ارتباط دارد. در کشور ماهم نظام سیاسی، این سازمان را راه اندازی کرده است. هرچند ما مدرسه و تشکل های زیادی داریم که فعالیت می کنند اما دغدغه سازمان دانش آموزی این است که خدمات تربیتی ارایه می دهد.

وی افزود: این سازمان باید متناسب با نیاز افراد، بچه ها را تربیت کند. پس باید به تناسب نیازهای جامعه باید سریع بتواند خود را تغییر دهد. این سازمان امتیازش در منعطف بودنش است، پس باید مدام نیازسنجی شود و مشخص شود نیاز امروز جامعه و دانش آموز مشخص شود و متناسب با آن تغیر ایجاد کنیم. توجه به مقتضیات زمان و محیطی دارای اهمیت است و لزومی ندارد حتما کار بیست سال قبل را انجام شود مگر اینکه نیاز جامعه باشد.

مددی در بخش حقوقی فلسفه تربیت رسمی و عمومی گفت: حاکمیت چشم امید به سازمان دارد تا بچه ها را متناسب با نیاز سیاسی جامعه تربیت کند. باید دید جایگاه سازمان در نظام و تعلیم و تربیت چیست. باید مکمل تربیت عمومی باشیم. تربیت حق انسان هاست و حکومت باید حق تربیت دانش آموزان را ادا کند.

وی افزود: یکی از حقوق اساسی مردم تربیت و امنیت است. بر همین اساس مدرسه تک دانش اموزی داریم هرچند صرفه اقتصادی نداشته باشد اما توجیه حقوقی دارد. تشکیل این انجمن ها و تشکل ها حق بچه هاست.

وی افزود: تشکیل سازمان دانش اموزی برای تربیت سازمان یافته جزو حقوق دانش اموزان است یعنی اگر تشکلی تعطیل شود درواقع حقی از دانش اموز تضییع می شود و این مهم براساس سندتحول بنیادین است. حکومت از طریق سازمان بخشی از حقوق تربیتی دانش آموز را پاسخ می دهد.

در ادامه نشست مددی، اولین رییس سازمان دانش آموزی راجع به جنبه روانشناختی و جامعه شناختی فلسفه تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی که در سند تحول آمده، سخن گفت.

در انتهای جلسه مددی با اشاره به تفاوت سازمان دانش آموزی با دیگر سازمان ها گفت: باید خود بچه ها پیشتاز سازندگی خودشان باشند. این سازمان باید زمینه سازی کند تا این مهم اتفاق بیافتد. شما با استفاده از سند تحول باید بتوانید یک منشور تربیتی برای سازمان تهیه کنید. چشم انداز سازمان و اهداف آن سامان داده شود و سازمان دانش آموزی شهر تهران با یک رویکرد تربیتی منبعث از سند تحول اموزش را پیش ببرند.ض

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار