علیرضا کمرئی: 70 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در حوزه نانو فعال است

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات همکاری این وزارت‌خانه با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حوزه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی توضیح داد.

کد مطلب: ۱۰۰۲۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد
علیرضا کمرئی: 70 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در حوزه نانو فعال است

علیرضا کمرئی درباره اقدامات این وزارت‌خانه بعد از دیدار وزیر آموزش و پرورش با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با موضوع توجه بیشتر به پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، به خبرگزاری پانا گفت: «در حدود 5 حوزه جلساتی تشکیل و اعضای تیم‌های دو طرف مشخص شده‌اند. مقرر است در دو هفته آینده رئوس برنامه‌هایی که می‌توانیم در آن‌ها همکاری داشته باشیم را تدوین کنیم.»

او ادامه داد: «معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، به طور خاص در حوزه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری فعالیت خواهد داشت. همچنین همکاری دیگری در حوزه تامین برخی از تجهیزات از طریق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور شکل خواهد گرفت که مقرر است با همکاری معاونت متوسطه، برخی از نیازهای تجهیزاتی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای را از ایران ساخت با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تامین کند.»

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: «در پژوهش‌سراها عمدتا فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان از مقطع ابتدایی تا پایان متوسطه انجام می‌شود. در زمینه‌ مسابقات علمی، المپیادها و به طور خاص المپیادهایی که مرتبط با حوزه دانش‌آموزی است فعالیت می‌شود. برنامه‌هایی مانند جابر بن حیان در مقطع ابتدایی و جشنواره نوجوان خوارزمی و جشنواره خوارزمی برخی از فعالیت‌هایی است که در پژوهش‌سراها انجام می‌شود.»

فعالیت 640 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در کشور

کمرئی از فعالیت حدود 640 پژوهش‌سرای فعال در سطح کشور خبر داد و گفت: «برخی از پژوهش‌سراها، قطب‌های نانو یا زیست فناوری یا سلول‌های بنیادی محسوب می‌شوند. برای مثال در حوزه نانو 70 پژوهش‌سرا فعال و در اختیار دانش‌آموزان است. در حوزه علوم نوین با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری کارهای پژوهش‌سراها را پیگیری می‌کنیم.»

او پژوهش‌سراها را محیطی باز و یک موقعیت یادگیری برای دانش‌آموزان دانست و گفت: «پژوهش‌سراها مکمل یادگیری‌های مدرسه محسوب می‌شوند. آمار دانش‌آموزانی که از این فضاها استفاده می‌کنند با توجه به استفاده موقت یا دائم دارای نوسان است. برای مثال در حوزه جشنواره نوجوان خوارزمی بیش از 2 میلیون نفر در سال گذشته تحت پوشش فعالیت‌های پژوهش‌سراها در مسابقات کشوری شرکت کردند.»

وزیر آموزش و پرورش روز یکشنبه یک دی با معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دیدار کرد، در این نشست معاونان دو طرف نیز حضور داشتند و دو طرف بر تجهیز پژوهش‌سرا با تجهیزات تمام ایرانی و توجه ویژه‌ به پژوهشسراها تاکید کردند. همچنین در این دیدار دو طرف بر لزوم تشکیل شبکه آزمایشگاهی در آموزش‌وپرورش برای فعال‌تر شدن پژوهشسراها و حضور محققان در این مکان‌ها تاکید کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار