معرفی دقیق ایاصوفیه در سفر به ترکیه

استانبول شهر زیبایی در ترکیه است که تاریخ دور و درازی دارد. این شهر ابتدا توسط رومی ها در جای یک دهکده به نام بیزانتیوم ساخته شد و سپس پایتخت امپراتوری روم شرقی شد و سپس توسط ترک های عثمانی فتح شد و به پایتخت امپراتوری عثمانی بدل شد. یکی از مهم ترین آثار در تمامی ترکیه، مسجد ایاصوفیه است که سالانه بازدید کنندگان فراوانی دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی این مسجد زیبا که چون نگینی در استانبول خودنمایی می کند بپردازیم.

کد مطلب: ۹۷۶۱۱۳
لینک کوتاه کپی شد

تور ترکیه، ایاصوفیه در دوران امپراتوری بیزانس:

مسجد ایاصوفیه در تور ترکیه که پیش از این کلیسای ایاصوفیه بوده است در زمان امپراتوری بیزانس به عنوان کلیسای اصلی شهر ساخته شد. کار ساخت ایاصوفیه در سال 532 و در دوره زمامداری ژوستین یکم شروع شد و پس از پنج سال کار مداوم و توسط دو معمار برتر زمان خود یعنی ایسیدوروس و آنتییوس ساخته شد. برای ساخت این کلیسا که قرار بود به عنوان نمادی از مسیحیت ارتدکس در برابر کاتولیک ها باشد از هیچ هزینه و تلاشی فروگذار نشد. در ساخت ایاصوفیه بیش از 10 هزار کارگر به کار گرفته شدند تا یکی از شاهکار های جهان باستان خلق شود. در طول سالها و با زوال امپراتوری بیزانس، ایاصوفیه نیز از رونق افتاد و به دلیل عدم رسیدگی دیگر آن شکوه و جلال سابق خود را نداشت. تا اینکه در سال 1453 که کنستانتینوپل به دست ترک ها افتاد، ایاصوفیه سرنوشتی به کلی متفاوت پیدا کرد. ایاصوفیه پس از فتح شهر توسط سلطان محمد سریعا به مسجد تبدیل شد.

تور ترکیه، ایاصوفیه در دوران عثمانی:

در طول سلطنت سلاطین دیگر عثمانی همانند سلطان سلیمان تغییراتی در دیواره های ایاصوفیه ایجاد شد که از جمله پوشاندن نقاشی های آن با گچ بود تا بتوانند در آن نماز بخوانند. بعد ها در دوران جمهور ترکیه این گچ ها زدوده شد و امروزه می توانید نقاشی های دوران بیزانس که بر دیوار ها نقش بسته را ببینید. در دوران عثمانی توجه ویژه ای به ایاصوفیه میشد و همواره از آن حفاظت و نگهداری به عمل می آمد به نحوی که چندین بار توسط بهترین معماران عثمانی مرمت شد و چیز هایی به آن افزوده شد که برخی از آنها که بیشتر به چشم می آید نوشتن آیات قرآن بر در و دیوار ایاصوفیه بوده است. همچنین لوح هایی با اسامی شخصیت های اسلامی بر دیوار های داخلی ایاصوفیه نصب شد که امروزه نیز موجود هستند. عثمانی ها همچنین لوستر های عظیم و سلطنتی گرانبهایی را در ایاصوفیه نصب کردند .از جمله تغییرات ایاصوفیه افزودن مناره هایی به آن بود که برای کار هایی مانند اذان گفتن یا خبردار کردن مردم شهر از آن استفاده می شده است. تغییرات دیگری که در دوران عثمانی به وقوع پیوست شامل افزودن بنا هایی به اطراف ایاصوفیه با کاربری های متفاوت بود. به دلیل اینکه در عثمانی اغلب مساجد محل آموزش نیز بودند بنابراین مدرسه ای در کنار ایاصوفیه ساخته شد که این مدرسه امروزه به صورت یک کتابخانه درآمده است که در حدود 300 هزار جلد کتاب دارد. و همچنین ساختمان هایی برای خدام مسجد ساختند. مهم ترین بازسازی مسجد توسط سلطان عبدالمجید یکم انجام شد که طی آن با دعوت از دو معمار سوئیسی، تغییراتی در مسجد اعمال شد که از جمله آنها می توان به تغییراتی در گنبد و تزئینات داخلی بنا اشاره کرد.

ایاصوفیه تاثیر بسیار زیادی بر معماری عثمانی و در کل معماری جهان اسلام گذاشت. بعد ها از طرح ایاصوفیه در ساخت مساجد متعددی در استانبول استفاده شد که مهم ترین آنها مسجد سلطان احمد یا مسجد کبود و مسجد سلیمانیه است. ایاصوفیه به سبک معماری بیزانسی ساخته شده است. یکی از اصول این معماری وجود تعداد زیادی گنبد های بزرگ و کوچک بر سقف بنا است که امروزه ایاصوفیه یکی از بهترین یادگار های معماری بیزانسی به شمار می رود. گنبد مرکزی ایاصوفیه که بزرگترین گنبد آن است دارای 56متر ارتفاع و 33متر قطر است که در زمان ساخت خود یکی از بلند ترین ها و بزرگترین ها به شمار می رفت. در پایه گنبد 40 پنجره تعبیه شده است که باعث ورود نور به داخل مسجد می شود و به افرادی که در داخل مسجد هستند چنان تلقینی دست می دهد که گویا گنبد از دیواره ها جداست و در آسمان معلق است. ایاصوفیه همچنین دارای 9 درب است که اغلب در دوران عثمانی ترمیم یا جایگزین شده اند. هر کدام از ورودی های ایاصوفیه با استفاده از موزائیک ها و کاشی کاری های خاصی تزئین شده است که هر کدام شامل نقاشی ها و نقش هایی هستند که بیش از پیش به زیبایی بنا افزوده است. اصلی ترین درب ایاصوفیه درب غربی آن است که به منظور ورود امپراتور و خاندان سلطنتی ساخته شد بود و کاشی کاری های آن شامل تصاویری از عیسی مسیح و سایر قدیسین مسیحیت است. تور آنتالیا از مسیرهای داخلی را به راحتی از سفر باتو ببینید و رزرو و خرید کنید.

تور ترکیه، ایاصوفیه در دوران جمهوری ترکیه:

پس از انقراض عثمانی و روی کار آمدن آتاتورک باز هم ایاصوفیه اهمیت خود را حفظ نمود. در دوران جمهوری ترکیه ایاصوفیه طی یک عملیات دقیق مرمت شد که از جمله آنها می توان به زدودن گچ های روی موزائیک ها اشاره کرد که در دوران سلطان سلیمان قانونی بر روی نقاشی های موزائیکی کشیده شده بود. عملیات زدودن این گچ ها نزدیک به 5 سال به طول انجامید که نشان از دقت مرمت کاران جهت حفظ بنا دارد. ایاصوفیه در نزدیکی کاخ توپ قاپی و در محله سلطان احمد استانبول قرار گرفته است. امروزه ایاصوفیه کاربرد موزه داشته و ورود به آن برای عموم آزاد است. برای بازدید از ایاصوفیه بایستی بلیط تهیه کنید که انجام آن به صورت آنلاین نیز امکان پذیر است. توجه داشته باشید که در همه جای ایاصوفیه نمی توانید عکاسی و فیلم برداری کنید، همچنین باید بدانید که برای ورود به مسجد ایاصوفیه بایستی لباس مناسب بپوشید، هر چند دیگر کسی لباس بازدید کنندگان را بررسی نمی کند. در کل بازدید از ایاصوفیه قوانین کمتری نسبت به بازدید از سایر مساجد ترکیه دارد و در بازدید از آن می توانید راحت تر باشید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار