ششمین جلسه شورای آموزش‌وپرورش: بررسی چالش‌های مدارس غیر انتفاعی

مدیرکل آموزش‌وپرورش: ۸۸ درصد مدارس غیردولتی مازندران، منزل مسکونی است

نیکزاد: مدارس غیرانتفاعی استان عامل صرفه‌جویی ۳۰۴ میلیاردی دولت در سال تحصیلی جاری هستند

ساری (پانا) - مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران در جلسه شورای آموزش‌وپرورش اعلام کرد که ۸۸ درصد مدارس غیر دولتی، منزل مسکونی بوده‌اند که نیاز به توجه دستگاه‌های مربوطه برای مقاوم‌سازی و بهسازی دارند.

کد مطلب: ۹۷۵۵۰۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل آموزش‌وپرورش: ۸۸ درصد مدارس غیردولتی مازندران، منزل مسکونی  است

ششمین جلسه شورای آموزش‌وپرورش مازندران در سال جاری به ریاست معاون سیاسی امنیتی صبح امروز در استانداری با دو دستور کار «مشکلات و چالش‌های مدارس غیرانتفاعی» و «چالش‌های مالیاتی خیران مدرسه‌ساز» برگزار شد.

عسکری نیکزاد مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران در دستور کار نخست، به فعالیت ۷۹۵ مدرسه غیردولتی در سه دوره تحصیلی با ۸۴ هزار و ۴۶۴ دانش‌آموز که با احتساب پیش‌دبستانی‌ها به ۱۲۰ هزار نفر می‌رسد، اشاره کرد و گفت: «مازندران در بخش مدارس غیردولتی ۲۱ درصد پوشش تحصیلی داریم و از این نظر بعد از تهران دومین استان کشور با بیشترین پوشش تحصیلی هستیم. این در حالی است که میانگین پوشش تحصیلی مدارس غیردولتی کشور ۱۳.۵ درصد است.»

به گفته او یک ‌پنجم جمعیت دانش‌آموزی مازندران در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.

نیکزاد فعالیت مدارس غیرانتفاعی را عامل صرفه‌جویی ۳۰۴ میلیاردی دولت در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ در امر آموزش‌وپرورش دانست.

او در بیان مهم‌ترین دغدغه‌های مؤسسان مدارس غیردولتی گفت: «ایجاد فضای مناسب استاندارد یکی از این دغدغه‌هاست. ۸۸ درصد مدارس غیردولتی منزل مسکونی بوده‌اند و تبدیل به مدرسه شده‌اند و این امر نیاز به توجه دستگاه‌های ذی‌ربط برلی مقاوم‌سازی دارد.»

نیکزاد به مساعدت اداره کل نوسازی مدارس در مقاوم‌سازی ۶۰ مدرسه غیردولتی مازندران در فاصله سال‌های ۹۳ تا ۹۷ با اعتبار بالغ بر ۳ میلیارد و ۲۸۴ میلیون تومان اشاره کرد و ادامه داد: «همچنین در این مدت زمان، مؤسسان برای احداث مدارس غیردولتی ۵۱ میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان و برای خرید زمین ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای بهسازی فضاهای آموزشی هزینه کرده‌اند.»

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران با توجه به مواد قانونی که برای کمک به مدارس غیردولتی وجود دارد اما اجرا نمی‌شود، پیشنهاد داد که اعتباراتی در قالب کمک‌های فنی و اعتباری که در استانداری توزیع می‌شود برای مقاوم‌سازی مدارس غیردولتی اختصاص یابد.

او همچنین پیشنهاد داد که تسهیلات تبصره‌ای از محل بانک‌های عامل بخصوص بانک‌هایی که مؤسسان مدارس غیردولتی در آن‌ها گردش مالی دارند، برای مقاوم‌سازی در اختیار مؤسسان قرار دهند.

نیکزاد خواستار مساعدت شهرداری‌ها برای شناسایی زمین‌های با کاربری آموزشی که در طرح تفصیلی آمده و معرفی آن‌ها به آموزش‌وپرورش شد.

او برخورداری مدارس غیردولتی از تخفیفات، ترجیحات و معافیت‌های مالی و عوارضی مانند آن‌چه برای مدارس غیردولتی وجود دارد را چالش دیگر مؤسسان مدارس غیردولتی برشمرد که علی‌رغم ماده ۱۹ قانون تأسیس مدارس، رعایت نمی‌شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران پوشش بیمه‌ای ۱۶ هزار و ۹۵۵ کارکنان تمام‌وقت و پاره‌وقت مدارس غیردولتی به دلیل بالا بودن مبلغ کل بیمه که مؤسسان باید برای کارمندی که حتی یک ساعت در این مدارس فعال هستند، بپردازند را از دیگر مشکلات جاری این مدارس اعلام کرد.

او خواستار کمک تأمین اجتماعی برای بیمه کارکنان پاره‌وقت به تناسب ساعات کارشان شد.

سیدعلی‌‌اصغر محمودی مدیرکل بیمه تأمین اجتماعی مازندران در پاسخ به این موضوع گفت: «کارکنان آموزش‌وپرورش که غیر رسمی هستند، مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند حتی اگر یک ساعت در ماه در یک روستا مشغول باشد.»

او تأکید کرد که چنین کارکنانی باید تعیین تکلیف شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار