رئیس سازمان نهضت سواد آموزی:

۲میلیون و ۶۰۰ هزار بی سواد در کشور وجود دارد

تهران (پانا) - براساس آمار سال ۹۵ در سطح کشور دو میلیون و ۶۰۰هزار بی سواد وجود دارد. این آخرین آمار بی‌سوادی به نقل از رئیس سازمان نهضت سوادآموزی است.

کد مطلب: ۹۷۳۷۰۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش ایسنا، "شاپور محمد زاده" در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه چهلمین سال سوادآموزی در کشور را جشن می‌گیریم اظهار کرد: دستاوردهای مختلف در پزشکی و سایر موارد در حوزه سوادآموزی داشته‌ایم.

او اظهارکرد: قبل از انقلاب در جمعیت ۱۰ تا چهل و نه ساله‌ها، ۴۷ درصد باسواد داشتیم ولی در سال ۹۵ به ۹۵ درصد رسیده و اکنون در این چند سال هم ۳ درصد ارتقا یافته ایم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و معاون وزیر آموزش و پرورش با مقایسه وضعیت سوادآموزی در این استان و کشور نسبت به دوره قبل از انقلاب خاطرنشان کرد: در استان شما از هر ۱۰۰ نفر تنها ۲۸ نفر سواد داشتند.

محمدزاده تصریح کرد: هم‌اکنون در میانگین کشوری فاصله استان شما با میانگین کشوری در ۱۰ سال به بالا ۲ درصد است که در آن دوره فاصله شما با کشور ۱۷ درصد بود.

او همچنین ادامه داد: در حوزه زنان فوق‌العاده دستاورد داشتیم قبل از انقلاب ۳۰ درصد زنان سواد داشتند الان بالای ۹۰ درصد سواد دارند. طی آن مدت در جمعیت روستایی ۲۸.۵ درصد باسواد داشتیم هم اکنون بالای ۹۰ درصد باسواد داریم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: بر اساس آمار سال ۹۵ تعداد دو میلیون و ۶۰۰ هزار بی سواد داریم که ۴۰۰ هزار تا از آن ها اتباع خارجی هستند که البته این آمار خود اظهاری است. بنابراین درصد کمتر از آن چیزی بی‌سواد داریم که در سرشماری آمده است.

محمدزاده اظهارکرد: از این تعداد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ایرانی بیسواد آن هایی هستند که اول انقلاب ۹ تا ۱۰ ساله بودند و نتوانستند سر کلاس حاضر باشند. البته برای باسواد کردن افراد ۴۹ سال به بالاتر نیز برنامه داریم و این گروه را فراموش نمی‌کنیم.

او تاکید کرد: همه ساله اعتباراتی به استان ها تخصیص می‌دهیم و به مناطق محروم توجه بیشتر می کنیم که برای این استان اعلام می کنم اگر در مناطقی که از میانگین کشوری و استانی بیشتر بیسواد دارد علاوه بر اعتبارات معمول در نظر گرفته شده، ۵۰ درصد دیگر تامین می کنیم به شرطی که در استان هم همین میزان در نظر گرفته شود تا در برخی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد ۱۲ درصد بیسوادی نباشیم.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به مشکلات در این حوزه تصریح کرد: آموزشیاران ما حتی کتک هم خورده‌اند چرا که برخی خانواده‌ها سماجت به خرج می‌دهند. بنابراین یک مقدار انگیزه ها برای سوادآموزی کم شده بود که مراکز یادگیری محلی را توسعه بخشیدیم.

محمد زاده افزود: در این مراکز به بهانه یاد دادن مهارت، افراد را باسواد می‌کنیم تا در کنار آن افراد را در زمینه‌های دیگر توانمند کنیم چرا که از دغدغه‌های رهبری، مهارت‌آموزی است.

او بیان کرد: بالغ ۲ میلیون و ۶۰۸ هزار نفر بی‌سواد و کم‌سواد را در سطح کشور تحت پوشش قرار داده ایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار