رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد:

علت برخی کمبودهای دارویی، بدهی داروخانه‌های دولتی به شرکت‌های پخش است

تهران (پانا) - به‌گفته رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به چالش نقدینگی در بازار دارویی کشور، بدهی برخی داروخانه‌ها به شرکت‌های پخش بالا رفته و نمی‌توانند دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیازشان را دریافت کنند.

کد مطلب: ۹۷۳۱۲۰
لینک کوتاه کپی شد
علت برخی کمبودهای دارویی،  بدهی داروخانه‌های دولتی به شرکت‌های پخش است

به‌گزارش ایسنا، محمدرضا شانه‌ساز، ‌درباره وضعیت دسترسی به داروهای بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی، گفت: در زمینه داروهای بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی هیچگونه کمبودی وجود ندارد. بخشی از این داروها هم در داخل کشور تولید و بخشی هم از طریق واردات تامین می‌شود که در تامین هیچ‌یک مشکلی وجود ندارد.

او بیان کرد: البته این موضوع درباره تمام داروها صدق می‌کند. در حال‌حاضر وضعیت داروهای تولید داخلی‌مان از بعد مواد اولیه و داروهای ساخته شده وارداتی‌مان از بعد واردات محصولات ساخته شده، بسیار خوب و اطمینان بخش است. در این زمینه با هماهنگی‌ها و ورود مستقیم وزیر بهداشت و تلاش و کمک معاونین، همراهی بانک مرکزی و همه دستگاه‌هایی که در تامین ارز مورد نیاز برای داروها و تجهیزات پزشکی کار می‌کردند، در حال‌حاضر در زمینه تامین داروهای مورد نیازمان شرایط بسیار ایده‌آلی داریم.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: چیزی‌که این روزها به‌عنوان کمبود مرتبا مطرح می‌شود، بیشتر بحث نقدینگی و بدهی داروخانه‌های دولتی مانند داروخانه ۱۳ آبان و داروخانه‌های دانشگاهی به شرکت‌های پخش است. از آنجایی‌که بدهی داروخانه‌ها به شرکت‌های پخش بالا رفته، بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیازشان را دریافت کنند. بنابراین بخش اعظمی از کمبودهایی که در داروخانه‌ها شاهد هستیم به‌دلیل بدهی‌هایی است که به شرکت‌های پخش وجود دارد.

شانه‌ساز با بیان اینکه در سازمان غذا و دارو طی چندین مرحله و با دستور وزیر بهداشت به این موضوع ورود کرده‌ایم، گفت: بر همین اساس به شرکت‌های پخش اعلام کردیم که دارو و تجهیزات پزشکی را در اختیار داروخانه‌ها قرار دهند، اما به هر حال این شرکت‌ها هم شرکت‌های اقتصادی هستند و از یک‌جایی به بعد ما توان نداریم و زورمان نمی‌رسد. زیرا می‌بینیم که همین شرکت‌ها هم زمانی‌که ارز به آنها تعلق می‌گیرد، معادل ریالی خرید ارز را ندارند و این یک چالش جدی است. بنابراین مشکل عمده در حوزه دارو، بحث نقدینگی است.

او تاکید کرد: وضعیت‌مان از نظر ذخایر دارویی بسیار خوب است و حتی در سال آینده هم ذخیره دارویی داریم. وضعیت‌مان ایده‌آل است و وقتی بنده به‌عنوان مسئول سازمان غذا و دارو این حرف را اعلام می‌کنم، یعنی وضعیت‌مان بسیار خوب است. در عین‌حال به مردم اطمینان می‌دهم که در زمینه داروهای ساخته شده مشکلی نداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار