در گفت و گو با پانا

عسکری: چالش کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش به زودی تعیین تکلیف می‌شود

تهران (پانا) - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد وزارت آموزش و پرورش وعده‌های داده شده به نمایندگان را پیگیری می‌کند کما اینکه تاکنون برخی از این وعده‌ها از جمله رتبه‌بندی فرهنگیان، پرداخت معوقات، ساماندهی نیروی انسانی، ابلاغ شیوه‌نامه جذب حق‌التدریسی‌ها و نهضتی‌ها و ... محقق شده است.

کد مطلب: ۹۷۲۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد
عسکری: چالش کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش به زودی تعیین تکلیف می‌شود

علی عسکری در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا با گرامی‌داشت روز مجلس و سالروز شهادت شهید مدرس و درود به روان امام راحل بنیانگذار انقلاب اسلامی و شهدای انقلاب اسلامی گفت: «با توجه به رسالت خطیر مجلس که دو وظیفه ذاتی و مهم قانون‌گذاری و نظارت را دارد، همیشه یک تعامل سازنده و اثربخشی با آن داشته‌ایم و داریم. دلیل آن هم این است که آقای حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش که سکاندار دستگاه تعلیم و تربیت است، 200 رای مثبت نمایندگان را به عنوان رای اعتماد کسب کرده است که تعیین‌کننده است.»

او ادامه داد: «با توجه به اینکه آقای حاجی‌میرزایی قبل از وزارت دبیر دولت بوده‌اند و همراهی خوبی با رئیس دولت، معاون اول و وزرا در دولت داشته‌اند و به شکل فراجناحی عمل کرده و چهره‌ای عمل‌گرا هستند، وعده‌های گره‌گشایانه و مثبت‌اندیشانه‌ای به نمایندگان ملت دادند و تاکید کردند با کمک دولت و نمایندگان ملت به چالش‌های موجود در آموزش و پرورش چیره خواهیم شد و سعی می‌کنیم مشکلات را یکی پس از دیگری از سر راه برداریم. به چالش‌های مهم مربوط به آموزش و پرورش که متنوع و متکثر هم هستند از جمله چالش‌های اداری و مالی و چالش مکان و محیط آموزشی و ساخت و ساز و ... تاکید داشتند.»

او ادامه داد: «در این مدت زمان کم و محدودی که از وزارت آقای حاجی‌میرزایی می‌گذرد همانطور که وعده داده بودند طرح رتبه‌بندی معلمان را به عنوان گام اول در دستور کار خود قرار دادند که در دولت هم تصویب شد. ایشان در این باره توضیح داده‌اند که معلمان در رتبه‌هایی از 1 تا 5 دسته‌بندی می‌شوند. این مجوزی بوده که در قالب قانون بودجه به آقای وزیر داده شده و تعیین 2 هزار میلیارد تومان بودجه هم در این راستا انجام شده است. بیشتر هدف ایشان این است که به خاطر ایجاد انگیزش در معلمان و ارتقای منزلت آن‌ها و با نگاه هیات علمی به معلمان، رتبه‌بندی به عنوان پیش‌نیاز کاری، امروزه انجام می‌شود و در حقوق‌شان هم منشا اثر است و همه کسانی هم که حداقل 2 سال سابقه معلمی در آموزش و پرورش دارند شامل این طرح می‌شوند.»

حضور آقای حاجی میرزایی گشایش مالی خوبی در آموزش و پرورش به دنبال داشته است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش افزود: «ایشان معوقات را هم که بررسی آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات شروع شده بود در دستور کار قرار دادند؛ آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون آموزش و تحقیات مجلس وعده داده بودند که تا پایان سال همه معوقات فرهنگیان پرداخت خواهد شد. با پیگیری آقای حاجی میرزایی و جلسه‌ای که با دکتر نوبخت برگزار شد و تخصیص‌ها، بخش قابل توجهی از معوقات پرداخت شده است، از جمله معوقات بازنشستگان، معوقات معلمان خارج از کشور پرداخت شده و رقم قابل توجهی را هم از بانک مرکزی قول گرفته‌اند که پرداخت آن هم انجام می‌شود. به نظر می‌رسد حضور آقای حاجی‌میرزایی گشایش مالی بسیار خوبی را هم در زمینه پرداخت به دنبال داشته است. ما شاهد بودیم که قبل از آمدن ایشان، بسیاری از همین معلمان خارج از کشور یا بازنشستگان در مقابل مجلس یا مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع داشتند، اما وزیر فعلی آموزش و پرورش به عنوان یک جهره عملگرا و دلسوز با پیگیری‌ها و با اعتباری که در بین دیگر وزرا و دستگاه‌های دولتی داشته توانسته در چالش مالی مربوط به معوقات فرهنگیان قدم‌های خوبی را بردارد.»

طرح رفع چالش نیروی انسانی آموزش و پرورش به زودی در مجلس تعیین تکلیف می‌شود

عسکری گفت: «آقای حاجی‌میرزایی از نیمه شهریور عهده‌دار مسولیت شدند و در این زمینه در آن چند روز قبل از مهر جلسات مهمی را در ستاد و صف برگزار کردند تا ساماندهی نیروی انسانی به خوبی انجام شد و در نتیجه حضور مکفی و لازم معلمان در کلاس‌ها انجام شد به گونه‌ای که کلاسی بدون معلم نباشد. در این ارتباط مهم‌ترین چالش‌ آموزش و پرورش چالش نیروی انسانی و کمبود نیرو است که آقای حاجی‌میرزایی در این باره یک اقدام بسیار خوب را انجام دادند.»

معاون امور مجلس وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «اقدام ایشان این بود که موضوع کمبود نیروی انسانی وزارت را در دولت در دستور قرار دادند. دولت مصوب کرد یک کمیسیون مرکب از سازمان امور استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش مجموع نیاز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش را در دو ماه تعیین تکلیف کنند. در حال حاضر این کمیسیون در این مساله که آموزش و پرورش به چه میزان نیروی انسانی در سال پیش رو و سال‌های بعد نیاز دارد و اینکه این نیرو باید چگونه تربیت و جذب شود و راهکارهای تامین و جذب چیست به جمع‌بندی رسیده‌اند و به محض نهایی و تصویب شدن در دولت چالش نیروی انسانی در آموزش و پرورش تعیین تکلیف می‌شود.»

او افزود: «در تلاش هستیم مجوزهایی هم به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهیدرجایی برای جذب داده شود. در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان در قالب ماده 28 امکان جذب نیروهای زیادی را از بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر دارد. دانشگاه فرهنگیان همیشه مورد توجه و عنایت مقام معظم رهبری بوده است و نمایندگان هم اهتمام جدی دارند که این دانشگاه که نیروی تربیت‌شده و کارآمد را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌دهد همچنان بیش از گذشته فعال باشد.»


اشکال جذب نیرو در شیوه‌نامه جذب حق‌‌التدریسی‌ها و نهضتی‌ها را در قالب استفساریه مورد توجه قرار می‌دهیم

او به موضوع جذب نیروهای حق‌التدریس و نهضتی هم اشاره کرد و افزود: «در بحث مصوبه مجلس که نیروهای حق‌التدریس، نیروهای نهضتی و مربیان پیش‌دبستانی را شامل می‌شده است، در حال حاضر شیوه‌نامه جذب این دسته‌ها در دولت در همین دوره آقای حاجی‌میرزایی تصویب شده و آیین‌نامه و شیوه‌نامه در قالب یک بخشنامه به تمام کشور ابلاغ شده است.»

عسکری گفت: «تعدادی نیروی باقی‌مانده وجود دارد که مورد مطالبه جدی نمایندگان هم هست که آن را هم در کمیسیون تلفیق قوانین و احیانا در قالب استفساریه در صدد هستیم مورد توجه قرار بگیرد. اختلاف نظری شاید در بحث شیوه‌نامه وجود دارد، ما سعی کردیم شیوه‌نامه را براساس قانون در دولت مصوب کنیم ولی به جهت اینکه نمایندگان در بین مردم هستند و مراجعات به آن‌ها زیاد است و مربیان پیش‌دبستانی هم باید منظور می‌شدند، درصدد هستیم تا با کمک خود نمایندگان شیوه‌نامه ترمیم شود و نیروهای حق‌التدریس، نهضتی، مربیان پیش دبستانی و خرید خدمتی‌ها تعیین تکلیف شوند.»

هر جا ابهامی درباره مسائل آموزش و پرورش وجود داشته باشد پاسخگو هستیم

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش گفت: «بعد نظارتی دستگاه قضایی و همچنین مجلس و کمبیسیون اصل 90 را هم جدی می‌دانیم. نظارت را هنر مدیریت می‌دانیم و خودمان هم نظارت درون سازمانی را از طریق هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری و حراست مورد توجه داریم و هر جا ابهام و سوالی درباره مسائل آموزش و پرورش وجود داشته و دارد همیشه در صدد رفع آن ابهامات و پاسخ به سوالات بوده‌ایم. سعی می‌کنیم با شفافیت نسبت به موارد تخلف اگر وجود دارد که اذعان می‌کنیم در بعضی موارد وجود داشته همکاری لازم را از طریق دفتر حقوقی و سایر مجموعه‌های خاص به انجام برسانیم.»

علی عسکری درباره مدارس غیردولتی هم گفت: «ما در چارچوب قانون، نظارت را جدی گرفته‌ایم و در مواردی تا لغو ابلاغ موسسه‌ای پیش رفته‌ایم و نخواهیم گذاشت اجحافی در حق مردم و دانش‌آموزان صورت بگیرد. با توجه به اینکه خود بنده هم نماینده بوده‌ام و درک متقابل درستی از مجلس و نمایندگان داشته و دارم، همیشه از نظر نمایندگان ملت استقبال کرده‌ایم.»

آموزش و پرورش باشگاه سیاسی نیست و در موضوع انتخابات بی‌طرف است

موضوع انتخابات هم از دیگر مواردی بود که معاون وزیر آموزش و پرورش به آن اشاره کرد و گفت: «در بحث انتخابات اعلام کرده‌ایم که آموزش و پرورش باشگاه سیاسی نیست و بی‌طرف است. در حوزه ستاد، اداره رسیدگی به شکایات و ارزیابی‌ها و هیات‌های تخلفات اداری فعال خواهد بود و خود بنده هم مسول حراست معاونت را مسئول کرده‌ام تا رصد کند و اکنون به صورت هفته‌ای گردش کار به من داده می‌شود. در مواردی که احیانا بی‌طرفی نقض شود طبق قانون با این نقض‌ بی‌طرفی‌ها برخورد می‌کنیم. از نمایندگان ملت هم که نظری دارند خواهش می‌کنیم آن‌ها و ما با هم و در کلان حاکمیت و وزارت کشور باید تلاش کنیم یک انتخابات سالم و در عین حال با مشارکت حداکثری باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار