قطع شبکه مشکلات زیادی برای کسب وکارهای نوپا ایجاد کرد

آسیب‌های قطع اینترنت برای استارت‌آپ‌ها

تهران (پانا) - با گذشت یک هفته از قطع اینترنت هنوز بالغ‌بر ۸۰ درصد ظرفیت اینترنت کشور خالی است و در این میان مهم‌ترین آسیب‌ها به کسب‌و‌کارهای اینترنتی و استارت‌آپ‌ها وارد می‌شود که تقریبا عمده فعالیتشان روی اینترنت بوده است. با وجود اینکه طی این یک هفته سایت‌هایی که در ایران میزبانی می‌شوند از طریق شبکه داخلی در دسترس بوده‌اند؛ اما در میان سکوت مسوولان متولی استارت‌آپی تقریبا بازار این کسب‌و‌کارها با رکود مواجه بوده است. طبق اعلام فعالان در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی و مجازی، فروش‌ها خیلی پایین آمده است.

کد مطلب: ۹۷۰۵۱۹
لینک کوتاه کپی شد
آسیب‌های قطع اینترنت برای استارت‌آپ‌ها

به گزارش دنیای اقتصاد، برخی کسب‌وکارهای اینترنتی هم بر اساس برآوردهای انجام شده، معتقدند که گردش مالی‌شان ۱/ ۰ یا بیشتر کاهش داشته که البته این رقم برای کسب‌وکارهای بزرگ است و کسب‌وکارهای کوچک آسیب بیشتری دیده‌اند. صاحبان کسب‌وکارها هم به قطعی اینترنت واکنش نشان دادند.

یکی از مخاطبان نوشته بود: «به مسوولان بگویید حداقل ۱۰۰ هزار جوان در شرف از دست دادن کارشان هستند، من مدیر وب‌سایت برندی هستم که ۷۸ نیرو دارم، قطعا مجبور به اخراج ۷۵ نفر خواهم شد.» درحالی که یک کسب‌وکار درباره از دست رفتن شغل برای نیروهای خود صحبت می‌کند، با در نظر گرفتن اینکه مشت نمونه خروار است، به‌طور حتم بسیاری از جوانان در آستانه بیکاری قرار گرفتند.

در حال حاضر با وجودی که مسوولان اعلام می‌کنند اینترنت به زودی وصل خواهد شد، محدودیت دسترسی به شبکه‌ها و سایت‌های جهانی، همچنان موجب نارضایتی فعالان این حوزه شده است، زیرا بسیاری از خدماتی که پیش از این دسترسی به آنها از طریق اینترنت با سهولت انجام می‌شد، در دسترس نیست و اگر چه بخشی از خدمات ارائه‌شده در اینترنت به مردم، اکنون از طریق شبکه ملی اطلاعات امکان‌پذیر است، اما به نظر می‌رسد این فضا هنوز پاسخگوی نیاز مردم نیست.

در این راستا، رضا الفت‌نسب عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با بیان اینکه برآوردی از آسیبی که به کسب‌وکارها وارد شده وجود ندارد، عنوان کرد: اما روشن است که کار ما در بستر فضای مجازی و اینترنت است؛ بنابراین هرچقدر این فضا مختل شود، ما ضرر می‌کنیم. امیدواریم که این موضوع هرچه سریع‌تر حل‌وفصل شود، زیرا اگر بخواهد ادامه‌دار باشد کار ما سخت می‌شود.

او با تاکید بر لزوم توسعه کسب‌وکارهای مجازی، اظهار کرد: توسعه کسب‌وکارهای مجازی نیاز به ابزارهایی دارند که الان از دسترس خارج شده و ما منتظریم اینترنت به روال درست برسد و دیگر اینکه دسترسی‌ها به‌صورت کامل باز شود. در حال حاضر بیشتر روی اینترنت موبایل و اپراتورها مشکل داریم که ارتباطشان خیلی پایدار نیست؛ اگرچه ارتباطات در ADSL تا حدی خوب است و همه از جمله وزارت ارتباطات تلاش می‌کنند و امیدواریم موضوع حل شود.

او همچنین درباره علت هزینه‌های بالای سرورهای داخلی توضیح داد: این کار به زیرساخت‌هایی نیاز دارد؛ ما در ابتدای راه هستیم و هنوز در این حوزه خیلی جلو نرفتیم و می‌خواهیم با پای خودمان جلو برویم. بخشی از هزینه‌های این کار بالاست، چون تجهیزات و سخت‌افزارهایی برای زیرساخت این کار نیاز است که از خارج از کشور می‌آید و به دلیل شرایط تحریمی با قیمت چندبرابری دست ما می‌رسد.

اینها باعث شده هزینه‌ها بالاتر برود. الفت‌نسب با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از کسب‌وکارهای داخلی از سرورهای داخلی استفاده می‌کنند، اظهار کرد: کسب‌وکارهای بزرگ از آنجا که سرورهایشان داخل کشور است، خیلی آسیب ندیدند، یکسری از آنها هم سرورهایشان در ایران نبود که در روزهای گذشته سرورها را به ایران منتقل کردند و نهایتا امیدواریم کسب‌وکارهای باقی‌مانده هم به تدریج سرورهایشان را به داخل کشور منتقل کنند.

او همچنین با بیان اینکه بحث اینترنت و افت فروش کسب‌وکارها در این حوزه اهمیت زیادی دارد، گفت: در فضایی مانند حال حاضر دسترسی کاربر به خدمات مشکل می‌شود. اکنون با استفاده از اینترنت موبایل به راحتی نمی‌توان به بسیاری از سایت‌ها دسترسی پیدا کرد و ما این را به اپراتورها هم اعلام کردیم که شرایط ناپایدار است، هرچند ممکن است اینترنت ثابت مشکلی نداشته باشد.

موضوع دیگر هم جو روانی است که در جامعه وجود دارد و باعث می‌شود مردم کمتر تمایل به استفاده از کسب‌وکارهای اینترنتی داشته باشند. الفت‌نسب با بیان اینکه ما نمی‌توانیم اینترنت را به‌صورت کامل قطع کنیم، گفت: در حال حاضر بسیاری از توسعه سایت‌ها با زبان‌های برنامه‌نویسی و کاملا با اینترنت بین‌الملل است و دسترسی به آنها ابزار می‌خواهد.

می‌توان سایتی ایجاد کرد که آماده است و همه‌چیز دارد و به فکر توسعه‌اش هم نباشیم و آن را روی اینترنت ایران و شبکه ملی اطلاعاتی که کامل است، پیاده کنیم اما به‌صورت مقطعی.

او در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از ابزارهای موجود در ارتباطات بین‌الملل استفاده کنیم، نیاز داریم که دسترسی‌ها باز باشد. حتی اگر زیرساخت‌های داخلی هم فراهم باشد و شبکه ملی اطلاعات کامل باشد، نمی‌توان به‌صورت ادامه‌دار به آن نگاه کرد و حداقل بخش توسعه ما دچار مشکل می‌شود؛ بنابراین امیدواریم شرایطی که به وجود آمده سریع‌تر رفع و رجوع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار