رییس شورای عالی تشکل‌های فعال در سیستاو بلوچستان خبر داد: ۶۰۰ مدرسه در استان سیستان و بلوچستان احداث می‌شود

تهران (پانا) - رییس شورای عالی تشکل‌های فعال در استان سیستان و بلوچستان از ساخت ۶۰۰ مدرسه در این استان در ۲ سال آینده با همکاری خیرین، سازمان نوسازی مدارس و استان خبر داد.

کد مطلب: ۹۶۸۵۷۵
لینک کوتاه کپی شد
رییس شورای عالی تشکل‌های فعال در سیستاو بلوچستان خبر داد: ۶۰۰ مدرسه در استان سیستان و بلوچستان احداث می‌شود

محمدرضا واعظ مهدوی بعدازظهر امروز در اولین همایش شورای عالی تشکل‌های اجتماعی فعال در سیستان و بلوچستان، همدلان آینده‌نگر سیستان و بلوچستان (هاسب) که با حضور مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان، وزیر آموزش و پرورش و سردار حسین دهقان مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی که در سالن اجتماعات وزارت کار برگزار شد، گفت: فعالیت‌های وسیعی در جمهوری اسلامی برای استان سیستان و بلوچستان انجام شده است. در وضعیت پوشش تحصیلی در سال 95 در این استان به 85 درصد افزایش یافته است در حالی که پوشش تحصیلی کل کشور در آن سال به ۹۳ درصد رسیده است. این یعنی اینکه فاصله سیستان و بلوچستان در امر آموزش با میانگین کشوری کم شده اما هنوز فاصله وجود دارد.


او ادامه داد: رشد جمعیت دانش‌آموزی در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۶ در کل کشور ۴.۶ درصد بوده است که این نرخ در سیستان و بلوچستان بع 12.8 درصد رسید و وضعیت سرانه آموزشی از 2.8 مترمربع به 2.9 مترمربع افزایش یافت اما در سایر نقاط کشور که رشد و جمعیت دانش‌آموزی کمتر بوده است از 4.8 در سال 92 به 5.2 مترمربع رسیده است‌. باید توجه ویژه‌ای به استان سیستان و بلوچستان مبذول شود تا عقب‌ماندگی را جبران کند.

رییس کارگروه مدرسه‌سازی در استان سیستان و بلوچستان گفت: قبل از انقلاب ۳۷ دانش‌آموز در دشتیاری داشتیم و اکنون به ۳۷ هزار دانش‌آموز رسیده که لازم است از مسئولان ملی و محلی به خاطر تلاش‌های زیاد در این زمینه تشکر کنم.

رئیس شورای عالی انجمن‌های فعال در سیستان و بلوچستان ادامه داد: سازمان نوسازی مدارس توجه ویژه‌ای به سیستان داشته‌اند. طبق گفته استاندار سیستان و بلوچستان در مذاکراتی که با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است و چند بار آقای نوبخت پیگیر مسائل و مشکلات استان بودند قول دادند معادل ۲۰۰ مدرسه تعهد شده از سوی خیرین، همین تعداد مدرسه براساس اعتبارات استانی ساخته شود. خیرین مدرسه ساز پذیرش ساخت ۲۰۰ مدرسه انجام دادند و امیدواریم با اولویت یک انجام این کار، این فاصله به میانگین کشوری برسد همچنین کارگروه سلامت ظرفیت‌هایی را همچون ایجاد ۸ طرح توانمندسازی در حال انجام دارد.

او گفت: علاوه بر آن کارگروه سرمایه‌گذاری را داریم. وزارت صنایع اعلام آمادگی کرده است که مزیت‌های اشتغال را مانند نقشه آموزش استخراج کنیم و سرمایه گذاران برای ایجاد شغل وارد عمل شوند.

رئیس شورای عالی انجمن‌های فعال در سیستان و بلوچستان گفت: بخش مهمی از مشکلاتی که داریم به دلیل این است که شغل ایجاد نمی‌شود زیرا بخش خصوصی وارد استان نمی‌شود. در حوزه آموزش ۲۰۰ مدرسه را خیرین، ۲۰۰ از محل اعتبارات استانی و ۲۰۰ مدرسه هم از سازمان نوسازی مدارس تقبل می‌شود، اگر بتوانیم با این همت به ۶۰۰ مدرسه طی ۲ سال آینده برسیم از کمبود سرانه عبور کرده‌ایم. در نتیجه فضاهای آموزشی و امکانات استان معادل سایر بخش‌های کشور خواهد شد و عقب افتادگی تاریخی جبران می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار