فرشته‌ای که به دلیل قصور پزشکی، زمینی نشد

تهران (پانا) - با لبخند به برگه آزمایش در دست خود نگاه می‌کند و غرق در خیالات شیرین خود، واکنش همسرش را در مواجهه با خبر اولین ثمره زندگی‌شان تصور می‌کند. همچنان که در حال قدم زدن است با ذوق به لباس‌های کودکانه پشت ویترین مغازه نگاه کرده و به سمت خانه حرکت می‌کند.

کد مطلب: ۹۶۵۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد
فرشته‌ای که به دلیل قصور پزشکی، زمینی نشد

به‌گزارش ایسنا، هفت ماه بعد، طبق عادت چندین ماهه دستش را روی شکمش می‌گذارد و با نوزاد در بطن خود صحبت کرده و برای به آغوش کشیدن نوزادش لحظه‌شماری می‌کند، غافل از اینکه سرنوشت به‌گونه‌ای دیگری رقم خواهد خورد.

لحظات سختی را می‌گذراند، ترس و استرس همه وجودش را فراگرفته، اما با فکر اینکه نوزادش را لحظاتی دیگر در آغوش خواهد کشید، لبخند می‌زند. چند ساعت بعد قصر رویاهایش فرو ریخت؛ زیرا این‌ها خیالاتی بیش نبود و نوزاد او در حین زایمان دچار مشکل شد و دیگر آغوش او، کودکی برای در آغوش گرفتن نداشت.

این لحظات داستان نیست؛ واقعیتی است که در حدود دو ماه پیش در یکی از بیمارستان‌های شهر زنجان به‌وقوع پیوست تا خانواده‌ای حسرت در آغوش کشیدن نوزاد خود را بر دل داشته باشند. هر چند زنده ماندن نوزاد با شرایطی که در حین زایمان برای او رخ داده بود نیز، زندگی را برای‌شان سخت می‌کرد.

پدر نوزاد فوت شده که ناراحت از داغ فرزندی که بر دل خود و همسرش مانده، با مراجعه به دفتر ایسنا، ماجرای آن روز را این‌گونه تعریف می‌کند: «از اولین روزهای بارداری همسرم برای راحتی او، مامای خصوصی گرفته بودیم. روز چهارشنبه ۲۰ شهریورماه ساعت ۱۴ پس از بروز علائم زایمان، برای بستری و انجام زایمان همسرم به بیمارستان مراجعه کردیم.»

او می‌گوید: با وجود تلاش‌های بسیار، همسرم برای انجام زایمان طبیعی و درخواست‌های مکرر ماماها مبنی بر ناتوانی بیمار در انجام زایمان طبیعی، پزشک او برای به‌دنیا آوردن نوزاد به روش طبیعی اصرار داشته و دستور انجام عمل سزارین را نمی‌دهد.

این شهروند زنجانیادامه می‌دهد: ممانعت پزشک از انجام سزارین برای بیمار، ۱۲ ساعت فرآیند زایمان را به طول می‌انجامد. سرانجام همسرم موفق به انجام زایمان طبیعی به روال عادی نشده و جنین به‌علت بروز مشکل در حین زایمان طبیعی و نرسیدن اکسیژن با مشکل به‌دنیا آمده و با توجه به شرایط اورژانسی، به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل می‌شود.

او ادامه می‌دهد: البته در این زمان به ما عنوان شد که نوزاد دچار مشکلات مغزی شده و زنده ماندن آن توام با زندگی نباتی خواهد بود و متاسفانه این نوزاد دختر بعد از ۲۴ ساعت جان خود را از دست داد تا همسرم داغ فرزند تازه متولد شده‌اش را برای همیشه در دل داشته باشد.

این شهروند زنجانی تصریح می‌کند: این اولین تجربه مادری همسرم بود و حتی اتاق دخترمان را نیز آماده کرده بودیم تا او را به خانه ببریم، اما افسوس که همه این‌ها به خاطر بی‌مسئولیتی یک نفر که روزی قسم‌نامه حفظ جان بیماران را ادا کرده است، به یک کابوس ابدی تبدیل شد. هر چند بعد از این اتفاق، ما کوتاه نیامده و پرونده پزشکی را برای بررسی به مراجع ذی‌صلاح ارسال کردیم و نتیجه پزشکی قانونی نیز اعلام شده است.

او یادآور می‌شود: طبق بررسی‌ها و مدارک ارائه شده به مراجع قضایی و نتیجه پزشکی قانونی مبنی بر کاهش اکسیژن‌رسانی به مغز جنین و عوارض ناشی از آن، قصور پزشکی علت مرگ نوزاد ما بوده و این در شرایطی است که در این بیمارستان روزانه ده‌ها زایمان اتفاق می‌افتد و ما نمی‌خواهیم این تجربه تلخ برای فرد دیگری رخ دهد و پرونده را تا پایان دنبال می‌کنیم تا مقصر شناخته شود تا از این پس کسی به خود اجازه ندهد با جان انسانی به خاطر برخی مسائل، بازی کند».

گفته‌های این پدر در شرایطی مطرح می‌شود که بارها به‌صورت غیررسمی در رابطه با اعمال زایمان طبیعی اجباری در این مرکز درمانی، گزارش‌هایی شنیده می‌شود که لطمات جبران‌ناپذیری به مادر و کودک وارد کرده است.

حال سئوال این است، آیا درمان درست در اولویت است یا افزایش آمارها؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار