هفته سوم مهرماه؛ از بازداشت سحر تبر تا پیشنهاد افزایش سن سربازی

تهران (پانا) - سقوط جرثقیل در اتوبان بسیج تهران، بازداشت عوامل مصاحبه جنسی با کودکان، رفع ایرادات لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، پیشنهاد افزایش سن سربازی، آخرین وضع پرونده محمدعلی نجفی و بازداشت «فاطمه.خ» مشهور به سحر تبر بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۹۶۰۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد
هفته سوم مهرماه؛ از بازداشت سحر تبر تا پیشنهاد افزایش سن سربازی

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

سقوط جرثقیل در اتوبان بسیج تهران

اولین روز هفته‌ای که سپری شد با حادثه سقوط جرثقیل در اتوبان بسیج تهران مواجه شد. در این حادثه به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران سه نفر جان خود را از دست دادند. در پی این حادثه که در محل پارک بسیح تهران رخ داد، شهردار منطقه 14 از بازداشت پیمانکار این پارک خبر داد.

جنجال شیوع ایدز در روستای چنارمحمودی

جنجال شیوع ایدز در روستای چنارمحمودی به دلیل آلوده بودن سرنگ آزمایش قند خون در حالی مطرح شد که وزارت بهداشت صراحتا اعلام کرد درباره راه‌های انتقال بیماری در این منطقه هیچ ابهامی وجود ندارد و هیچ اقدام تشخیصی و بهداشتی، واکسیناسیون و ..... مطلقا عامل انتقال بیماری در منطقه نبوده است اما ابتلای تعدادی از مردم روستای محروم چنار محمودی لردگان به ویروس اچ‌آی‌وی نگران‌کننده و قابل تامل است و آمار و اطلاعات ناهمگونی از مجاری رسمی و غیررسمی در این خصوص منتشر شده است که تنش‌هایی در لردگان ایجاد شود. اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری، درباره اعتراضاتی که متعاقب این اتفاق در لردگان به وقوع پیوست، توضیح داد: متاسفانه یک خرده جریان پیچیده‌ای در دل اعتراضات مردمی به دنبال اهداف خود بوده و یکی از دستگیرشدگان فرزند یک ضد انقلاب سرشناس است. نیروهای انتظامی و مردمی در هوشیاری کامل مراقب اوضاع هستند.

حواشی طرح ترافیک جدید تهران

اول تیرماه امسال بود که طرح زوج و فرد در تهران حذف و به رینگ دوم طرح ترافیک تبدیل شد. اجرای این طرح با دو هدف کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک در تهران برنامه‌ریزی و اجرا شد. با اجرای مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوا، هر خودروی پلاک تهران می‌تواند در هر فصل فقط 20 روز و خودرو‌های پلاک شهرستان فقط 15 روز به صورت رایگان در محدوده زوج و فرد سابق تردد کند و پس از 20 روز باید عوارض تردد خود را در این محدوده پرداخت کند. گرچه سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور قبل از اجرای طرح جدید، تذکراتی را درباره اجرای این طرح داده و اعلام کرده بود: «براساس برآوردهای انجام‌شده این طرح کارساز نیست، چون خیلی از مردم را بدهکار می‌کند و اینکه ما معتقدیم وقتی یک‌و‌نیم روز رایگان است مازادش را هر کسی که پول دارد می‌تواند بپردازد و تردد کند. این طرح بیشتر با هدف کسب درآمد توسط شهرداری است نه کاهش آلودگی هوا.» سردار هادیانفر همچنین از ارسال نامه‌ای به شهرداری خبر داد و گفت: «در نامه طرح و پیشنهادهای جایگزین را نیز به شهرداری ارائه کرده‌ایم. به نظر می‌رسد آنچه که اصرار شهرداری است بیشتر برای پولش است و ربطی به مدیریت ترافیک ندارد، چون درآمد زیادی دارد و هیچ خیر و صلاحی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا در آن وجود ندارد.»

البته محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران مدافع اصلی اجرای طرح ترافیک جدی در دفاع از این طرح و در واکنش به انتقادات گفت: «طرح جدید ترافیک براساس مصوبه قبل به قوت خود اجرا می‌شود و برنامه‌ای برای توقف طرح نخواهیم داشت. طرح کاهش آلودگی هوا که از ابتدای تیر آغاز شده نتایج موثری در زمینه کاهش آلودگی بر ترافیک داشته است. اینکه برخی می‌گویند شهرداری با اجرای طرح ترافیک هدف درآمدزایی داشته تنها نظر شخصی است و آمارها موضوع دیگری را نشان می‌دهد؛ سال گذشته درآمد حاصل از طرح ترافیک نسبت به سال قبل از آن کاهشی بود و این رقم برای امسال هنوز مشخص نشده، چراکه در تیر شهروندان بیشتر از 20 روز از تردد رایگان استفاده کرده و باید اجازه دهیم یک فصل از اجرای طرح بگذرد و سپس نتیجه نهایی را اعلام کنیم.» اجرای طرح ترافیک که با دو هدف کاهش آلودگی هوا و ترافیک در تهران اجرا شده است پس از گذشت بیش از سه ماه از اجرا، نتوانسته نظر منتقدان را جلب کند و لغو یا تداوم اجرای آن منوط به نظر نهایی شورای عالی ترافیک است.

بازداشت عوامل مصاحبه جنسی با کودکان

انتشار کلیپی در فضای مجازی مجازی که در آن مصاحبه‌کننده از کودکان سوالات جنسی پرسیده بود، باعث آزردگی خاطر بسیاری از خانواده‌ها و درخواست‌های متعدد به سامانه دادسرای ارشاد تهران برای پیگیری مسئله شده بود که بنا به اعلام پلیس اطلاعات و امنیت تهران عوامل تهیه این مصاحبه با دستور بازپرس دادسرای ارشاد بازداشت شدند.

افزایش مصرف سیگار در زنان

مصرف سیگار در سال‌های اخیر روند تقریبا ثابتی را در مردان طی کرده، اما در زنان این آمار در حال افزایش است و اکنون۱۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال مصرف‌کننده انواع محصولات دخانی هستند. این مطلب را بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت اعلام کرده و گفته است که حدود ۱۰.۱ درصد گروه سنی ۱۸ سال به بالا، مصرف‌کننده سیگار به صورت روزانه هستند که ۲۰ درصد را مردان و یک درصد زنان را شامل می شوند. البته رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه اخیرا برخی از نمایندگان مجلس طرحی را در مجلس عنوان کردند که اماکن عرضه‌کننده قلیان به اماکن خصوصی تبدیل شوند، گفت که این پیشنهاد نگران‌کننده است و تاثیر بدی بر افزایش مصرف دارد و اجازه نمی‌دهد کشور به هدف کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات تا سال ۱۴۰۴ است، دست یابد.

رفع ایرادات لایحه حمایت از حقوق کودکان

سال 81 بود که قانونی تحت عنوان حمایت از کودکان و نوجوانان، مشهور به قانون «کودک‌آزاری» با 9 ماده تصویب شد اما با توجه به خلأهای قانونی موجود در زمینه حقوق کودکان و نوجوانان و وقوع کودک‌آزاری‌های بسیار، قوه قضاییه لایحه‌ای با عنوان «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» را در سال 87 در قالب 59 ماده تقدیم دولت کرد. پس از ارسال لایحه مذکور به دولت، مواد این لایحه به 49 ماده کاهش یافت و در تاریخ 10 مرداد 1390 در کمیسیون لوایح دولت دهم به تصویب رسید و به مجلس ارسال شد. این لایحه سرانجام دوم مرداد 97 به صحن علنی مجلس رفت و کلیات این لایحه که به 51 ماده افزایش یافته است تصویب شد. این لایحه چندین بار از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شده است. اکنون به گفته الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان رفع شده است و این لایحه به‌زودی در مجلس به تصویب می‌رسد.

ماجرای پیشنهاد افزایش سن سربازی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید برای کاهش فشار کنکور و اضطرب ناشی از آن، تغییر سن سربازی رفتن پسران از ۱۸ به ۲۰ سال را خواستار شده است. به گفته سعید عاملی این درخواست به ستاد کل نیروهای مسلح ارائه شده است. البته این پیشنهاد با واکنش سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح مواجه شده است و سردار کمالی در خصوص اظهار نظر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تعویق افتادن مهلت سربازی مشمولان گفته است که ستاد کل نیروهای مسلح از هر طرحی که در راستای ارتقای و بهینه‌سازی سربازی باشد، استقبال می‌کند.

آخرین وضع پرونده محمدعلی نجفی

میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران، صبح روز سه شنبه ۷ خردادماه با شلیک گلوله به قتل رسید و عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. سه جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هشتم مرداد ماه ۹۸ از صدور رای پرونده قتل میترا استاد خبر داد و گفت: در کیفرخواست، سه عنوان اتهامی برای متهم عنوان شده قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز. دادگاه در دو موضوع متهم را مجرم تشخیص داده؛ «قتل عمد» را محرز دانسته و با توجه به تقاضای اولیاء دم مبنی بر قصاص چون حق‌الناس است حکم به قصاص صادر کرده است. دادگاه در مورد «ایراد صدمه غیر موثر در قتل» رای برائت صادر کرده چون دادگاه بر خلاف دادسرا به این نتیجه رسید که صدمات وارده به مقتول «یک صدمه» بوده، دو تیر به او اصابت نکرده بلکه یک تیر ابتدائا به کف دست اصابت کرده از دست عبور کرده و در قفسه سینه مقتوله جای گرفته است. به موجب قانون هر گاه ضربه، ضربه واحدی باشد هر چند جراحات متعدد باشد یک حکم صادر می شود و چون با اقدام واحد این عمل انجام شده، همان حکم اشد که «قصاص» است مورد حکم دادگاه قرار گرفته است. محمدعلی نجفی از اتهام دیگر تبرئه شده و در مورد «نگهداری سلاح غیر مجاز» هم دادگاه ایشان را به دو سال حبس محکوم کرده است.

۲۳ مردادماه برادر میترا استاد نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت از قصاص نجفی خبر داد. چند روز بعد، محمدعلی نجفی که در بازداشت بود با تودیع وثیقه از اوین آزاد شد. محمدجواد حشمتی رییس کل دادگستری استان تهران 8 شهریورماه با بیان اینکه محمدعلی نجفی به زندان بازگشت، گفت: برابر ضوابط و مقررات قانونی هرچند با گذشت اولیای دم قصاص منتفی می‌شود ولی در مورد جنبه عمومی جرم قتل توسط دادگاه، حکم مقتضی صادر خواهد شد. نهایتا 30 شهریورماه اعلام شد که حکم شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران در پرونده محمدعلی نجفی با اتهام قتل میترا استاد که برای تجدیدنظرخواهی به دیوان عالی کشورارسال شده بود، از سوی این مرجع قضایی نقض شد. حالا بنا به گفته وکیل مدافع محمدعلی نجفی، با حضور کارشناسان اسلحه و پزشکی قانونی و موکلم صحنه جرم مجددا بررسی شد. قرار شده ظرف مهلت قانونی نظر کارشناسان اعلام شود.

بازداشت سحر تبر

«فاطمه.خ» مشهور به سحر تبر که به واسطه عمل‌های متعدد زیبایی و گریم‌های مشمئزکننده و هنجارشکن، اقدام به جذب فالوئر در حساب اینستاگرام خود می‌کرد، پس از ارسال پیام‌های متعدد مردمی به سامانه دادسرای ارشاد و درخواست پیگیری، به دستور دادسرای ارشاد تهران بازداشت شد. از جمله جرایم این چهره هنجارشکنی، ترویج خشونت، تحصیل مال از طریق نامشروع، توهین به مقدسات، توهین به حجاب اسلامی، گسترش اباحه‌گری و تشویق جوانان به فساد است.

رونمایی از 9 محصول دارویی

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، با حضور وزیر بهداشت در شهر صنعتی کاوه ساوه، ۹ محصول دارویی جدید شرکت بهستان رونمایی شد. این ۹ محصول شامل متفورمین هگزال ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی گرم، وزیکر ۵ و ۱۰ میلی گرم، سیتالوپرام هگزال ۴۰ میلی گرم، امنیک ۰.۴ میلی گرم، سرترالین هگزال ۱۰۰ میلی گرم است .کپسول امنیک برای بهبود علائم مرتبط با هاپیرپلازی خوش خیم پروستات، قرص‌های وزیکر ۵ و ۱۰ میلی گرم برای برطرف کردن علائم بیماری های تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار، قرص متفورمین هگزال ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی گرم برای کنترل قندخون در بیماران دیابت تیپ ۲، قرص سیتالوپرام هگزال ۲۰ و ۴۰ میلی گرم برای درمان افسردگی و قرص سرترالین هگزال ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم برای درمان افسردگی، اختلال و وسواس اجباری کاربرد دارد. با افتتاح خط تولید این داروها، حدود ۱۱ میلیون یورو صرفه جویی ارزی می‌شود.

ادامه جلسات متهمان اقتصادی

همچنین جلسات دادگاه متهمان اقتصادی از جمله دادگاه رسیدگی به اتهامات ۹ متهم اقتصادی دایر بر اخلال در نظام اقتصادی کشور و پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «گروه عظام» به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو برگزار شد.

گزارش اول سیلاب‌ها به زودی منتشر می‌شود

پس از وقوع سیل‌های فروردین ماه امسال، به دستور رئیس‌جمهوری هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها تشکیل و محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران به عنوان رئیس این هیات منصوب شد. نیلی احمدآبادی با اعلام اینکه گزارش سیلاب‌ها در حال نگارش است، گفت نتایج آن پس از انتشار اعلام می‌شود. به گفته او گزارش اول که روایت سیل است به زودی منتشر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار