استاندار:

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل آذربایجان‌غربی نیازمند نگاه ویژه دولت است

ارومیه (پانا) - استاندار آذربایجان‌غربی گفت: جبران عقب ماندگی‌های این استان در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقلی نیازمند نگاه و حمایت ویژه دولت است.

کد مطلب: ۹۵۶۴۴۵
لینک کوتاه کپی شد
توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل آذربایجان‌غربی نیازمند نگاه ویژه دولت است

محمدمهدی شهریاری در دیدار با معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: توسعه زیرساخت های ارتباطی و حمل و نقلی در آذربایجان‌غربی از مسائل مهم و ضروری است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی ادامه داد: جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه راه و حمل و نقل آذربایجان‌غربی جزء برنامه‌های ما در این استان است.

وی اظهار داشت: عملکرد دولت تدبیروامید در تکمیل طرح‌هایی نظیر راه‌آهن ارومیه ماندگار است و برای رونق بیشتر آذربایجان‌غربی دولت باید نگاه ویژه‌ای را در تخصیص اعتبار به این استان داشته باشد.

شهرام آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در این دیدار گفت: آذربایجان‌غربی دروازه اتصال کشور به اروپاست و توجه به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقلی در این استان جزء اولویت‌های وزارتخانه است.

آذربایجان‌غربی ۱۲ هزار کیلومتر جاده دارد که حدود هشت هزار کیلومتر آن روستایی و حدود چهار هزار کیلومتر بزرگراه، جاده اصلی و فرعی است.

سالانه حدود ۵۰۰ نفر در جاده‌های آذربایجان‌غربی به علت سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۱۰ برابر این رقم مصدوم می‌شوند.

راه‌آهن مراغه - ارومیه ۲ استان مهم کشور را به هم وصل می‌کند و از شهرهای ملکان، نقده، میاندوآب و مهاباد عبور می‌کند؛ این خط آهن همچنین در روستاهای قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان ایستگاه دارد و طول آن ۱۸۵ کیلومتر است.

مسیر خط آهن مراغه - میاندوآب - مهاباد - نقده - ارومیه از سال ۱۳۸۱ به طول ۱۸۲ کیلومتر آغاز شده بود که سال گذشته با اختصاص دهها میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسید.

طرح راه‌آهن مراغه - ارومیه طی سال ۱۳۸۰ مطالعه و در سال ۱۳۸۵ وارد فاز اجرایی شد و تا سال نخست فعالیت دولت تدبیر و امید /۱۳۹۲/ ۸۴ کیلومتر از ۱۸۲ کیلومتر کل مسیر احداث شده بود.

از سال ۱۳۹۲ تاکنون علاوه بر اجرای ایستگاه‌های مدرن ارومیه و نقده، با تلاش ویژه دولت تدبیر و امید ۹۸ کیلومتر از این مسیر ریل‌گذاری و احداث و کاستی های دوره پیش از آن نیز برطرف شد.

برای هر کیلومتر ریل گذاری این طرح ۴۵ تا ۵۰ میلیارد ریال و برای کل آن بیش از پنج هزار و ۱۳۱ میلیارد ریال هزینه شده که بیش از چهار هزار میلیارد ریال آن در دولت تدبیر و امید تامین شده است.

خط آهن مراغه - ارومیه دارای چهار ایستگاه است و ایستگاه ارومیه با ۱۶ هزار مترمربع زیربنا و یک سالن ترانزیت، بزرگترین ایستگاه این مسیر به شمار می رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار