برگزاری نخستین جشنواره دانش‌آموزی نجوم کاوشگران آسمان در فارس

شیراز (پانا) – رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس، یادگیری از طریق کاوشگری را در خودکارآمدی دانش آموزان و حل مسائل موثر خواند و افزود: جشنواره دانش‌آموزی نجوم- طبیعت و کاوشگران آسمان با هدف تقویت روحیه کاوشگری در راستای خودباوری دانش‌آموزان نسبت به توانایی‌هایشان برای نخستین بار در فارس برگزار شد.

کد مطلب: ۹۵۱۵۶۲
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری نخستین جشنواره دانش‌آموزی نجوم کاوشگران آسمان در فارس

محسن کلاری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه این جشنواره برای نخستین بار در فارس با مشارکت معاونت آموزش متوسطه و سازمان دانش‌آموزی استان فارس و انجمن ستاره شناسی معلمان ایران و قطب کشوری ستاره شناس (رصدخانه و پژوهشسرای مهر بوشهر)، پژوهشسراهای استان فارس و مجتمع فرهنگی اردویی شهید دستغیب در تاریخ 8و 9 شهریور در اردوگاه شهید دستغیب برگزار شده است، گفت: این جشنواره‌ می‌کوشد تا در بستری علمی و با بهره‌گیری از آسمان و طبیعت؛ همکاری، کارگروهی، احترام به دیگران، مسولیت‌پذیری ، کار علمی، تحقیق و پژوهش را به دانش‌آموزان، آموزش دهد.

او ادامه داد: بشر در اخترشناسی و کنجکاوری در آن به دنبال شناخت بیشتر از پیرامون خود و جهانی که در آن زندگی می‌کند، است و پیشرفت‌هایی که در اخترشناسی رخ داده جامعه بشری را به سمت پیشرفت و توسعه سوق داده است به طوریکه در تمام زمینه‌های صنعت، پزشکی، هوافضا و انرژی ردی از کنجکاوی بشر در اخترشناسی وجود دارد.

کلاری با تاکید براینکه بشر با بررسی جهان ستارگان هرلحظه به دو نکته‌ی مهم پی می‌برد که اولا جهان بی‌کران است و ما تنها بخش کوچکی از آن هستیم و دیگر اینکه حیاتی که در زمین است منحصر به فرد و بسیار ارزشمند است و باید از آن مراقبت کند، گفت: دانش‌آموزان با آشنایی نسبت به کهکشان و هستی ضمن آگاهی از موقعیت خود و کنجکاوی در آن رشد شخصیتی و فکری می‎‎کنند و نسبت به محیط زیست و طبیعت خود حساس‌تر می‌شوند.

نخستین جشنواره دانش‌آموزی نجوم- طبیعت کاوشگران آسمان، با حضور بیش از 300 دانش‌آموز دختر و پسر از دوره‌ی دوم ابتدایی تا متوسطه دوم از سراسر فارس در شیراز برگزار شد.

دبیر برگزاری جشنواره دانش آموزی نجوم_ طبیعت کاوشگران آسمان، با بیان اینکه اداره تمام بخش‌های این جشنواره توسط خود دانش‌آموزان از نقاط قوت این جشنواره بوده گفت: سیستم معلم محوری که استقلال و اعتماد بنفس را از دانش‌آموز دور می‌کند یکی از نقاط ضعف نظام آموزش و پرورش ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته است اما در جشنواره کاوشگران آسمان، دانش‌آموزان پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی پیشرفته و تکمیلی، آمادگی لازم برای در دست گرفتن بخش‌های مختلف جشنواره و مسئولیت اجرای آن را کسب می‌کنند.

علیرضا دوستی، ادامه داد: این جشنواره در قالب کمپینگ و در دو بخش رقابتی و آموزشی برگزار شد که در بخش رقابتی گروه های شرکت‌کننده در روز جشنواره در سه بخش آزمون تئوری، شفاهی و عملی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

دبیر برگزاری جشنواره دانش آموزی نجوم_ طبیعت کاوشگران آسمان، افزود: در بخش آموزشی، گروه‌ها پس از استقرار در کمپ، بخش‌های مختلف آموزشی را سپری نمودند.

دکتر رزا رز مدیر شبکه آموزش ستاره شناسیNASE وابسته به IAU و دکتر پاتریک میلر استاد دانشگاه تگزاس و رئیس isac پروژه جستجوی سیارکی ، به صورت ویدیوکنفرانس و آقای حسن باغبانی مدیر اتحادیه ستاره شناسی معلمان ایران و نماینده awb و iau میمهانان ویژه جشنواره سال جاری بودند.

دوستی، با تاکید بر اینکه کاوشگران آسمان آغاز یک مسیر است، مسیری برای داشتن ایرانی سرشار از آگاهی، کار گروهی و تعامل سازنده، گفت: استقبال دانش‌آموزان از جشنواره و پروژه‌های علمی مرتبط با آن در حدی بود که تقریبا همه شرکت‌کنندگان برای شرکت در پروژه‌های مرتبط با جشنواره چه پروژه‌های آموزشی و چه تحقیقاتی نام نویسی کردند.

به گفته‌ی او، این جشنواره از چنان اعتبار بین‌المللی برخوردار است که تا کمتر از دوهفته دیگر در مهمترین کنفرانس علمی صدمین سال تشکیل iau در مونیخ آلمان به عنوان پروژه مورد تایید هیات علمی جشنواره ارائه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار