معرفی 29 رقم محصولات زراعی و باغی جدید در فارس

شیراز(پانا)_رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با اشاره به اینکه از اقدامات و وظایف این مرکز معرفی ارقام جدید زراعی و باغی است، افزود: از سال 97 تاکنون 29 رقم زراعی و باغی جدید توسط این مرکز شناسایی و معرفی شد.

کد مطلب: ۹۵۱۳۳۱
لینک کوتاه کپی شد
معرفی 29 رقم محصولات زراعی و باغی جدید در فارس

زارع تصریح کرد: ارقام جدید با پتانسیل بالا، متحمل به خشکی و نسبت به ارقام قدیمی معمولا نیاز آب کمتری دارند.
وی با اشاره به اینکه استان فارس یکی از استا‌ن‌های اصلی معرفی ارقام است، گفت: ارقام جدید شامل 20 رقم گندم و جو، سه رقم پنبه ، دو رقم کُلزا، یک رقم ذرت، یک رقم کنجد، یک رقم لوبیا و یک رقم زیتون به نام رقم آوان بوده که مناسب کشت استان فارس شناخته شده اند.

او در ادامه با اشاره به خشکسالی‌های حاکم بر اقلیم فارس، گفت: با توجه به اینکه در شرایط موجود، در برخی از مزارع قبل از شخم، امکان آبیاری وجود ندارد درنتیجه در زمان استفاده از گاوآهن برگردان‌دار نیاز به تراکتور 6 سیلندر ( تراکتور با قدرت زیاد) است، از طرفی پس از شخم کلوخه‌های بزرگ ایجاد می‌شود که عملیات تهیه زمین را با مشکل مواجه می‌کند و کشاورزان برای خرد کردن کلوخه‌ها مجبور به چندین بار استفاده از دیسک می‌شوند که این موضوع علاوه بر هزینه‌های زیاد باعث آسیب به خاک نیز می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس افزود: با هدف حفاظت از منابع تولید (آب و خاک) کارشناسان این مرکز دربخش تحقیقات فنی مهندسی، موفق به تولید "خاکورز کج ساق" شدند که می تواند زمین خشک را با انرژی خیلی کمتری شخم بزند و یک بستر مناسبی را برای کشت ایجاد کند.

وی از دیگر دستاوردهای این مرکز در حوزه ماشین آلات به یک نوع کولتیواتور اشاره کرد که با انرژی کمتر و کارآیی بالاتری کار می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار