عزم چین و فرانسه برای کاهش تنش‌های ایجاد شده پیرامون ایران

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه چین در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه بر لزوم کاهش تنش‌ها پیرامون مسئله هسته‌ای ایران تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۴۵۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
عزم چین و فرانسه برای کاهش تنش‌های ایجاد شده پیرامون ایران

به گزارش شینهاوو، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز جمعه در تماسی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس جمهور خارجه فرانسه بر تمایل چین مبنی بر همکاری با فرانسه برای کاهش تنش‌های ایجاد شده پیرامون مسائل هسته‌ای ایران تاکید کرد.

در این تماس تلفنی، وانگ یی همچنین از میانجیگری فرانسه در خصوص مسائل هسته‌ای ایران حمایت و اظهار کرد که چین نیز تلاش‌های عمده‌ای برای حفظ برجام انجام داده است. وزیر امور خارجه چین اظهار داشت که پایبندی به توافق هسته‌ای به منزله حفاظت از چندجانبه‌گرایی، انصاف، عدالت و صلح و ثبات منطقه محسوب می‌شود.

وانگ یی همچنین عناون کرد که چین با همکاری فرانسه از اعتبار و درستی توافق هسته‌ای اطمینان حاصل می‌کند، سایر طرفین را به خودداری دعوت می‌کند و از تشدید تنش‌ها جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، گفت‌وگوی این دو مقام ارشد در حالی رخ می‌دهد که شب گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی از میانجیگری‌های فرانسه در امور ایران انتقاد کرده و در توییتی نوشته بود: ایران در مضیقه مالی بدی قرار دارد. آن‌ها شدیدا می‌خواهند با آمریکا وارد مذاکره شوند اما از طرف کسانی که خود را نماینده ما می‌نامند - همانند امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه - پیام‌های ضد و نقیضی دریافت می‌کنند. می‌دانم که نیت مکرون همانند بقیه خیر است اما هیچکس جز ایالات متحده برای ایالات متحده صحبت نمی‌کند. کسی به هیچ شکل یا طریقی حق نمایندگی از طرف ما را ندارد.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه در واکنش به توییت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: مذاکرات فرانسه با ایران همراه با خودمختاری کامل است. ما به سختی در تلاشیم تا صلح و ثبات را در منطقه برقرار کنیم و از تنش‌ها بکاهیم. ما برای این کارها نیازی به اجازه آمریکا نداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار