کاهش 5 درصدی مبتلایان به تب کنگو در سیستان و بلوچستان

زاهدان(پانا)- به گفته ی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، خردادماه امسال تعدا موارد ابتلا به تب کنگو در سیستان و بلوچستان 14مورد ثبت شده است.

کد مطلب: ۹۴۱۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد
کاهش 5 درصدی مبتلایان به تب کنگو در سیستان و بلوچستان

هاشمی شهری اظهار داشت: تجربه 15ساله از شیوع این بیماری ویروسی حاد امکان مراقبت ویژه و پیشگیری از تلفات آن را در استان فراهم کرده است.

او ادامه داد: تاکنون موفق شدیم آمار تلفات ناشی از ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان را به 5 درصد کاهش دهیم درحالی که میانگین تلفات آن در کشور دوبرابر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به مرزی بودن استان و واردات دام ازسویی و سلیقه مردم استان در تهیه گوشت گرم از سوی دیگر، افزود: لازم است تا با تعامل بیش از پیش میان دستگاههای اجرایی و در آستانه عید قربان از بروز موارد خطرساز پیشگیری کنیم.

هاشمی شهری عنوان داشت: تب کنگو ماهیتا یک بیماری با میزان کشندگی بالاست و مناسب ترین شیوه برخورد با این بیماری پیشگیری از ابتلاء به این بیماری است .

او 5 متغییر مهم و تاثیر گذار در فرایند انتقال و گسترش بیماری را انسان، دام، کنه ناقل، ویروس و محیط انتقال عنوان کرد و گفت: پیشگیری از بروز موارد جدید و کنترل این بیماری علاوه بر رفتارهای مناسب فردی نیازمند اعمال مدیریت علمی و مداخله صحیح توسط دستگاه های اجرائی و نهادهای متولی است و برای موفقیت در کنترل بیماری CCHF لازم است تا اصول پیشگیرانه در تمام فعالیت هائی که به نوعی با دام و بهره وری انسان از منابع دامی در ارتباط است به طور جدّی مورد توجه قرار داشته باشد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، مهمترین حلقه های مرتبط با پیشگری از بروز بیماری را، حمل و نقل، نگهداری، پرورش و کشتار دام، تهیه، فراوری و توزیع گوشت، مدیریت پسماند، مدیریت شهری و نظام مراقبت و درمان دانست و ابراز کرد: وظایف سازمانی هر یک از این نهادها و ادارات طبق قانون مشخص شده است و نظام بهداشت و درمان نیز در کنار استقرار نظام مراقبت و فراهم نمودن امکانات درمان بیماران به فعالیت های نظارتی و ارائه مشاوره های تخصصی به نهادهای متولی در امر پیشگیری اقدام می کند .

هاشمی شهری با اشاره به این واقعیت که بیماری تب کنگو یک بیماری شغلی محسوب می شود بیان داشت: در حال حاضر این بیماری به صورت بومی در منطقه ما وجود دارد و تمامی افرادی که با دام و فراورده های دامی در ارتباط هستند اعم از دامداران، کارگران کشتارگاه ها، قصابان و حتی زنان خانه دار باید با راه های انتقال و شیوه های صحیح پیشگیری از انتقال ویروس این بیماری آشنا باشند .

او افزود: کارکنان حوزه بهداشت و درمان علاوه بر آموزش های همگانی، در مکان های خاصی مانند شهرک دامداران زاهدان به صورت خانه به خانه حضور پیدا می کنند و آموزش های پیشگیرانه را به دامداران و خانواده آنان ارائه می دهند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به نقش کنه در انتقال بیماری، تاکید کرد: این حشره پس از نیش زدن دام آلوده به عنوان یک ناقل ویروس عمل می کند و می تواند علاوه بر دام های سالم وکنه های دیگر، انسان ها را نیز با نیش زدن مبتلا کند و به همین دلیل افرادی که در مجاورت محل نگهداری دام زندگی می کنند نیز در معرض خطر مبتلا شدن قرار دارند.

به گفته ی هاشمی شهری تهاجم کنه به پوست انسان عموما بدون درد و سوزش است و موارد متعددی از بیماری وجود داشته است که افراد بعد از چند روز به صورت اتفاقی از گزیده شدن خود مطلع شده اند .

او مهمترین راه انتقال ویروس تب کنگو را تماس با خون و سایر ترشحات دام آلوده برشمرد و افزود: دام هایی که به این ویروس آلوده هستند در ظاهر تفاوت چندانی با دام های سالم ندارند و به همین دلیل توصیه جدّی کارشناسان بهداشتی استفاده از گوشت هائی است که در کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکی تولید و در قصابی های معتبر عرضه می شود .

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری استفاده از ماسک، دستکش، چکمه، ماسک و حتی عینک در زمان نگهداری، کشتار و قطعه قطعه کردن گوشت، نگهداری گوشت دام تازه ذبح شده در یخچال به مدت 24 ساعت قبل از خرد کردن و همچنین اجتناب از مصرف گوشت و جگر به صورت نیمه خام از مهمترین توصیه هائی برشمرد که می تواند از انتقال ویروس به انسان و بروز بیماری پیشگیری کند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار