با قطع درختان 40 ساله و آتش زدن چند ده درخت در تربت جام پرونده قضایی تشکیل شد

تهران (پانا) - پس ازانتشار چند گزارش در خراسان  رضوی درباره قطع کردن 75 اصله درخت 40ساله سبز در پارک جنگلی تربت‌جام و  آتش زدن 50 درخت قطع شده این پارک ، بازپرس پرونده پارک جنگلی از تداوم رسیدگی قضایی به  متخلفان این حادثه خبرداد.

کد مطلب: ۹۴۱۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد
با قطع درختان 40 ساله و آتش زدن چند ده درخت در تربت جام پرونده قضایی تشکیل شد

به‌گزارش خراسان، در همین پیوند روز گذشته فرماندار تربت‌جام از اختصاص 300 میلیون تومان از طریق کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و 300 میلیون تومان از سوی منابع طبیعی استان برای تامین آب و حفر چاه‌عمیق خبر داد.

معاون فرماندار نیز گفت: معاون جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی استان به‌همراه شش نیروی حفاظتی بعد از آتش‌سوزی در محل پارک مستقر شده است و همه به دنبال احیا و حفظ و حراست از وضعیت موجود پارک هستند. با وجود اقدامات انجام شده برای پارک جنگلی هنوز مشخص نیست پرونده قطع کردن درختان و آتش‌زدن آن‌ها در این پارک به مرکز استان ارسال می‌شود یا در شهرستان تربت‌جام رسیدگی خواهد شد.

فرماندار تربت‌جام با اشاره به مشکلات پارک‌جنگلی شهید عظیمی تربت‌جام گفت: برای تامین آب و حفر چاه‌عمیق مبلغ ۳۰۰میلیون تومان از طریق کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و ۳۰۰میلیون تومان هم از طریق اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی اختصاص یافته است که در اسرع‌ وقت اجرایی می‌شود.

حمیدی ادامه داد: بازدیدهای مستمر از طرف فرمانداری به‌همراه دادستان و مدیرکل منابع طبیعی از پارک انجام گرفته است و مهم‌ترین مسئله حفاظت و آبیاری درختان که دغدغه همه بود پیگیری شد و هم‌اکنون پاسگاه حفاظت پارک راه‌اندازی و نیروهای حفاظتی جنگل‌بانی در پارک مستقر شده‌اند. او تصریح کرد: مکانی که در اختیار مستاجر بود پس گرفته شد و مشکل آب و برق این محل برای پاسگاه با تعامل با شهرداری و شرکت برق حل و تجهیز شد و بقیه مشکلات هم در حال پیگیری است. فرماندار از مردم خواست: با حفظ آرامش برای بهبود پارک جنگلی نظر مشورتی و راهکار ارائه بدهند و دنبال تخریب نباشند.

معاون فرماندار تربت‌جام ادامه داد: با توجه به تخلف پیمانکار در قطع کردن درختان سبز و زنده، او با تشکیل پرونده به دادگاه معرفی و اعلام جرم شد و هم‌اکنون خلع ید شده است. حسن کاظمی افزود: معاون جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی به‌همراه شش نیروی حفاظتی بعد از آتش‌سوزی در پارک مستقر شده است و همه به‌دنبال احیا و حفظ و حراست از وضعیت موجود پارک هستند.

رئیس امور آب تربت‌جام‌ با اشاره به خشک شدن چاه آب و جابه‌جایی و حفر مجدد چاه در پارک‌جنگلی شهید عظیمی گفت: امور منابع آب تربت‌جام مشکلی درخصوص ارائه خدمات به چاه پارک جنگلی ندارد و به‌محض ارائه درخواست و تکمیل پرونده از سوی اداره منابع طبیعی آمادگی دارد تا با اعزام کارشناس برای صدور مجوزهای مربوط شامل کف‌شکنی یا تغییر محل چاه موجود اقدام کند. اختری افزود: قابل ذکر است با وجود پرداخت نشدن آب بهای مصرفی توسط اداره منابع طبیعی از ابتدا تاکنون این امور همچنان خدمات لازم را به چاه مورد بحث ارائه کرده است‌. او ادامه داد: بدیهی است تمامی مساعدت‌ها و همکاری‌های اداره امور آب به‌خاطر استفاده شهروندان از فضای سبز و صرفا به‌منظور حفظ پارک جنگلی شهید عظیمی است و این روند ادامه خواهد داشت.

اعلام جرم شهرداری تربت‌جام علیه کسانی که باعث قطع درختان زنده پارک جنگلی شدند
بازپرس پرونده پارک جنگلی گفت: طبق قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، به‌منظور جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان در حریم و محدوده شهرها، گزارش شهرداری به منزله گزارش ضابطان دادگستری محسوب می‌شود و مستند به‌صورت جلسه بازدید رئیس اداره فضای سبز شهرداری تربت‌جام، ۷۵ اصله درخت زنده و سبز کاج و سرو ۴۰ ساله قطع شده است.

امید سرگلزایی افزود: اداره کل منابع طبیعی استان قراردادی با یک خانم منعقد کرده که او فقط مجاز به قطع، برش، حمل و خروج درختان خشک پارک جنگلی تربت‌جام بوده است اما متاسفانه صورت جلسات مشاهدات حاکی است که درختان سبز و زنده نیز قطع شده که این موضوع در دستور کار دادستانی قرار گرفت و امر تحقیق به شعبه اول بازپرسی ارجاع شد.

او ادامه داد: رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان و همکاران او از جمله فرمانده یگان حفاظت و کارشناس آن اداره، طی صورت‌جلسه مشاهدات خود از پارک جنگلی تربت‌جام به دادستان اعلام کردند که هیچ درخت زنده و سبزی قطع نشده است. سرگلزایی تصریح کرد: با توجه به گزارش ارائه شده ازسوی اداره منابع طبیعی که متناقض با گزارش شهرداری به‌نظر می‌رسید، بازپرسی در معیت رئیس فضای سبز شهرداری، در پارک جنگلی حاضر شد و به بررسی درختان قطع شده پرداخت که به‌وضوح وضعیت اسفناک پارک جنگلی نمایان و مشخص بود که علاوه‌بر درختان خشک، درختان زنده و سبز نیز قطع شده بود و به‌همین دلیل از نظر ما گزارش رئیس اداره منابع طبیعی خلاف واقع بوده و از او در این‌باره توضیح خواستیم.

سرگلزایی‌زاده عنوان کرد: رئیس منابع طبیعی تربت‌جام مدعی شد که درختان سبز از نظر ما تعاریف خاص خودش را دارد و از بازپرسی خواستند تا کارشناسان مرکز استان در دادسرا حضور یابند و در این‌باره توضیحات کارشناسی خود را ارائه دهند. او خاطرنشان کرد: پس از پذیرش این موضوع توسط بازپرسی، رئیس بخش جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی استان و برخی کارشناسان مرکز استان در دادسرا حضور یافتند و اظهار کردند طی بازدیدی که از پارک جنگلی داشتند قطع چندین درخت زنده و سبز مسلم است ولی واقعیت امر به کیفیتی که شهرداری در گزارش خود اعلام کرده نیست و در اسرع‌وقت گزارش دقیق و کامل خود را درباره تمامی درختان قطع شده ارائه خواهیم کرد.

بازپرس پرونده قطع درختان پارک جنگلی اظهار کرد: نماینده خانمی که خریدار درختان خشک پارک جنگلی بود و قطع کردن درختان زیر نظر وی انجام می‌گرفت نیز احضار و از او توضیح خواسته شد. این خانم مطالبی را ارائه داد که بسیار قابل تامل بود و نیاز است تحقیقات جامع و کاملی در این‌خصوص صورت بگیرد. قاضی سرگلزایی درباره برگزاری دادگاه متهمان و صدور حکم افزود: براساس ماده ۳۰۸ قانون آیین دادرسی کیفری، رسیدگی به جرایم روسای ادارات دولتی شهرستان‌ها باید مستقیم در محاکم مرکز استان صورت بگیرد و طبق ماده ۳۱۱ همان قانون، رسیدگی به جرایم معاونان و مشارکین در دادگاهی صورت خواهد گرفت که صلاحیت رسیدگی به اتهام متهم اصلی را دارد.

او ادامه داد: به‌زعم ما اتهاماتی که در این پرونده وجود دارد عبارت است از: قطع کردن عالمانه و عامدانه ۷۵ اصله درخت کاج و سرو، گزارش خلاف واقع توسط مسئولان اداره منابع طبیعی شهرستان، تضییع اموال دولتی ناشی از اهمال و تفریط. همچنین غیر از مسئولان اداره منابع طبیعی شهرستان، نماینده پیمانکاری که صرفا مجوز قطع کردن درختان خشک را داشته است و همچنین ناظر عالی قرارداد پیمانکاری و حتی افرادی که در قالب کارگر اقدام به قطع درختان کردند باید برای ادای توضیح حاضر شوند.

این بازپرس یادآورشد: درباره این پرونده نیز طبق قانون باید قرار عدم‌ صلاحیت صادر می‌شد که بازپرسی پس از ذکر مشخصات متهمان و نوع اتهامات ایشان، قرار عدم‌صلاحیت به شایستگی دادسرای مرکز استان صادر کرد که مورد موافقت دادستان تربت‌جام قرار گرفت و پرونده به دادسرای مشهد ارسال شد. سرگلزایی گفت: پس از ارجاع موضوع به شعبه تحقیق مربوط در دادسرای مشهد، اگر همکاران قضایی مستقر در مرکز استان صلاح بدانند با اعطای نیابت به دادسرای تربت‌جام کار تحقیق در این مرجع صورت خواهد گرفت در غیر این صورت رسیدگی به پرونده در همان مرجع انجام خواهد شد.

او درباره متهمان خشک کردن درختان پارک جنگلی نیز افزود: طی ماه‌های اخیر پرونده‌ای علیه رئیس سابق منابع طبیعی و پیمانکار وقت مبنی‌بر اهمال و تقصیر در حفظ و نگهداری اموال دولتی تشکیل شده که با توجه به مواد قانونی مذکور، آن پرونده نیز با صدور قرار عدم‌صلاحیت به مرکز استان ارسال شده و تحت رسیدگی قراردارد.

اعلام آمادگی شهرداری
شهردار تربت‌جام گفت: آمادگی داریم پارک جنگلی شهید عظیمی را با شرایط و تفاهم نامه تحویل بگیریم.سیدعلی حسینی افزود: ازتاریخ 96.9.12 طی نامه های متعدد به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی اعلام کردیم شهرداری حاضر است با عقد قرارداد و تفاهم‌نامه پارک جنگلی شهید عظیمی را تحویل بگیرد که در هر شرایطی با سنگ‌اندازی اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی روبه‌رو شدیم. او اضافه کرد: یکی از مکان‌هایی که در سال‌های گذشته به آن بی‌توجهی شده مجموعه پارک شهید عظیمی است که توسط منابع طبیعی و آبخیزداری احداث و متاسفانه به‌دلیل رسیدگی نکردن کافی آسیب‌های زیادی به پارک وارد شده است.

حسینی‌بیان کرد: شهرداری در همین نامه آمادگی خود را برای همکاری به‌منظور احیا و توسعه پارک با در نظر گرفتن مسائل رفاهی، گردشگری و اقتصادی اعلام کرده است. او خاطرنشان کرد: در سال ۹۰ شهرداری برای تحویل پارک مراجعاتی به منابع طبیعی داشته است که آن‌ها اعلام کردند پارک را ۱۵ ساله در اختیار قرار می‌دهند و با توجه به این که شهرداری قرار است در پارک هزینه کند ۱۵ ساله توجیه نداشت و شهرداری به‌دنبال مالکیت بود، سپس شهرداری ۹۹ساله درخواست کرد که باز هم منابع طبیعی قبول نکرد.

او در ادامه عنوان کرد: منابع طبیعی قرارداد ترکمنچای آماده کردند به‌صورت یک‌طرفه و اعلام کردند ۱۰هکتار جدا می‌کنیم. همه تجهیزات و امکانات را احداث و اجاره پرداخت کنید و با کوچک‌ترین تغییرات هم مجوز بگیرید، می‌توان گفت مسئولان منابع طبیعی دایم فرصت‌سوزی کردند که مشکلات پارک به این‌جا رسیده است. شهردار بیان کرد: با وجود همه مباحث مطرح شده مجدد با هماهنگی اداره کل پیش‌نویس قرار داد تنظیم و ارسال شد که بازهم آنان قبول نکردند و از طریق مزایده مستاجر پیدا کردند که بر اثر سهل‌انگاری پیمانکار تعداد زیادی از درختان پارک خشک شده و اکنون در حال رسیدگی است.

حسینی تاکید کرد: مستاجر قبلی هنوز تعیین‌تکلیف نشده است وشهرداری با ۱۲۰ هکتار فضای سبز و مشکل کمبود آب آمادگی دارد با تفاهم‌نامه پارک را تحویل‌ بگیرد و تبدیل به تفرجگاه کند. تاکنون رایزنی‌های زیادی انجام شده که به در بسته خوردیم و آب‌های سطحی زمستان و بهار را از دست دادیم. می‌شد در بالادست پارک برای جمع‌آوری اقدام کرد و این فرصت هم از دست رفت. فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان در حاشیه بازدید از پارک جنگلی شهید عظیمی تربت‌جام گفت: با هماهنگی فرمانداری مشکلات ساختمان یگان حفاظت پارک برطرف شد و برای حفظ و حراست از پارک نیروی وظیفه و دو نیروی حفاظتی به‌صورت شبانه‌روزی در پارک مستقر شدند.

سرهنگ رمضانیان نیز در این زمینه بیان کرد: با هماهنگی نیروی انتظامی گشت خودرویی پلیس از سه روز قبل در پارک راه‌اندازی شده است. محمدزاده رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌جام با اشاره به اقدامات انجام شده در روزهای گذشته گفت: استقرار اکیپ حفاظتی در پارک، وصل انشعابات آب، برق و تجهیز پاسگاه حفاظتی برای نگهبانی از پارک، جلوگیری از ورود افراد غیرمسئول به مجموعه پارک تا اطلاع ثانوی در راستای اجرای عملیات احیایی، اصلاحی و پیشگیری از حوادث احتمالی، آبیاری درختان پارک از طریق تانکر به‌میزان ۴میلیون و ۸۰۰هزار لیتر، پیش‌بینی اعتبارات لازم از طریق کمیته برنامه‌ریزی و اداره کل منابع طبیعی استان و حذف علف‌های خشک شده در زیر اشکوب درختان پارک جنگلی برای جلوگیری از وقوع و گسترش حریق از جمله اقدامات انجام شده در چند روز اخیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار