معاون میراث تهران خبر داد:

دستور رییس‌جمهور برای بازسازی میدان حسن‌آباد

تهران (پانا) - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران با بیان اینکه مقدمات تشکیل کمیته مشترک برای بازسازی بناهای تاریخی میدان حسن آباد که در آتش سوزی اخیر تخریب شده انجام گرفته گفت: رییس جمهوری در این زمینه به شهرداری دستور داده است.

کد مطلب: ۹۳۰۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد
دستور رییس‌جمهور برای بازسازی میدان حسن‌آباد

محسن شیخ‌الاسلامی عصر یکشنبه در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: بازسازی این محوطه دستور رییس‌جمهوری است که از شهرداری خواسته و بازسازی با مشارکت مالک انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه متولی بازسازی شهرداری است گفت: ما در میراث فرهنگی بحث های کارشناسی و نظارت این موضوع را دنبال می‌کنیم و نامه نگاری هم برای تشکیل کمیته مشترک به منظور همفکری و همکاری برای این مهم انجام شده است.

به گفته وی اینک شهرداری تهران یک پیمانکار گرفته و با استفاده از داربست درحال ایجاد حفاظ برای نما و کارگاه به منظور آغاز بازسازی است.

به گزارش ایرنا چهارشنبه‌شب - ۲۶ تیرماه جاری- بخشی از ساختمان‌های ضلع شمال غربی میدان حسن‌آباد در حالی در نتیجه ایجاد حریق در یک کارگاه ابزارآلات و یراق در آتش سوخت که ۲ سال پیش نیز چنین حادثه‌ای در ضلع جنوبی آن در یک انبار کاموا شاهد بروز آتش سوزی بودیم.

آتش با آب زیادی اطفا شد و مشکل ایجاد کرد

معاون میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به میزان تخریب در نتیجه این آتش سوزی گفت: برای خاموش کردن حریق آب زیادی مورد استفاده قرار گرفته که این موضوع باعث شده سقف اول بناهای درگیر آتش سنگین و احتمال خطر برای ساختمان نیز وجود داشته باشد.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه موقع آتش سوزی در محل بوده و متصور بوده که تنها سقف شیروانی طبقه دوم بناها تخریب شده است افزود: اما در بازدید امروز و روز گذشته متوجه شدیم که آوار زیادی از بالا به سقف اول این ساختمان وارد شده است.

وی تصریح کرد: در بازدید از ضلع جنوبی بناهای تخریب شده مشخص شد که ساختمان رفع تصرف شده و فضاهای الحاقی و ۲ دیوار اضافی وجود دارد که به علت افزایش بار به ساختمان می بایست حذف شوند.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه عملیات آواربرداری سقف و ساختمان بناهای تخریب شده میدان حسن‌آباد بنا بر اعلام شهرداری حدود یک ماه زمان خواهد برد اظهارداشت: بازسازی میدان حدود ۶ ماه زمان می‌برد.

معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت: برای آواربرداری باید سقف پایین را مهار و به دقت و آرامی روی آن را خالی کرد.

اعلام خسارت مستلزم برآورد هزینه است

شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه میزان تخریب زیاد بوده و مستلزم برآورد هزینه است گفت: در حال حاضر سقف شیروانی برخی بناهای مجموعه به مساحت حدود یک هزار متر مربع کاملاً تخریب شده است.

وی ادامه داد: طبقه اول ساختمان به علت دودزدگی خسارت زیادی دیده است و می‌بایست تراشیده شود.

معاون میراث فرهنگی استان تهران با بیان اینکه در این آتش‌سوزی بنای بانک‌شهر و بانک صادرات خسارت زیادی دیده است افزود: قدم اول در این ساختمان‌ها آواربرداری و رفع خطر است تا بتوان سقف پایین را مهار و دوباره احداث کرد.

به گزارش ایرنا میدان حسن‌آباد با چهار ساختمان و هشت گنبدی به گونه منحنی‌شکل و قرینه ساخته شده است و ساختمان‌ها گرداگرد چهارگوشه میدان را در بر گرفته‌اند.

تخریب بخش هایی از ۲ گنبد این میدان از جمله آسیب های آتش سوزی اخیر اعلام شده است.

مجموعه حسن آباد که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد در تقاطع خیابان های امام خمینی (ره) و حافظ قرار دارد که سال ۷۷ به ثبت ملی رسیده است.

درباره قدمت تاریخی میدان حسن آباد گفته شده که بناهای این مجموعه تنها بناهایی به شمار می روند به سبک رنسانس ایتالیا (نوزایی) در ایران ساخته شده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار