نقش باکتری روده در حفاظت از مغز و سیستم عصبی مرکزی

تهران (پانا) - مطالعه اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد باکتری روده می‌تواند از مغز و سیستم عصبی مرکزی در برابر ویروس‌های مضر محافظت کند.

کد مطلب: ۹۲۹۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد
نقش باکتری روده در حفاظت از مغز و سیستم عصبی مرکزی

به گزارش ایسنا از گیزمگ، پژوهشگران در مطالعه اخیرشان دریافته‌اند میان عفونت‌های ویروسی، بیماری‌های تخریب کننده سلول‌های عصبی و میکروبیوم روده و سیستم ایمنی بدن ما ارتباط‌هایی وجود دارد.

به گفته پژوهشگران اختلالات باکتری روده می‌تواند سبب شوند تا ویروس‌های مضر باعث ایجاد بیماری‌های عصبی مانند "ام‌اس"(multiple sclerosis) شوند.

طی این مطالعه پژوهشگران دانشکده پزشکی "دانشگاه یوتا" آمریکا تصمیم گرفتند تا دریابند میکروبیوم روده می‌تواند چه نقشی در آغاز بیماری‌های تخریب کننده سلول‌های عصبی داشته باشند.

"دیوید گرت براون"(David Garrett Brown)، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما می‌خواستیم دریابیم که آیا میکروب‌های روده می‌توانند پاسخ ایمنی بدن به یک ویروس در سیستم عصبی مرکزی را تغییر دهند یا خیر.

برای شروع، محققان دو گروه از موش‌ها را مورد بررسی قرار دادند. هر دو گروه به نوع خاص از ویروس هپاتیت که به علت "انسفالومیلیت حاد"(acute encephalomyelitis) ایجاد شده بود، آلوده بودند. این مدل حیوانات شبیه به علائم عصبی مغزی مانند بیماران مبتلا به ام اس را داشتند. گروه اول یک گروه از موش‌ها با یک میکروبیوم سالم بودند در حالیکه گروه دیگری دارای اختلالات میکروبیومی بودند. پس از انجام بررسی‌ها پژوهشگران دریافتند سیستم ایمنی بدن موش‌های دارای اختلالات میکروبیومی به طور قابل توجهی در برابر ویروس هپاتیت ضعیف است و این موضوع می‌تواند سبب بیماری‌هایی مانند تخریب سلول‌های عصبی شود.

مطالعه پژوهشگران نشان داد که باکتری‌های روده نقش بسیار مهمی در حفاظت از مغز و سیستم عصبی مرکزی دارند و اگر اختلالی در آنها به وجود آید می‌تواند سبب ایجاد بیماری‌های جدی در سیستم عصبی مرکزی شود.

یافته‌های این مطالعه در مجله "eLife" منتشر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار