در دوره آموزشی توجیهی طرح ملی نماد در اردوگاه شهید باهنر تاکید شد؛

سیدجواد حسینی: جوهره سند تحول بنیادین، تعادل بخشی هویتی به جای تقلیل هویتی در دانش آموزان است

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش جوهره سند تحول بنیادین را تعلیم و تربیت تمام ساحتی و تعادل بخشی های هویتی به جای تقلیل هویتی در دانش آموزان دانست.

کد مطلب: ۹۲۹۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد
سیدجواد حسینی: جوهره سند تحول بنیادین، تعادل بخشی هویتی به جای تقلیل هویتی در دانش آموزان است

سیدجواد حسینی در دوره آموزشی توجیهی طرح ملی نماد در اردوگاه شهید باهنر گفت: تمام تلاش خود را در نهاد اثرگذار، تعدیلی، تاسیسی، تکمیلی و تصحیحی آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت میکنیم زیرا نهاد اساسی تحول آموزش و پرورش، سازمان تحول مدرسه و کارگزار تحول معلمان هستند.

او گفت: امروز آیین نامه اجرایی قانون سازمان تشکلهای مدارس غیردولتی و سهم ۵ درصد دولت در صندوق ذخیره فرهنگیان به تصویب هیات دولت رسید.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: طرح نماد طرحی است که در چند کلمه به دنبال کنترل آسیبها و رفتارهای پرخطر، کاهش این موارد، توانمندسازی در مواجه با چالشهای زندگی، بررسی موارد با رویکرد کنترل درونی است تا محقق شود به همین دلیل اسمش را پیشگیری رشد مدار گذاشتند.

حسینی گفت: وقتی آسیب را با نوع برخورد در پس از انقلاب مورد توجه قرار می‌دهیم، ۳ نوع مواجه دیده می‌شود؛ یکی از این موارد انقلاب اسلامی با موضوع آسیبهای اجتماعی مبتنی بر اخلاق محوری و آخرت گرایی بود، وقتی با این موارد و آسیبها مواجه می‌شدیم با نگاه اخلاق گرایانه برخورد میکردیم و آنچه که امروز آسیب زاست غیر ارزشی تلقی می‌شد.

او افزود: مربیان امور تربیتی با این نگاه در آن زمان انتخاب می‌شدند که اخلاق، انسانیت، مهارت دینی، ترس از آخرت، نیل به بهشت را به دانش‌آموزان نشان دهند و انسانهای انقلابی باشند. لذا امر به معروف، نهی از منکر، تذکر و نگاه فرهنگی عامل کنترل آسیبها تلقی می‌شد‌.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: بعد از گذشت یک دهه در ارزیابیها دیدیم آن چنان که شایسته است در کنترل آسیبها توفیق نداشتیم و به شاخص مطلوب نرسیدیم لذا در دهه دوم انقلاب نوع نگاه ما به این موضوع عوض شد و مواجهه دوم که کنترلهای بیرونی بود، مدنظر قرار گرفت.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش: رشد و ارتقاء هر جامعه ای به میزان تعالی معلمانش بالا خواهد رفت.

حسینی گفت: بعد از یک دهه متوجه شدیم این موضوع هم نتوانست در سالم‌سازی جامعه موفق باشد‌. کاهش و کنترل رفتارهای پرخطر در دانش‌آموزان، یک ارزشی است که از ابتدای آن به عنوان یک هدف به دنبالش بودیم که در دهه سوم نگاه علمی و اجتماعی پیرامون آن به وجود آمد.

او افزود: جوهره سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت تمام ساحتی و تعادل بخشیهای هویتی به جای تقلیل هویتی در دانش‌آموزان است، با این نگاه در این دهه کارهای خوبی طراحی کردیم.

حسینی گفت: رویکرد نماد یک رویکرد پیشگیرانه رشد مدار است، هر چه در امروز جامعه می‌گذرد از دیروز مدارس ماست و هرچه فردا خواهد گذشت از امروز مدارس است و باید بدانیم رشد و ارتقاء هر جامعه ای به میزان تعالی معلمانش بالا خواهد رفت.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: براساس این نگاه اجتماعی این اعتقاد هست که از بنیاد اساسی مانند مدرسه و خانواده که جعبه سیاه جامعه می دانند برای سالم‌سازی جامعه استفاده کنیم این رویکرد جامعه است.

حسینی گفت: مهمترین نگاه، نگاه پیشگیری رشد مدار و مهمترین مکان مدرسه است. حد هیچ جامعه از حد معلمانش بالاتر نخواهد رفت این تمام اعتقاد من است لذا مدرسه بهترین محیط ساختن جامعه است.

او افزود: باید به تمام دستگاههایی که در اجرای این طرح مشارکت کردند آفرین‌ گفت. یکی از اولویتهای من پیشگیری و کنترل آسیبهای اجتماعی است این موضوع از بدو ورودم به آموزش و پرورش مورد توجه بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در جلسه‌های مدیریتی خود کاهش آسییب‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار می‌دهند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز آسیب‌ها مساله مهمی است که باید کل نظام و اجزای تصمیم گیر پای آن بایستند تا به کنترل و کاهش آن منجر شود لذا مدرسه بهترین نقطه این موضوع است.

حسینی در ادامه افزود: یکی از کارهای بحث پرورشی باید تقویت هیات‌های مذهبی باشد که هرچه رشد پیدا کند، کم است، باید نشاط جمعی با پرهیز از اقدام ساختارشکنانه در جامعه صورت گیرد.

حسینی: باید نشاط جمعی با پرهیز از اقدام ساختارشکنانه در جامعه صورت گیرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از عوامل عدم اجرای تعلیم و تربیت تمام ساحتی عملکرد وزارت علوم است، زیرا بچه ها با سوالات تستی سنجیده می‌شوند، در این صورت دانش‌آموز نمره مدار، غیرخلاق و تست زده تربیت می‌شود.

حسینی افزود: در مدرسه می توان نشاط جمعی را ایجاد کرد این هنر مدیریتی من و شماست باید رشد پیشگیری رشد مدار را در دل مدرسه ایجاد کنیم زیرا آموزش و پرورش بهترین بستر برای ظرفیت‌سازی خانواده ها است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار