رئیس سازمان پژوهش: ارکان آموزش‌و‌پرورش کشور باید بر مبنای برنامه درسی ملی گام بردارند

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور به هویت‌بخشی به عنوان کلیدواژه سند تحول اشاره و تاکید کرد ارزش‌مداری باید به عنوان اولویت عملکردی در مدارس دنبال شود.

کد مطلب: ۹۲۹۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان پژوهش: ارکان آموزش‌و‌پرورش کشور باید بر مبنای برنامه درسی ملی گام بردارند

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش، علی ذو علم در جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: «برنامه درسی ملی مبتنی بر سند تحول بنیادین کارآمدترین نقشه راه مجموعه تعلیم و تربیت کشور است و باید به عنوان نقشه راه متولیان تعلیم و تربیت تلقی شود. برنامه درسی ملی به یک اندیشه در سپهر نظام آموزش و پرورش کشور تبدیل شده است؛ باید بستر لازم برای اندیشه‌محوری و ایجاد نگرش‌های تربیتی در بین دانش‌آموزان و فرهنگیان ایجاد شود.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: «هویت کلیدواژه اصلی سند تحول بنیادین است؛ تربیت به عنوان یک فرآیند دو سویه و تعاملی تنها با توجه به مقوله هویت‌بخشی در بین دانش‌آموزان محقق می‌شود.»

او افزود: «تفکر فعال، باور دینی، عمل به رفتار، دانش و معرفت و ارزش‌های اخلاقی پنج عنصر هویت‌بخشی بر مبنای سند تحول هستند که بدون توجه به این عناصر سنجش میزان موفقیت آموزش و پرورش در نیل به اهداف عملکردی امکان‌پذیر نخواهد بود.»

معاون وزارت آموزش و پرورش بر لزوم تقویت ارزش‌مداری در بین دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: «با ایجاد نگاه تحولی در بین ارکان تعلیم و تربیت می‌توان شاهد تحقق بسترسازی برای ترویج ارزش‌محوری، خودسازی، تربیت‌پذیری و نگاه تحولی در بین متولیان امر تعلیم و تربیت اعم از مدیر و معلم بود. همه فعالیت‌های آموزش بر مبنای سند تحول بنیادین به عنوان شاکله اصلی نظام تعلیم و تربیت قرار دارد. همه ارکان مجموعه آموزش و پرورش کشور باید بر مبنای برنامه درسی ملی گام بردارند.»

علی ذوعلم همچنین در جمع مدیران مدارس متوسطه استان خوزستان مدرسه را رکن اصلی برنامه‌های تحولی دانست و گفت: «برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی طرح تحقق حیات طیبه در بین دانش‌آموزان تنها با توجه به مدرسه به عنوان رکن اجرای برنامه‌های سند تحول بنیادین از اولویت‌های عملکردی مجموعه تعلیم و تربیت کشور است.»

او بر لزوم تغییر نگرش مدیران مدارس کشور تاکید کرد و افزود: «اجرای صحیح سند تحول بنیادین تنها با تغییر رویکرد مدیران مدارس محقق می‌شود. برای رسیدن به این مهم باید مدیران مدارس ما از مدیریت اجرایی صرف به سمت مدیریت آموزشی و در مراحل بالاتر به سمت راهبری تربیتی گام بردارند.»

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: «بر‌اساس مفاد سند تحول بنیادین مدیران مدارس به عنوان راهبران تربیتی تلقی می‌شوند. راهبر تربیتی باید زمینه را برای شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان بر مبنای تقویت تفکر محوری و خلاقیت‌محوری دنبال کند. آموزش و پرورش باید بر مبنای مدیریت تربیتی فعالیت‌های خود را دنبال کند؛ نقطه آغاز برنامه‌های تحولی از مدرسه کلید می‌خورد. تحول واقعی زمانی به وقوع می‌پیوندد که نگرش مدیران و معلمان تغییر پیدا کند.»

ذوعلم در پایان به رویکرد اصلی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور اشاره کرد و گفت: «مهمترین راهبرد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی، افزایش مشارکت معلمان و صاحب‌نظران تربیتی در تالیف کتب درسی و ارتقای وضعیت برنامه درسی در سطح مدارس است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار