کوچ زنبورداران گیلانی از مناطق قشلاقی به ییلاقی

آستارا (پانا) - زنبورداران برای افزایش تولید عسل، به تناسب تغییرات آب و هوا از مناطق قشلاقی به ییلاقی و برعکس کوچ می کنند .

کد مطلب: ۹۲۹۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
کوچ زنبورداران گیلانی از مناطق قشلاقی به ییلاقی

کوچ مختص عشایر نیست و زنبورداران نیز مهاجرت می‌کنند. به واقع عسل حاصل از شهد گل‌های مختلف، تأثیرات درمانی زیادی دارد و از این رو، زنبورداران با رصد آب و هوا و پوشش گیاهی و شناسایی نواحی مستعد پرورش زنبور و تولید عسل، کندوها را به کامیون‌ها بار زده و زحمت نقل و انتقال را به جان می خرند.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، زنبورداران این استان ۲۸۹ هزار کلنی زنبور دارند و میزان تولید عسل در گیلان، افزون بر پنج هزار تن در سال است و بیشترین عسل گیلان در شهرستان تالش تولید می‌شود.

حجت علی اکبرنژاد گفت: به دلیل تنوع آب و هوا و پوشش گیاهی گیلان، بیشترین تکثیر کلنی زنبور در ماه‌های خرداد و تیر صورت می‌گیرد و عسل تولیدی این استان از مرغوبیت و کیفیت بالایی برخوردار است.
طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی گیلان؛ نزدیک به پنج هزار نفر در این استان به زنبورداری مشغول هستند و میزان تولید عسل در کندوهای بومی، سه کیلوگرم است و با توجه به اقدامات حمایتی صورت گرفته، تولید عسل به ازای هر کلنی حتی به ۱۵ کیلوگرم هم رسیده است.

بیشترین کلنی های مدرن زنبور عسل کشور در گیلان است و شش درصد عسل کشور در این استان تولید می‌شود و اواخر خرداد، اوایل تیر و شهریور ماه زمان برداشت عسل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار