شایعه کارشکنی رئیس فراکسیون امید در حمایت از محمدرضا خاتمی؛ عارف این بار سکوت نکرد

تهران (پانا) - رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به شایعات ایجاد شده مبنی بر مخالفتش با حمایت از نایب رئیس مجلس ششم واکنش نشان داد.

کد مطلب: ۹۲۹۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد
شایعه کارشکنی رئیس فراکسیون امید در حمایت از محمدرضا خاتمی؛ عارف این بار سکوت نکرد

روز گذشته بود علی مطهری، نماینده تهران، از تهیه نامه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور حمایت از محمدرضا خاتمی، برادر رئیس دولت اصلاحات و نائب‌رئیس مجلس ششم، خبر داد. چندی بعد برخی اخباری مبنی بر مخالفت محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید با این نامه منتشر شد.

انتشار این اخبار با واکنش سریع شبکه‌های اجتماعی همراه شد. شماری از اصلاح‌طلبان محمدرضا عارف را خطاب قراردادند و از او دلیل این مخالفت را جویا شدند. اما موضوع چطور آغاز شد؟

پس از آنکه اولین اظهارات از سوی علی مطهری درباره تذکر به وزیر دادگستری و موضوع حکم محمدرضا خاتمی مطرح شد، خبرهای تکمیلی هم یک به یک از راه رسیدند. مثلا اینکه محمدرضا تابش متولی جمع‌آوری امضا برای تذکر به وزیر دادگستری بوده است و حتی درباره این نامه صحبت‌هایی هم با رئیس دولت اصلاحات صورت گرفته است اما وقتی نزدیک به 50 امضا پای این نامه به ثبت رسید، اما و اگرها و البته اختلاف‌نظر‌ها هم آغاز می‌شود.

روزنامه اعتماد در همین زمینه به نقل از منابع آگاه خود در فراکسیون امید می‌نویسد: «از یک ‌سو نوع متن نامه و عنوانش محل بحث اعضای این فراکسیون قرار گرفته و از سوی دیگر اختلاف‌نظرهایی حول محور اصل موضوع تدوین یا عدم‌ تدوین این نامه شکل می‌گیرد. نهایتا هم پیش از آنکه نمایندگان وارد صحن شوند تا جلسه نوبت بعدازظهر را آغاز کنند، زمزمه‌ها از خارج شدن این نامه از دستورکار فراکسیون امید پرده برداشته و گویا این پرونده بسته می‌شود.»

اما پرسش‌ها همچنان باقی مانده و سوال اساسی اینکه چرا نامه‌ای با این سطح از اهمیت، از دستورکار این فراکسیون سیاسی خارج می‌شود؟ یک عضو فراکسیون امید که نخواست نامش فاش شود، در همین زمینه به اعتماد گفته: «فارغ از اینکه برخی از اعضای فراکسیون ترس از ردصلاحیت داشتند اما آنچه باعث شد این نامه از دستورکار خارج شود، این بود که بر اساس زمزمه‌هایی که از لابی مجلس به گوش می‌رسید، دکتر محمدرضا عارف نوشتن چنین نامه‌ای را به صلاح نمی‌دانست.»

پایان سکوت

با این حال پیگیری‌ها حاکی از آن است که علاوه بر بحث و اختلاف‌نظر میان اعضای فراکسیون امید در مورد محتوای نامه، مباحثی نیز درباره بار و تاثیرات حقوقی، شکلی و محتوایی این نامه، امیدی‌ها را با ملاحظاتی مواجه کرده است. بنابر اعتقاد برخی از اعضای این فراکسیون، حتی افرادی که امضایشان پای نامه درج شده، نمی‌توانند درباره تاثیرات لزوماً مثبت این نامه‌نگاری در پرونده آقای خاتمی با اطمینان اظهارنظر کرد. همچنین عده‌ای بعید می‌دانند که این نامه بتواند در فضای سیاسی کشور گشایشی ایجاد کند. مضاف بر اینکه بعید نیست رسانه‌ای شدن این نامه، وضع این پرونده را بیش از حالا با پیچیدگی‌های حقوقی و سیاسی مواجه کند.

همچنین علاوه بر این‌ها گفته شده است که عارف از ابتدای امر در جریان تحریر این نامه نبوده است و جمع امیدی‌ها نیز به این تصمیم مشترک نرسیده بودند.

قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده اصلاح‌طلب دماوند، در اظهاراتی که «مدارا» آن را منتشر کرد درباره احتمال مخالفت رییس فراکسیون امید با ارسال نامه تذکر درباره حکم محمدرضا خاتمی گفت: «بعید می‌دانم این گونه باشد. آقای تابش در حال جمع‌آوری امضا از نمایندگان است. پیشنهادات زیادی در این زمینه وجود دارد و قرار است این موضوع در شورای مرکزی فراکسیون بررسی شود.»

اما محمدرضا عارف که در طول روزهای حضورش در مجلس دهم تلاش کرده از حاشیه‌ها به دور باشد، این بار سکوت نکرد و در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های استان اردبیل اظهار کرد: « مثلا می‌گویند شخص من در ارتباط با نامه فراکسیون امید درباره آقای محمدرضا خاتمی مخالفت کرده‌ام در حالی که شخصا پرونده ایشان را بدور از آنکه رسانه‌ای کنم از طریق مسئولان ارشد قوه قضاییه پیگیری کرده‌ام و در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز نسبت به پرونده ایشان موضع‌گیری صورت گرفت و برخی بدون اطلاع از ماهیت موضوع و تنها براساس یک خبر نادرست و براساس شنیده‌ها قضاوت می‌کنند.»

او ادامه داد: «هرچند به این حاشیه‌سازی‌ها توجه نمی‌کنم و از اصلاح‌طلبان نیز می‌خواهم خود را درگیر این حاشیه‌ها نکنند و تلاش می‌کنیم در چارچوب راهبرد فراکسیون امید یعنی امید و آرامش وظایف و مسئولیت خود را انجام دهیم.»

دیدار با سران قوا برای رفع حصر

رئیس فراکسیون امید در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره اقدامات صورت‌گرفته در ارتباط با رفع حصر نیز گفت: «در ارتباط با رفع حصر پیگیری‌های زیادی انجام شد و کارگروهی که برای این موضوع در فراکسیون امید تشکیل شد نیز به صورت جدی موضوع رفع حصر را پیگیری کرد و به همین دلیل جلساتی نیز با سران قوا و برخی مسئولین که در این خصوص موثر هستند برگزار شد.»

او یادآور شد: «توقع ما رفع کامل حصر است البته برای اینکه پیگیری‌ها به نتیجه برسد اقدامات خود را خیلی رسانه‌ای نکرده‌ایم. به عنوان مثال در مورد پرونده محیط‌زیستی‌ها نیز چندین جلسه شخصا با خانواده آنها برگزار کردم. البته به دلیل اختلاف نظر کارشناسی دو نهاد امنیتی و طلاعاتی درباره پرونده آنها نتیجه موردنظر ما هنوز حاصل نشده و امیدواریم دادگاه فعالان محیط زیستی با در نظرگرفتن نظرات کارشناسی و با نگاه مثبت برگزار شود.»

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه ما به هیچ وجه مطالبات به‌حق اصلاح‌طلبان را فراموش نکردیم و پشت گوش نینداخته‌ایم، خاطرنشان کرد: «البته خود را درگیر حاشیه‌ها و حاشیه‌سازها نمی‌کنیم و سال‌هاست که خود را آماده برخی تخریب‌ها کرده‌ام و جالب است که برخی دوستان بدون اطلاع در دام جریان‌سازی رسانه‌ای رقیب قرار می‌گیرند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار