سید جواد حسینی: آموزش ابتدایی حساس‌ترین نقطه آموزش ‌و پرورش است

باید فعالیت‌های ورزشی، تغذیه و شناسایی دانش‌آموزان نخبه عشایری و کیفیت‌بخشی به مدارس شبانه‌روزی عشایری را اولویت قرار دهیم

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش در نشست با کارکنان معاونت آموزش ابتدایی با یادآوری این که ٢۴ درصد از بازماندگان تحصیل در مناطق محروم هستند تاکید کرد وزارت آموزش و پرورش باید مکانیسمی فعال کند که بازماندگان از تحصیل شناسایی شوند و به مدرسه بازگردند.

کد مطلب: ۹۲۹۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد
سید جواد حسینی: آموزش ابتدایی حساس‌ترین نقطه آموزش ‌و پرورش است

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، صبح امروز سیدجواد حسینی در نشست با کارکنان معاونت ابتدایی که در محل این معاونت برگزار شد، گفت: «گفت‌وگو با همکاران را از آموزش ابتدایی آغاز کرده‌ایم چراکه حساس‌ترین و کلیدی‌ترین نقطه آموزش ‌و پرورش در آموزش ابتدایی است. مهم‌ترین سرمایه‌های کشور در این دوره هستند چراکه کلید توسعه کشور در دوره ابتدایی است.»

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش ادامه داد: «ظرفیت دوره ابتدایی هنوز به فعلیت نرسیده است، همه صاحب‌نظران بر نقش مهم آموزش ابتدایی تأکید دارند و باید تلاش کنیم این باور و اعتقاد را در برنامه‌های عملیاتی اجرا کنیم.»

حسینی افزود: «در جامعه نهادهای مختلف با کارکردهای متعدد داریم، اگر پرسش شود نهاد اصلی تحول در جامعه کدام است، پاسخ آموزش ‌و پرورش است و سازمان تحول، مدرسه است و کارگزار تحول معلم فکور است؛ البته در آموزش ‌و پرورش مدرسه ابتدایی و معلم ابتدایی تأثیرگذارترین عاملان تحول هستند.»

او گفت: «در آموزش‌ و پرورش مقاومت در برابر تحول وجود دارد و باید با انجام فعالیت‌های کارشناسی، در برابر این مقاومت برنامه داشته باشیم.»

همچنان باید انسداد مبادی بی‌سوادی و بازماندگان از تحصیل را پیگیری کنیم

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش ادامه داد: «کودکان باید کودکی کنند، مدرسه‌محوری را مصوب خواهیم کرد تا به مؤلفه‌های آن یعنی انتخاب مدیر مدرسه، قدرت مانور خلق ثروت، تمهید مشارکت‌ها در مدرسه، انتخاب و تأمین نیروی انسانی در مدارس دست پیدا کنیم. در دوران پس از انقلاب و در دولت تدبیر و امید، کارهای خوبی در معاونت ابتدایی انجام‌ گرفته است، ارتقای نرخ پوشش تحصیلی از نتایج خوب این فعالیت‌ها است و همچنان باید انسداد مبادی بی‌سوادی و بازماندگان از تحصیل را پیگیری کنیم.»

٢۴درصد از بازماندگان تحصیل در مناطق محروم هستند

او خبر داد ٢۴درصد از بازماندگان تحصیل در مناطق محروم هستند، حسینی گفت: «اگر دانش‌آموزی علاقه‌مند به تحصیل است، کلاس و معلم داریم و باید مکانیسمی فعال کنیم تا بازماندگان از تحصیل شناسایی شوند و به مدرسه بازگردند که در این میان فرایند جذب دختران بازمانده از تحصیل بیشتر است.»

حسینی اولویت‌هایی که باید دفتر عشایری و مناطق محروم به‌ طور جدی با رویکرد عدالت آموزشی دنبال کند را اعلام کرد و گفت: «شورای راهبردی مناطق محروم فعال شود، مناطق قابل‌توجه همچون مناطق روستایی و مرزی با رویکرد عدالت ترجیحی ویژه دیده شوند، از ظرفیت تشکل‌های مردمی برای اقشار و مدارس قابل‌توجه استفاده کنیم و ارتقای معلمان مناطق عشایری و آموزش‌های مکمل را اولویت دهیم.»

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش افزود: «در حال حاضر ١۵هزار مدرسه شبانه‌روزی و ٣٨٠هزار دانش‌آموز داریم که در این مدارس تحصیل می‌کنند بنابراین باید فعالیت‌های ورزشی، تغذیه و شناسایی دانش‌آموزان نخبه عشایری و کیفیت‌بخشی به مدارس شبانه‌روزی عشایری را اولویت قرار دهیم چراکه در بحث عدالت آموزشی رسیدگی به مدارس عشایری بسیار مهم است. تمام برنامه‌های داخل مدرسه باید در قالب سه برنامه تعالی مدیریت، تدبیر و بوم قرار گیرد.»

در این نشست تعدادی از کارشناسان معاونت آموزش ابتدایی پیشنهاد‌ها و نظرات خود، چالش‌ها و فرصت‌های موجود را مطرح کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار