تشکیل ۱۲ پرونده برای حریق‌های عمدی

آتش‌زدن اراضی با هدف تغییر کاربری

تهران (پانا) -به‌گفته فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد آتش سوزی‌ها سهوی و توسط عامل انسانی است ۱۲ پرونده درخصوص حریق‌های عمدی تشکیل و تمامی متهمان به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

کد مطلب: ۹۲۸۷۷۲
لینک کوتاه کپی شد
آتش‌زدن اراضی با هدف تغییر کاربری

به‌گزارش ایلنا، سرهنگ جمشید محبت‌خانی درباره حریق در عرصه‌های طبیعی در ۴ ماهه گذشته گفت: متاسفانه حریق در عرصه‌های طبیعی در ۴ ماهه گذشته نسبت به سال قبل بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است.

او با بیان اینکه ۷ مورد از این آتش‌سوزی‌ها به‌دلیل عوامل طبیعی مانند رعد و برق بوده است، ادامه داد: عامل اصلی مابقی آتش‌سوزی‌ها، انسانی بوده است که یا به صورت عمدی یا غیرعمدی باعث ایجاد حریق در عرصه‌های طبیعی شده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: اغلب حریق‌ها به‌دلیل سهل‌انگاری در پی رهاسازی ظروف پلاستیکی یا خرده شیشه است که باعث بروز حریق می‌‌شود. همچنین ممکن است آتش روشن کنند و متاسفانه آن را به‌طور کامل خاموش نکنند که این باعث آتش‌سوزی می‌شود.

محبت‌خانی تصریح کرد: حریق‌های عمدی بیشتر برای مواردی است که می‌خواهند آن منطقه را تغییر کاربری دهند یا اینکه برخی کشاورزان تصور می‌کنند که آتش زدن زمین فایده دارد، از همین رو اقدام به آتش زدن زمین می‌کنند.

او ادامه داد: ۱۲ پرونده در خصوص حریق‌های عمدی طی این مدت تشکیل شده و تمام افراد متهم در این پرونده‌ها بازداشت و تحویل دستگاه قضایی شده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد آتش‌سوزی‌ها غیرعمدی و با سهل‌انگاری افراد صورت می‌گیرد. چنانچه فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه صورت گیرد، قطعا مشکلات و آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کاهش خواهد یافت. بارش‌ها باعث شده تا ارتفاع و حجم گیاهان افزایش پیدا کند، بنابراین با بی‌احتیاطی باعث ایجاد مشکل شویم.

محبت‌خانی در پاسخ به این سوال که طبق گفته رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست استفاده از بالگرد در حریق‌های گسترده در عرصه‌های طبیعی بیشتر جهت آرامش افکار عمومی بوده و کارایی ندارد، آیا شما هم این موضوع را تایید می‌کنید، گفت: سازمان محیط‌زیست بالگرد برای اطفا حریق ندارد و برای تهیه بالگرد باید یک پروسه را طی کند. بالگرد هم در یک زمان مشخصی و از صبح تا غروب آفتاب می‌تواند پرواز کند. ما بالگردها را از طریق سازمان مدیریت بحران تامین می‌کنیم و تا بالگرد از تهران حرکت کرده و به منطقه مورد نظر برسد، آتش کل منطقه را فرا گرفته است. از سوی دیگر بالگرد بیشتر برای مناطق صعب‌العبور استفاده می‌شود، در جایی‌که انسان و ماشین می‌تواند به آنجا برود، استفاده از بالگرد کاملا نمایشی است.

او با بیان اینکه باید بر فرهنگ‌سازی تمرکز کنیم، ادامه داد: براساس تبصره ۲ ماده ۲ لایحه حمایت از محیط‌بانان آمده است که سازمان محیط‌زیست و سازمان منابع طبیعی مکلف است؛ چنانچه حادثه‌ای پیش آمد هزینه درمان همیاران محیط‌زیست را پرداخت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار