رویت عقرب های پرنده در زاهدان

زاهدان (پانا) - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان ازرویت و زنده گیری عقرب بالدار در زاهدان خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۵۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد
رویت عقرب های پرنده در زاهدان

حمید ریگی اظهار کرد: تعدادی عقرب بالدار سیاه رؤیت شده در گلخانه ای در حاشیه شهر زاهدان، زنده گیری شد.

او ادامه داد: طی گزارشی از دوستداران محیط زیست در شهرستان زاهدان مبنی بر مشاهده عقرب سیاه بالدار، یگان حفاظت محیط زیست استان سریعاً به محل اعزام و ضمن تصویر برداری از این گونه جدید، زنده گیری بدون آسیب رساندن به این موجود زیبا انجام شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در این مکان سه عدد عقرب از همین گونه زنده گیری شد افزود: قدیمی‌ترین و کهن ترین متن در آثار دانشمندان اسلامی که از عقرب پرنده یا به تعبیر دیگر عقرب بالدار سخن به میان آمده از شخصی بنام عمروبن بحر معروف به جاحظ متوفای ۲۵۵ قمری دوازده قرن پیش است.

او خاطرنشان کرد: این عقرب از گونه Androctonus crassicauda می باشد که اسم زوائد ناحیه شکمی شانه پکتینی یا pectinal Teeth می باشد و تقریبا در همه عقرب ها وجود دارد اما در این گونه به علت اختلاف رنگ و سایز واضح تر است. در جنس ها و گونه های مختلف تعداد دندانه هایش فرق میکند.

ریگی بیان کرد: این شانه ها دارای اعصاب عضلات و رگ های خونی هستند که برای تعادل از آن استفاده می شود و به عنوان گیرنده شیمیایی هم عمل می کند و در تنفس نقش دارد. ساده ترین روش تشخیص جنسیت عقرب از روی شکل همین شانه های پکتینی است که در جنس نر بزرگ تر و با تعداد دندانه های بیشتر است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان گفت: عقرب های مذکور در زیستگاه مناسب رها سازی شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار