معلم ، عشق را برای دانش آموزانش معنا می‌کند

بیرجند(پانا) ـ معلم که باشی، نه برف سد راهت می شود نه تگرگ، نه صخره‌ها و راه‌های صعب العبور و نه ترس از درندگان وحشی راه، معلم که باشی می‌دانی راهت راه انبیاست، راهی که برای روشن کردن مرزهای نادانی و جهل باید در آن گوهر وجودت را همچون شمع بسوزانی و حتی به قیمت آب شدنت راه را روشن کنی .

کد مطلب: ۹۱۲۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد
معلم ، عشق را برای دانش آموزانش معنا می‌کند

با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش در بین نهادهای مختلف جامعه می توان اذعان کرد، مهمترین نهاد اثرگذار در تربیت و تامین نیروی انسانی می باشد و معلم به عنوان مدرس و مربی می تواند نقش حساس و کلیدی در این رابطه داشته باشد تا نیروی انسانی کارآمد و خلاق برای جامعه تربیت نماید.

همزمان بابزرگداشت هفته ی معلم گفتگویی را با یک معلم ساعی وکوشا ترتیب داده ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

با سلام و عرض تبریک هفته معلم, بسیار خوشحالیم که در خدمت شما هستیم لطفا ابتدا بیوگرافی مختصری از خودتان بفرمایید.

من سید مهدی نظامی متولد ۱۳۳۷ در روستایی به نام درخش بدنیا آمده ام و ۳۰ سال خدمت صادقانه در آموزش وپرورش را در کارنامه خودم دارم.

از مهر ۱۳۶۱ به عنوان مربی پرورشی در بخش درمیان اسدیه در راهنمایی فعالیت خودرا شروع کردم.

در صورتیکه دوباره انتخاب شغل میکردید آیا غیر از معلمی شغل دیگری را انتخاب میکردید؟

بارها از من پرسیده اند و خود نیز به این امر فکر کرده ام ، حتی یک بار هم نشده که از شغلم اظهار نارضایتی کنم. من معلمی را با عشق و اشتیاق انتخاب کردم.

مشکلات این شغل چیه؟

مشکلات که زیاده مثل حقوق ومزایای کم و امکانات آموزشی در روستاها کمتر است مشکلات راه ها ورفت وآمد معلم ها از شهر ها به روستاها البته معلمی شغل شریف وزیباست و با وجود مشکلات عالیه.

رفتار شما نسبت به دانش آموزان و نحوه برقراری ارتباط با آن ها چگونه است؟

اصولا من به آدم "آرام وصبور" شناخته شده ام واین ویژگی به دانش آموزان فرصت میدهد تا بتوانند در فضای آرامی که دربرخورد ما وجود دارد تجدید نظرکنند و بهترین برخورد را ازخود نشان دهند. درضمن من همه کس و چیز را دوست دارم و به دانش آموزان وفرزندانم می آموزم که کار ما مهربانی و عشق ورزیدن به مخلوقات الهی ست و اولین فایده اینکارآرامشی است که دروجودمان ریشه میدواند.

شما در تدریس خود از چه روش ها و شیوه هایی استفاده می کنید که تفاوت ایجاد می کند؟

روش های تدریس همان روش هایی است که درکتاب های مختلف آمده شاید عاملی که توانسته تفاوت ایجادکند، ایجاد یک ارتباط قوی است که دانش آموزان فقط برای جلب رضایت معلم ونوعی پاسخگویی به دلسوزی ها وزحمت های معلم ،بیشتر و علاقمندانه تر به درس گوش میدهند. دانش آموزان انسان های بزرگ با روح های لطیف هستند که فقط سن وسال آن ها کم است. آن ها خیلی زود معنای محبت صادقانه ودلسوزی عاشقانه رامی فهمند و در پی اثبات فهم خود هستند.

نحوه ایجاد تعادل با دانش آموزان باسطح هوشی متفاوت؟

در تمام سال های که من تدریس کرده ام هیچ گاه گزینشی برای جلب دانش آموز وجود نداشته وکلاس من دانش آموزانی با تفاوت های فردی زیادی داشته است، ما از این تفاوت ها استفاده ی مثبت می کنیم می دانیم که هریک ازبندگان خدا استعداد نهفته ایی دارند، و کار ما پرده برداری از این استعدادهاست. سعی می کنیم توان ها و استعدادهای نهفته را بشناسیم و گروه های مکمل درست کنیم و در گروه های دانش آموزی ما دانش آموزانی قرار می گیرند که استعداد های مختلف یک دیگر را به کار می گیرند و گروه خود را ارتقا می دهند. کلاس ما به هیچ وجه تک بعدی نیست و به جرات می توان گفت که درس و آموزش در درجه دوم اهمیت قرار دارد. کلاس ما بیشتر شبیه یک خانواده است.

نقاط قوتی که بیش از هر موردی درخود می بینید؟

صبوری، آرامش و پشتکار برای یک معلم فرصت های بزرگی هستند که هم به خود و هم به فرزندان و دانش آموزان فرصت تجزیه و تحلیل و تجدید نظر می دهد. چه بسا ممکن است که قضاوت و خشم نا به هنگام معلم جبران ناپذیر باشد.

بنظرشمایک معلم خوب دارای چه ویژگیهایی است وبه چه ظرافتهایی توجه دارد؟

یک معلم خوب یک دوست خوب است که از دوستان خود یعنی دانش آموزان باتجربه تر و مسن تر است. این دوست خوب(معلم) همیشه می کوشد تا به دوستان دیگرش فایده برساند و به آن ها چیزهای یاد بدهد که در آینده ی زندگی اجتماعی و علمی آن ها به کار آید. یک معلم خوب باید توجه داشته باشد که این دانش آموزان، بزرگان فردای این مملکت می شوند باید قبل از هر چیز خصایل انسانی را در آنها پرورش داد آنها را به سمت انسان شدن و د ر نهایت خدایی شدن تربیت کرد.

برای سایرهمکاران چه توصیه ای داریدتا در کار تدریس وارتباط با دانش آموزان موفق باشند؟

در این عصر و زمان که اطلاعات ثانیه به ثانیه، به روز می شود. و رسانه ها آنقدر فراوان و در دسترس هستند، امکان این هست که در بعضی از مهارت ها و مباحث دانش آموزان از معلم جلو بزنند. و معلم توانا معلمی است که همیشه چند قدم جلوتر از دانش آموزان باشد. معلم امروز باید مدام در تلاش برای به روز کردن اطلاعات خود باشد باید کتاب هایی را که ممکن است دانش آموزان در رابطه با پیشرفت درسی بخوانند را تهیه کرده و قبل از آن ها مطالعه کند تا بتواند جواب گوی سوالات آن ها بود و اعتماد دانش آموزان را جلب کند.

خبرنگار افتخاری پانا:سید احمد نظامی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار