رییس ایدرو در جمع مدیران صنعت خودرو و قطعه سازی :

منابعی را كه صرف فعالیت‌های غیرتولیدی كرده‌اید، در خدمت تولید قرار دهید

خبرگزاری پانا: سال 1375 در كشور 124 هزار دستگاه انواع خودرو تولید شد كه 80 هزار دستگاه از آن را پیكان تشكیل می داد و امروز 1.5 میلیون دستگاه خودرو با كیفیت متفاوت از آن دوره تولید می شود لیكن صنعت خودرو هنوز با آنچه كه باید باشد، فاصله دارد.

کد مطلب: ۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد

یه گزارش خبرگزاری پانا به نقل از ایدرو، مهندس "غلامرضا شافعی" معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در جمع مدیران صنعت خودرو و قطعه‌سازی حاضر در گردهمایی هم‌اندیشی راهكارهای ارتقای صنعت قطعه‌سازی اظهار داشت: از سال 76 به این سو، سیاست های پخته و سنجیده‌ای برای بالندگی صنعت خودرو اعمال و پیگیری شد و با كمك صنعتگران به اجرا درآمد و زحمات فراوانی كشیده شد تا صنعت خودرو به سطح كنونی برسد.
شافعی افزود: اگرچه نقش سكان‌داری كه سازمان گسترش امروز در صنعت خودرو دارد همچون 10سال قبل نیست ولیكن برخی معتقدند اگر ایدرو همچون گذشته بر صنعت خودرو نظارت می‌كرد، صنعت خودرو رشد بیشتری می‌داشت.
وی ادامه داد: ایدرو اكنون بطور رسمی در سطحی كه ذی‌سهم است، می‌تواند نقش ایفا كند و این سهم در ایران‌خودرو كمتر از 20 درصد و در سایپا 37.5 درصد است كه به زودی 17.5 درصد آن واگذار خواهد شد.
رییس هیات عامل ایدرو با اشاره به پیاده سازی اصل مفید و مترقی 44 قانون اساسی اظهار داشت: در مورد خصوصی‌سازی باید دقت شود كه اگر سازمان‌هایی جایگزین ایدرو می‌شوند آیا آنها اهلیت تخصصی لازم را دارند؟ و تناسبی بین سهامداران جدید با سهامداران قبلی به لحاظ تخصصی و سیاستگزاری وجود داشته باشد تا پیشرفت ها ادامه یابد.
شافعی تصریح كرد: سهامداران شركت‌های خودروساز می‌توانند به ایدرو اعتماد كنند همانگونه كه در مجمع سال گذشته، سهامداران ایران خودرو به این سازمان اعتماد كرده و اختیارات مدیریتی خود را به ایدرو تفویض كردند؛ البته ایدرو نیز باید از این اختیارات با تدبیر و اقتدار و در راستای مصالح سهامداران و به دور از سیاسی كاری و اعمال نفوذ مراكز قدرت استفاده نماید تا باعث پیشرفت صنعت خودرو و كسب سود معقول برای سهامداران شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این كه صنعت خودرو امسال به منابع مالی و سرمایه در گردش جدیدی نیاز دارد، افزود: سال گذشته این صنعت 1.5 میلیارد دلار ارز 1226 تومانی صرف تولید خودرو كرد كه با 10 درصد آن یعنی با پرداخت 120 تومان به ازای هر دلار می‌توانست گشایش اعتبار انجام دهد. لیكن اكنون باید به ازای هر دلار حدود2200 تومان و بصورت نقدی صرف گشایش اعتبار كند! به‌عبارتی حدود 3هزار میلیارد تومان اعتبار بیش از نیاز سال گذشته نیاز دارد. این در حالی است كه صنعت بطور كلی اعم از خودرو و غیرخودرو با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش طبیعی حقوق و دستمزدها و نرخ تورم روبرو است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص راه حل های تامین نیازهای مالی صنعت خودرو گفت: راه نخست، همكاری سیستم بانكی است و ‌بانك‌ها طبق تعریف، منابع دیگران را برای كمك به تولید و صنعت و خدمات تجهیز می‌كنند و تخصیص می‌دهند.
شافعی ادامه داد: راه دیگر، تقبل درصدی از نرخ سود بانكی منابع مورد استفاده صنعت خودرو توسط دولت است كه این امر رایجی هم در كشور ما بوده و هم در سایر كشورها مرسوم است چنانكه بعضا در كشورهای پیشرفته برای برخی صنایع نظیر بیوتكنولوژی، نرخ سود منفی یك درصد درنظر می‌گیرند.
رییس ایدرو با بیان این كه بخش مهم دیگری از منابع باید توسط خودِ خودروسازان تامین شود، خاطرنشان كرد: خودروسازان باید منابعی را كه در سنوات اخیر صرف فعالیت‌های غیرتولیدی كرده‌اند، رها كنند تا در خدمت تولید قرار گیرد و در این راستا، واگذاری برخی شركت‌ها، سهام، اموال و فعالیت‌های غیرضروری از جمله اقدامات الزامی خودروسازان برای تامین منابع تولید است.
شافعی با اشاره به این كه امر رقابت باید جدی گرفته شود، اظهار داشت: بدون رقابت و با وجود تعرفه واردات 90درصدی روی خودروهای وارداتی، افق مورد نظر صنعت خودرو در چشم انداز 1404 محقق نخواهد شد.
وی افزود: خودروسازان بطور طبیعی خواهان آزادشدن قیمت هستند لیكن دولت نیز نمی‌تواند در شرایط غیررقابتی نسبت به موضوع قیمت خودرو بی‌تفاوت باشد.
رییس ایدرو تاكید كرد: اگر در صنعت خودرو به جایی برسیم كه نیاز داخلی تامین شود، صادرات انجام گیرد و محصولات داخلی بتوانند با خودروهای خارجی در داخل و خارج رقابت كنند، در آن صورت به راحتی می‌توان قیمت خودرو را آزاد كرد. بنابر این، وظیفه خودروسازان و قطعه‌سازان این است كه شرایط را برای آزادسازی قیمت فراهم آورند.
شافعی در ادامه با بیان این كه برخی قطعه سازان از خودروسازان به دلیل تبعیض بین آنان گله‌مندند، اظهار داشت: ممكن است خودروسازان بنا به مصالحی از برخی قطعه سازان حمایت كنند كه این امر باید نظام‌مند بوده و شرایط این حمایت‌ها باید اعلام عمومی شود تا احساس تبعیض بین قطعه‌سازان پیش نیاید و‌ این حمایت ها مورد سوء تعبیر قرار نگیرند.
رییس ایدرو در پایان ابراز امیدواری كرد شركت‌های خودروساز و قطعه‌ساز با همكاری یكدیگر و با قوت و قدرت، مشكلات پیش آمده بر سر راه این صنعت را برطرف كرده و مردم، صنعتگران و مدیران، دست در دست یكدیگر، با درایت به پیش بروند.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار