سرهنگ رسول ابراهیمی*

صحنه تصادف را به هم بزنیم؟

یکی ازحوادثی که هر روزه در کشور رخ می‌دهد و اغلب خسارت‌های جانی و مالی جبران‌ناپذیری نیز به همراه دارد وقوع سوانح رانندگی درون و برون شهری است.

کد مطلب: ۹۰۸۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد

اما سؤالی که برای خیلی از طرفین تصادف پیش می‌آید این است که بعد از وقوع سانحه رانندگی باید چه کار کرد؟ آیا می‌توان صحنه تصادف را به هم زد؟ این موضوع بخصوص در سوانح رانندگی شهری بسیاراهمیت دارد چرا که وقوع یک تصادف جزئی بین دو خودرو وسط خیابان یا بزرگراه که شاید خسارت چندانی نیز به‌دنبال نداشته است باعث ترافیک شدید و چه بسا تصادف‌های دیگری می‌شود.
مهم‌ترین نکته در مورد تصادف‌ها این است که اگر تصادف از نوع خسارتی و خودرو قابل حرکت باشد باید با رعایت جوانب احتیاط، خودرو به محل ایمن انتقال داده شود به طوری که باعث ایجاد راهبندان وسد معبر نشود، البته باید قبل از جابه‌جایی، جای چرخ خودرو در محل استقرار خودرو در صحنه تصادف را با علامت مشخص کنیم مثل علامت‌گذاری روی آسفالت یا عکس‌برداری از صحنه تصادف از نزدیک و دور.
چنانچه میزان خسارت در تصادفات زیر 90میلیون ریال باشد وطرفین ازلحاظ اینکه کدام یک مقصر حادثه هستند تفاهم کرده باشند، طرفین باید صحنه تصادف را به هم‌ زده و به مرکز پرداخت خسارت مراجعه کنند.
درصورت لزوم مدارک طرفین تصادف جابه‌جا می‌شود وکارشناس در جابه‌جایی مدارک مسئولیتی نخواهد داشت واگر یکی از طرفین براساس توافق قبلی که بین طرفین انجام شده، از حضور در بیمه خودداری کرد، حادثه دیده می‌تواند به مراجع قضایی (شورای حل اختلاف محل وقوع تصادف) مراجعه وعلیه وی اقامه دعوای حقوقی کند.
اما درصورت وجود ابهام برای تعیین مقصر باید با شماره 110 مرکز فوریت‌های پلیس تماس بگیرند تا نسبت به اعزام کارشناس تصادف برای تعیین مقصر اقدام شود.
درصورتی که خسارت بیشتراز میزان تعهد در بیمه نامه مقصر باشد، یا اینکه هرکدام از طرفین تقصیر را قبول نداشته باشند، کارشناس تصادف با ترسیم کروکی، طرفین را با اعلام نظر وتعیین مقصر حادثه به مراجع قضایی معرفی خواهد کرد.
به منظور رعایت حقوق شهروندی چنانچه مقصر حادثه نسبت به نظر کارشناس تصادف اعتراض داشته باشد، می‌تواند از مقام قضایی درخواست رسیدگی وکارشناسی دوباره تصادف را بنماید واز زمان بررسی دوباره تصادف، اگر موارد جدیدی وجود داشت که به کشف حقیقت کمک نماید، باید به کارشناسان تعیین شده ارائه نماید.
اگر تصادف ازنوع جرحی یا فوتی باشد، صحنه تصادف باید حفظ و ضمن مستند‌سازی از قبیل عکس وفیلمبرداری، محل تصادف ایمن‌سازی شود، یعنی سرنشینان، خودرو را ترک کرده و به محل ایمن هدایت شوند و به هر نحوی رانندگان عبوری را از تصادف آگاه کند تا از تصادفات بعدی پیشگیری و برای اعزام کارشناس با سامانه 110 پلیس و برای اعزام آمبولانس با شماره 115 اورژانس یا شماره 112هلال احمر جاده‌ای تماس گرفته شود تا با حضور کارشناس تصادف، اورژانس وامداد و نجات درصحنه، رسیدگی به تصادف و انتقال مجروحان و قربانیان حادثه صورت پذیرد.

منبع: روزنامه ایران

* کارشناس عالی تصادفات

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار