فیلم‌های ایرانی بخش «جام جهان نما» جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد

تهران (پانا) - چهار فیلم ایرانی بخش «جام جهان نما» (جشنواره جشنواره‌ها) در سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شد.

کد مطلب: ۹۰۷۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
فیلم‌های ایرانی بخش «جام جهان نما» جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، چهار فیلم «همچنان که می‌مردیم» ساخته مصطفی سیاری، «روزهای نارنجی» ساخته آرش لاهوتی، «پری دریایی» امیرمسعود آقابابائیان و مستند «دلبند» ساخته یاسر طالبی به عنوان آثار ایرانی بخش «جام جهان‌نما» (جشنواره جشنواره‌ها) سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شدند.

«همچنان که می‌مردیم» (The Graveless) به کارگردانی مصطفی سیاری محصول سال 2018 است و تاکنون در بخش رقابتی اوریزونتی جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در ایتالیا، بخش رقابتی کارگردانان تازه جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو در آمریکا و بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره بین‌المللی فیلم کرالا در هند حضور داشته است.

مصطفی سیاری فارغ‌التحصیل رشته روان‌شناسی است. او کار حرفه‌ای خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند آغاز کرد. «همچنان که می‌مردیم» اولین فیلم بلند اوست.

این فیلم داستان پدر بیماری است که سال‌های آخر عمر را با یکی از پسرانش به سر برده است. با فوت او، پسر همراه دو برادر و خواهر ناتنی‌اش برای انجام وصیت پدر راهی جنوب کشور می‌شوند. راه طولانی، بستر بازگویی اتفاقاتی است که سال‌ها پیش منجر به گسست خانواده شده و حال برملا می‌شود.

«روزهای نارنجی» ( (Orange daysبه کارگردانی آرش لاهوتی محصول سال 2017 است که در جشنواره‌های متعددی از جمله جشنواره فیلم تورنتو در کانادا، جشنواره بین‌المللی فیلم کلگری در کانادا، جشنواره فیلم زوریخ در سوییس، جشنواره بین‌المللی سائوپائولو در برزیل، جشنواره فیلم TOF در لهستان، جشنواره فیلم مالاتیا در ترکیه، جشنواره مدفیلم فستیوال در ایتالیا، جشنواره بین‌المللی مانهایم-هایدلبرگ در آلمان حضور داشته که در جشنواره مانهایم آلمان جایزه بهترین فیلم جشنواره با عنوان «سینماگر بزرگ تازه وارد»، جایزه فیپرشی (فدراسیون بین‌المللی منتقدان سینما) و جایزه کلیسای جهانی را دریافت کرد و در چهارمین دوره جشنواره سینه ایران تورنتو برنده جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه بهترین بازیگر زن شده است.

«روزهای نارنجی» داستان زندگی پرفرازونشیب آبان، زنی میان‌سال، است که واسطه استخدام کارگران زن فصلی برای کار در باغ‌های مرکبات شمال کشور است.

«پری دریایی» (Mermaid) ساخته امیرمسعود آقابابائیان محصول سال 2018 است که خروس زرین و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره بین‌المللی چنگ دائو در چین را از آن خود کرده و اولین نمایشش در ایران در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر است.

امیرمسعود آقابابائیان در رشته تئاتر تحصیل کرده و در زمینه تدوین، ‌فیلمنامه‌نویسی و فیلم‌سازی مستند و داستانی تجربه دارد. در کارنامه آقابابائیان جوایز و افتخارات بین‌المللی متعددی به چشم می‌خورد، از جمله جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره فرهنگ سبز بلگراد ۲۰۱۲، برنده جایزه Avid در جشنواره فیلم مادرید اسپانیا-۲۰۰۶، شرکت در کمپ استعدادهای جشنواره فیلم برلین آلمان- ۲۰۰۷، سیمرغ بلورین بهترین آنونس برای فیلم سینمایی «آخرین ملکه زمین» از جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۸، جایزه بهترین آنونس برای فیلم سینمایی «آخرین ملکه زمین» از جشنواره فیلم مقاومت ۱۳۸۹.

در خلاصه داستان فیلم «پری دریایی» آمده است: یونس، بازمانده یک تیم غواصی از دوران دفاع مقدس، تصمیم دارد به یاد هم‌رزمان شهید و مفقودالاثرش لوح یادبودی در دل آب‌های خلیج فارس نصب کند که با یک فاجعه زیست‌محیطی روبه‌رو می‌شود...

مستند «دلبند» (Beloved) به کارگردانی یاسر طالبی محصول سال 2018 است که در همان سال در بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) در هلند حضور داشته و فیلم برگزیده در بین ۱۰ فیلم برتر مخاطبان بوده است. در سال ۲۰۱۹ در سیزدهمین دوره بخش جنبی فرهنگ غذا در جشنواره فیلم برلین آلمان انتخاب شده، بهترین فیلم بخش رقابتی جشنواره مستند بیگ اسکای در ایالات متحده آمریکا بوده و همچنین در جشنواره بین‌المللی مستند حقوق بشر در اکراین و جشنواره بین‌المللی مستند هات داکس در کانادا حضور داشته است.

یاسر طالبی دارای مدرک کارشناسی سینما با گرایش تدوین است. برخی از مستندهای او عبارتند از «آسمان خالی نیست»، «قلب من»، «آب شهر» و «سد توقف». از فیلم‌های تلویزیونی او نیز می‌توان به «گذر»، «عهدی بسته‌ام با تو»، «آزمون»، «نشانه‌ها»، «فرزندان» و «جاده تباه» اشاره کرد.

«دلبند» مستندی است درباره زندگی زنی ۸۰ ساله که به‌تنهایی در دل طبیعت زندگی می‌کند و از وضعیتش رضایت دارد. این فیلم روایت‌گر زندگی مادری مهربان و دوست‌داشتنی است که با ۴۰ رأس گاو هم‌چنان به دام‌داری مشغول است و با شجاعت و قدرت سال‌های سخت زندگی‌اش را طی می‌کند، اما حاضر نیست از زندگی در طبیعت یا دلبندانش دل بکند. با وجود سبک زندگی زمخت و مردانه‌اش، او تلاش می‌کند شاعرانه زندگی کند.

در بخش «جام جهان‌نما» (جشنواره جشنواره‌ها) سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۴ فیلم خارجی و ۴ فیلم ایرانی حضور دارند. «جام جهان‌نما» یا «جشنواره جشنواره‌ها» از بخش‌های اصلی ولی غیررقابتی جشنواره جهانی فیلم فجر است. در این بخش فیلم‌هایی از ایران و جهان به نمایش درمی‌آیند که پیش از این از جشنواره‌های مهم جهان جوایزی را کسب کرده‌اند.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار