INSTEX؛ اصلی‌ترین محور دور جدید کمیسیون ویژه برجام

تهران (پانا) - از دقایقی پیش با حضور مسئولان ایرانی و دیگر کشورهای عضو برجام، دور جدید نشست کمیسیون ویژه برجام در وین برگزار شد.

کد مطلب: ۸۹۹۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
INSTEX؛ اصلی‌ترین محور دور جدید کمیسیون ویژه برجام

هانیه افتخاری - دوشنبه هفته جاری بود که مذاکرات کارشناسی دوجانبه و چند جانبه بین هیأت‌های کارشناسی ایران و سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام در مورد موضوع مقابله با اثرات خروج غیر قانونی آمریکا از این توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌های این کشور علیه ایران برگزار شد.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان نیز صبح سه‌شنبه به منظور برگزاری دور جدید کمیسیون ویژه برجام راهی وین شد.

همان روز نیز نشست کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها که بر اساس پیوست چهارم برجام تشکیل شده است، برگزار شد.

نشست کمیسیون ویژه برجام از صبح امروز در هتل کوبورگ وین با حضور مسئولان ایرانی و غربی آغاز شد.

علاوه بر معاون سیاسی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، کاظم غریب آبادی، نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به علاوه بهزاد صابری، مشاور وزیر امور خارجه در یازدهمین کمیسیون مشترک برجام حضور دارند.

هلگا اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا همزمان با برگزاری این نشست با انتشار تصویری در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت که این نشست، نخستین نشست کشورهای 2+3 (روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و آلمان) با ایران بعد از ثبت رسمی کانال ویژه مالی موسوم به INSTEX از سوی سه کشور اروپایی عضو برجام است.

او همچنین با اعلام اینکه ریاست این نشست برعهده اتحادیه اروپاست، تاکید کرد که INSTEX، اصلی‌ترین محور گفت‌وگوی طرف‌های عضو است.

عراقچی نیز پیش از برگزاری این نشست در اظهاراتی با تاکید بر لزوم اقدامات جدی‌تر کشورهای اروپایی درباره کانال ویژه مالی، گفته بود: «اعضای برجام در این مدت به دنبال ایده‌ها و مکانیزم‌هایی بودند تا بتوانند خروج آمریکا را جبران کنند و راهکارهایی را برای ادامه همکاری‌های اقتصادی با ایران ایجاد کنند. ابتکاراتی انجام شد که مهم‌ترین آن اینستکس (مکانیزم مالی اروپا) است. البته این ساز و کار در ابتدای راه خود است که ما هنوز نمی‌دانیم چطور می‌خواهد کار کند و مشکل‌گشا باشد از این رو نیاز است بحث‌های کارشناسی داشته باشیم. البته اروپایی‌ها خیلی دیر این مکانیزم را ارائه کردند و خواست ما از آن‌ها این است که جدی‌تر در این عرصه وارد شوند.»

او همچنین تاکید کرد: «مباحث کارشناسی در حاشیه کمیسیون مشترک برجام و جلسات متعددی که در سطح کارشناسی و دو جانبه انجام شد برای این است که تعهد کشورهای عضو برجام برای تأمین خواسته‌های ایران در برجام اجرا شود، البته تحریم‌های آمریکا موانع بسیار زیادی را ایجاد کرده است با این حال مهم این است که اراده سیاسی در بین کشورهای عضو برجام برای مقابله با این موانع وجود دارد؛ کار آسانی نیست اما ما مشغولیم و ابتکارات متعددی را با کشورهای عضو برجام در حال پیگیری هستیم و در کمیسیون مشترک هم این مسائل مورد بحث قرار می‌گیرد.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود درباره جزئیات مورد بحث در یازدهمین کمیسیون ویژه برجام نیز نیز گفت: «در جلسه‌‌ای که امروز داریم درباره بررسی ابعاد هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در برجام بحث خواهد شد. ابعاد هسته‌ای به طور معمول در حال انجام است و آژانس برای چهاردهمین بار تأیید کرد که ایران به تعهداتش پایبند است اما در بحث رفع تحریم‌ها با خروج آمریکا از برجام، روند با مشکلات متعدد رو به رو شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار