با حضور وزیر نیرو و استاندار خوزستان :

آیین کلنگ زنی نخستین سدبزرگ تراز در شهرستان لالی برگزارشد

لالی (پانا) - در مراسمی که امروز صبح در شهرستان لالی برگزار شد کلنگ احداث سد بزرگ تراز در منطقه روستایی تراز از توابع بخش حتی شهرستان لالی توسط وزیر نیرو به زمین زده شد .

کد مطلب: ۸۹۸۸۸۸
لینک کوتاه کپی شد
آیین کلنگ زنی نخستین سدبزرگ تراز در شهرستان لالی برگزارشد

سد تراز یکی از مهمترین پروژه هایی است که از چندین سال پیش همواره مورد انتظار مردم و پیگیری مسئولین مختلف بوده که در این اواخر با جدیت بیتشری از سوی مسئولان دنبال شد .

در همین راستا و پس از سال ها انتظار امروز با حضور وزیر نیرو کلنگ سد بزرگ تراز به زمین زده شد تا بخش زیادی از نیازهای آبی مردم لالی و روستاها برطرف شود .

این سد بر روی رودخانه هرکش واقع در منطقه تراز احداث می شود که در سال بیش از 82 میلیون متر مکعب آورد آبی دارد و از جمله مهمترین اهدافی که در ساخت آن مورد نظر بوده کنترل سیلاب های شهرستان ، تامین آب شرب ، تامین آب کشاورزی ، مسائل زیست محیطی و توسعه گردشگری بوده که در صورت تحقق می تواند منجر به توسعه و پیشرفت منطقه در بخش های مختلف شود .

سد تراز که در شش کیلومتری شمال شهر لالی قرار دارد از نوع بتن غلطکی RCC بوده که دارای سرریز پلکانی می باشد. ارتفاع سد از بستر رودخانه 55 متر و از پی 59 متر بوده که طول تاج آن 350 متر و عرض آن 6 متر می باشد .

علی عسکر ظاهری در سخنان خود در مراسم کلنگ زنی ضمن تقدیر از زحمات همه مسئولان در این راه اظهار داشت : ارتفاع اولیه ای که برای سد پیش بینی شده بود حدود 79 متر بوده که در مطالعات بعدی به 59 متر کاهش پیدا کرد لذا ما انتظار داریم با مطالعه بهتر با همان ارتفاع سابق عملیات اجرایی صورت گیرد .

فرهاد ایزدجو مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان در این مراسم اظهار داشت : اعتبار پیش بینی شده برای احداث سد تراز 150 میلیارد تومان بوده که در زمان 60 ماه به بهره برداری خواهد رسید .

گفتنی از دیگر حواشی این کلنگ زنی می توان به بیان مطالبات روستائیان ساکن در محل مخزن سد ترا اشاره کرد که نماینده آن ها با بیان مهمترین مسائل و درخواست های این مردم خواستار رسیدگی وزیر به آن ها شد .

از جمله مطالبات روستائیان چم حاجیان (سرکمری) جاده دسترسی مناسب ، امکان برداشت آب از مخزن سد ، پرداخت هزینه های زمین ها و باغاتی که به زیر آب خواهند رفت و همچنین توجه ویژه به استفاده از نیروی کار بومی در عملیات اجرایی ساخت سد بود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار