در گفت‌وگو با پانا

تجریشی: با اجرای طرح کاهش 14 روز به روزهای پاک پایتخت افزوده شد

معاون سازمان محیط زیست: در مقایسه با سال گذشته ۵۰درصد هوای کلانشهرها بهتر شده است

تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بهبود کیفیت هوای تهران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته می‌گوید اقدامات انجام شده توانسته است به مدت 14 روز اثربخشی داشته باشد و شهروندان تهران بیشتر هوای پاک و سالم را تجربه کرده‌اند.

کد مطلب: ۸۹۱۷۲۱
لینک کوتاه کپی شد
تجریشی: با اجرای طرح کاهش 14 روز به روزهای پاک پایتخت افزوده شد

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اثربخشی مرحله دوم کاهش و تغییراتی که قرار است در محدوده زوج و فرد شهر تهران رخ دهد، اظهار کرد: این موارد در کارگروه ملی آلودگی هوا مطرح نمی‌شود و آنچه در کارگروه ملی مطرح می‌شود، مواردی است که اثربخشی آن ملی و مربوط به کلانشهرهای کشور باشد.

وی افزود: بهمن ماه سال گذشته بر اساس مصوبه دولت تصمیم گرفته شد که کارگروه کاهش آلودگی هوا از ریاست جمهوری به سازمان حفاظت محیط زیست منتقل شود و در همین راستا کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا فعالیت خود را در سازمان محیط زیست از بهمن ماه سال قبل آغاز کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که بسیاری از اقداماتی که انجام می‌شود یا ارزیابی ندارد یا وقتی طرحی دارای ارزیابی محیط زیستی است، اثربخشی آن مشخص نیست. به عنوان مثال امسال در وضع مساوی با سال گذشته 50 درصد وضع هوای کلانشهر تهران بهتر شده است اما اگر بپرسیم که چه سهمی معاینه فنی داشته یا سهم سوخت چقدر بوده، تحلیل دارای اصالتی که بتوان از آن دفاع کرد را نمی‌توان ارائه داد.

وی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری تهران در زمینه کاهش آلودگی هوا گفت: به نظر می‌رسد اقداماتی که در زمینه اجرای طرح کاهش صورت گرفته، توانسته طی 14 روز اثربخشی داشته باشد و شهروندان تهرانی بیشتر هوای پاک و سالم را تجربه کرده‌اند.

تجریشی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در زمینه اجرای برخی طرح‌ها وجود دارد این است که نتوانسته‌ایم در مدل‌سازی‌هایی که انجام می‌شود نشان بدهیم که اقداماتی که انجام شده آیا موفقیت‌آمیز بوده است؟. ما به عنوان سازمان محیط زیست در مرکز واقعا نه وظیفه داریم و نه تحلیل آن را انجام داده‌ایم و این موارد نیز در کارگروه‌ ملی هیچ وقت مطرح نشده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار