در گفت‌وگو با پانا

چرا امسال پایتخت‌نشینان هوای بهتری تنفس کرده‌اند

از ابتدای سال تا امروز پایتخت‌نشینان ۱۸ روز هوای پاک، ۲۳۷ روز هوای سالم و ۴۹ روز هوای ناسالم تنفس کرده‌اند

تهران (پانا) - معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران با بیان اینکه وضع کیفی هوای تهران نسبت به سال گذشته بهبود یافته است تأکید کرد که امسال تهرانی‌ها هوای بهتری را تنفس کرده‌اند.

کد مطلب: ۸۸۷۱۱۱
لینک کوتاه کپی شد
چرا  امسال پایتخت‌نشینان هوای بهتری تنفس کرده‌اند

محمد رستگاری در گفت‌وگو با پانا همزمان با روز هوای پاک (29 دی ماه) اظهار کرد: از ابتدای سال تا امروز شنبه 29 دی ماه پایتخت‌نشینان 18 روز هوای پاک، 237 روز هوای سالم و 49 روز هوای ناسالم تنفس کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کیفیت هوای تهران بهبود داشته است.

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران افزود: شاخص کیفیت هوای صفر تا ۵۰ بیانگر هوای پاک است و با عبور شاخص از عدد ۱۰۰ کیفیت هوا برای گروه‌های حساس و پس از عدد 150 کیفیت هوا به‌تدریج برای همه افراد ناسالم می‌شود.

جدول کیفیت هوای تهران از ابتدای سال تا کنون و مدت مشابه آن در سال گذشته

وی با اشاره به دلیل کیفیت هوای تهران طی امسال گفت: معمولا آلودگی هوا ناشی از دو مقوله است که می‌تواند بخاطر پدیده «اینورژن» یا وارونگی دما باشد و دوم به دلیل میزان انتشار آلاینده‌هایی باشد که در جو زمین تخلیه و در آنجا منتشر می‌شود. همچنین بهبود کیفیت هوای تهران نیز دلایل مختلفی دارد که یکی از آن می‌تواند میزان بارش باشد و دیگری اعمال قانون معاینه فنی خودروها و نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی است.

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران تصریح کرد: اگر با پدیده اینورژن روبه‌رو باشیم قطعا هوا آلوده می‌شود. میزان انتشار آلاینده‌ها وابسته به فعالیت منابع متحرک و ثابت است و در مقابل بهبود کیفیت هوا نیز علاوه بر اقلیم به اقدامات دستگاه‌های اجرایی بستگی دارد.

رستگاری از فعالیت کارگروه نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی در استان تهران خبر داد و گفت: این کارگروه متشکل از محیط زیست، استانداری، پلیس و شهرداری تهران به عنوان مشاور محیط زیست است که در طول هفته یک روز از مراکز معاینه فنی بازدید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای نظارت محسوس محیط زیست بر عملکرد مراکز معاینه فنی، بازدیدها تا پایان فردا 30 دی ماه ادامه دارد و پس از آن بازدیدها به صورت نامحسوس ادامه می‌یابد.

این مقام مسئول در اداره محیط زیست استان تهران همچنین با تأکید بر ضرورت به‌روزرسانی سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران گفت: این اقدام در دستور کار است و دانشگاه تربیت مدرس مسئول به‌روزرسانی سیاهه آلودگی هوای تهران است که اواسط سال آینده سیاهه انتشار پایتخت به‌روز خواهد شد.

در ایران بحران آلودگی هوا در تهران و 7 شهر آلوده از جمله تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز، کرمانشاه و اهواز موجب شد تا مسئولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه را به عنوان روز ملی هوای پاک اعلام کنند و برنامه‌های نمادین دستگاه‌های اجرایی مربوطه طی یک هفته برگزار می‌شود.

امسال نیز برنامه‌های هفته هوای پاک با شعار «هوای پاک، مسئولان، مردم» همزمان از تاریخ 29 دی ماه تا روز 4 بهمن برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار