مدیر کل منابع طبیعی خراسان جنوبی: اجرای ۸۰ پروژه آبخیزداری در خراسان جنوبی

بیرجند(پانا) ـ مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزادی خراسان جنوبی از اجرای ۸۰ پروژه آبخیز داری در استان خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۴۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل منابع طبیعی خراسان جنوبی: اجرای ۸۰ پروژه آبخیزداری در خراسان جنوبی

علیرضا نصر آبادی مدیر کل منابع آبخیزداری خراسان جنوبیدر حاشیه بازدید از بزرگترین سازه آبخیزداری شرق کشور بیان کرد: در سال گذشته با اقدام ارزنده ای که قدم اول از خراسان جنوبی آغاز شد، گزارشی مبنی بر اجرای عملیات آبخیزداری در بالای قنوات تهیه شده و خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد.

وی با بیان اینکه به دنبال این امر، موافقت برداشت ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های ابخیز داری در سطح کشور صادر شد، افزود: این حرکتی استثنایی و منحصر به فرد در تاریخ سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور بود.

نصرآبادی بیان کرد: طی سال جاری این طرح در بازه زمانی سه ماهه در شش هزار و ۶۰۰ نقطه از سطح کشور با اثر بخشی ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی، در ۳۵۰ شهرستان اجرایی می شود.

او با بیان اینکه سهم اعتباری این صندوق در خراسان جنوبی قریب به ۱۶ میلیارد تومان بوده است، افزود: تاکنون ۵۰ درصد از این سهم تخصیص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان جنوبی ادامه داد: این پروژه ها در سطح ۱۱ شهرستان استان و در قالب ۲۶ پروژه و چهار طرح ملی تعریف شده که تاکنون قریب به ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

او با بیان اینکه تمام این پروژه ها عملیات ابخیز داری و از اعتبارات صندوق توسعه ملی تعریف شده است، اظهار کرد: وسعت عملیات اجرایی ۳۰۷ هزار هکتار است.

نصرآبادی از ایجاد ۸۰ سازه آبی خبر داد و گفت: پروژه سازه آبی آرک شروع اجرای این طرح ها بود که با عنوان بزرگترین سازه آبخیزداری شرق کشور و استان طی هفته دولت کلنگ زنی شد.

او با بیان اینکه در مراحل پایانی اجرای این پروژه هستیم، افزود: این پروژه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رقم خورده که امید است در آینده ای نزدیک به بهره برداری برسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان جنوبی اظهار کرد: حجم عملیات پروژه بزرگترین سازه آبخیز داری شرق کشور ۹۱ هزار متر مربع خاکریزی، طول تاج ۲۰۰ متر و ارتفاع ۱۳ متر در حال انجام است.

او با بیان اینکه حجم آبگیری پروژه بالغ بر ۴۵۰ هزار متر مربع است، اظهار کرد: در مجموع ۸۰ پروژه آبخیز داری با بیش از ۴۴۰ هزار متر مکعب عملیات مکانیکی داشته ایم که با اجرای آن ها قریب به دو میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب به توان حجم آبگیری پروژه های قبلی اضافه خواهد شد.

نصر آبادی با بیان اینکه بیش از شش رشته قنات و منبع آبی با اجرای سازه آرک تحت تاثیر قرار می گیرند، بیان کرد: امید است با توجه به گزارش های هواشناسی مبنی بر بارندگی های نرمال بهمن و اسفند ماه، با ظرفیت کامل آبگیری این سازه شاهد کاهش اثراث خشکسالی باشیم.

او با بیان اینکه پیش بینی می شود جشن افتتاح این پروژه ها را همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشیم، بیان کرد: سازه آبخیز داری آرک یکی از آرزوهای مردم بود که اعتبارات زیادی می طلبید و خوشبختانه از محل صندوق توسعه ملی و مشارکت مردم اجرایی شد.

نصرآبادی با اشاره به اهداف اجرای این پروژه ها بیان کرد: کاهش خسارت های سیل، نفوذ آب به بستر زمین، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش آبدهی قنوات پایین دست از جمله مهم ترین اهداف اجرای سازه های آبخیز داری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان جنوبی با بیان اینکه تنها راه نجات قنات ها اجرای طرح های آبخیزداری است، افزود: اجرای کامل پروژه های آبخیز داری ۱۲۰ منبع آبی استان را تحت تاثیر قرار می دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار