بیان دیدگاه‌ها و تشریح برنامه‌ها از سوی شورای معاونین

گرگان(پانا)-در اولین روز از نشست مشترک شورای معاونین و مدیران کل استانی، اعضای شورای معاونین به تشریح برنامه‌های خود پرداختند.

کد مطلب: ۸۳۴۸۴۵
لینک کوتاه کپی شد
بیان دیدگاه‌ها و تشریح برنامه‌ها از سوی شورای معاونین

در نشست مشترک شورای معاونین و مدیران کل استانی که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش در حال برگزاری است، اعضای شورای معاونین به تشریح برنامه‌های خود پرداختند. اهم سخنان معاونان وزیر، در ذیل درج شده است:

معاون آموزش متوسطه

علی زرافشان با اشاره به برنامه تعالی مدیریت اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که در راستای سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش طراحی و دنبال می‌شود، برنامه تعالی مدیریت است که تنظیم آن منطبق بر شرایط بوده و از روزمرگی در مدارس جلوگیری می‌کند.

زرافشان گفت: برنامه تعالی در راستای عملیاتی کردن سندتحول در فصل چهارم آمده و جزو ویژگی‌هایی است که برای مدرسه در افق چشم‌انداز درنظرگرفته شده و در سال تحصیلی آینده، تمامی مدارس متوسطه تحت پوشش تعالی مدیریت قرار خواهند گرفت.

وی افزود: برنامه تعالی و شاخص‌های آن از جهت تضمین کیفیت مدارس مورد پیگیری و بررسی قرارگرفته و مدیران مدارس می توانند در پورتالی که طراحی‌شده است با خودارزیابی و اعلام نتایج و بهبود عملکردها، در ارتقاء کیفیت مدارس نقش داشته باشند.

زرافشان ادامه داد: در سال تحصیلی جاری در 8 استان، برنامه ایران - مهارت را با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برنامه ریزی کرده ایم که دریک درصد مدارس تمام استان‌ها اجرا شد و از معلمان و متخصصان مراکز دولتی و غیردولتی در آن استفاده شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش استقرار پایه دوازدهم را از اقدامات مهم آموزش‌وپرورش برای سال تحصیلی آینده دانست و خاطرنشان کرد: همه استان‌ها در بخش تأمین و آموزش نیروی انسانی و تجهیز کتب درسیبررسی‌های لازم را انجام داده‌اند و شرایط به نحوی است که برای سال تحصیلی آینده مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: در حقیقت پایه دوازدهم اولین خروجی از ساختار 3-3-6 هست و در کنکور 98 دو نوع آزمون خواهیم داشت؛ یکی برای فارغ‌التحصیلان نظام قبلی و دیگری برای فارغ‌التحصیلان جدید و تأثیر سابقه تحصیلی در کنکور 98 حدود 30 درصد خواهد بود.

زرافشان در پایان تأکید و خاطرنشان کرد: ثبت‌نام در ورودی پایه هفتم مدارس نمونه دولتی بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش و بدون آزمون ورودی خواهد بود و تنها در مناطق کمتر برخوردار مدارس نمونه دولتی را خواهیم داشت و در دیگر مناطق ثبت‌نام دانش آموزان، مدرسه محور است و اولویت با دانش‌آموزانی خواهد بود که در پایه ششم، ارزشیابی خیلی خوب کسب کرده‌اند.

رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان

فاطمه مهاجرانی با اشاره به آموزش مربیان طرح شهاب گفت: برنامه مرکز، آموزش مربیان طرح شهاب است و با همکاری چند استان طراحی و تدوین‌شده است.

مهاجرانی افزود: سمپاد مهارتی با همکاری معاونت آموزش متوسطه و استان البرز در سال تحصیلی آینده انجام خواهد شد و در صورت موفقیت در استان‌های دیگر اجرا خواهیم کرد. در حال حاضر تنها در یک مدرسه، سمپاد مهارتی را خواهیم داشت.

وی در مورد اعلام نتایج المپیادها گفت: اعلام نتایج در دو فاز انجام می‌گیرد، فاز اول در برخی حوزه‌ها در هفته آینده و فاز دوم در هفته اول مردادماه است.

مهاجرانی با اشاره به میزبانی ایران برای المپیاد زیست شناسی در سال جاری گفت: میزبان المپیاد زیست‌شناسی ٢٠١٨هستیم که با توجه به تحریم‌هایی که علیه ایران شده است، استقبال خوبی از این مسابقات شده است و میزبان ٧٠ کشور برای المپیاد زیست‌شناسی خواهیم بود.

معاون حقوقی و امور مجلس

یوسف نجفی با اشاره به بودجه آموزش‌وپرورش اظهار کرد: بهترین تفسیری که می‌شود از بودجه آموزش پرورش داشته باشیم، منابع محدود برای مصارف نامحدود است.

وی با تشریح وضعیت ملکی آموزش‌وپرورش گفت: در شرایط جدید اقتصادی و احتمال محقق نشدن منابع درآمدی پیش‌بینی‌شده و در بودجه 97 باید با استفاده از عقل مدیریتی و اقتصادی از ظرفیت‌های موجود بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به کسری بودجه در آموزش‌وپرورش گفت: علیرغم وضعیت بهتر و تخصیص بودجه‌ای آموزش‌وپرورش در سال 97 ، همچنان 3 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم.

وی تعامل با نمایندگان مجلس را سازنده و کارگشا دانست و همدلی بیش‌ازپیش مدیران کل با نمایندگان را خواستار شد.

معاون آموزش ابتدایی

رضوان حکیم زاده با اشاره به شرایط کنونی جامعه اظهار کرد: در یک جنگ نابرابر اقتصادی هستیم و نباید در خدمت‌رسانی به قشر محروم دچار وقفه شود چون علاوه بر پیامدهای نامطلوب اجتماعی و تربیتی پیامدهای امنیتی هم خواهد داشت.

وی رسالت و مسئولیت اصلی متولیان تعلیم و تربیت در کشور را در این شرایط، حفظ روحیه مردم و توجه ویژه و بیشتر به کودکان دانست و افزود: کودکان نباید ناظر گفتمان‌های یاس و ناامیدی اقتصادی خانواده‌ها باشند، کودکان سرمایه اجتماعی کشور هستند و حفظ نشاط و شادابی آنان بسیار مهم است.

وی از مدیران کل خواست تا با جدیت بخشنامه ممنوعیت ورود مؤسسات به مدارس ابتدایی را پیگیر باشند و فقط کتاب‌های درسی در مدارس آموزش داده شود.

حکیم زاده با اشاره به کار مشترکی که معاونت ابتدایی و معاونت تربیت‌بدنی در حال انجام است، گفت: در راستای شادابی و نشاط دانش آموزان دختر و توانمندسازی معلمان ابتدایی برنامه مشترکی در دست انجام داریم و برنامه مشترکی با کانون پرورش فکری کودکان به نام کانون و مدرسه داریم که حمایت مدیران کل در استان‌ها را می‌طلبد.

وی در ادامه افزود: برنامه اصلی معاونت آموزش ابتدایی برنامه تدبیر است که مصمم به انجام این برنامه و حذف طرح‌ها و برنامه‌های موازی هستیم.

رییس دانشگاه فرهنگیان

حسین خنیفر با اشاره به اینکه امسال صدمین سال تعلیم و تربیت در ایران است، اظهار کرد: آموزش عمومی مطالبه ملت است و تجربه نشان داده است هر ملتی در هر شرایطی سه خواسته دارد که شامل خوراک، پوشاک و آموزش عمومی است و باید از ظرفیت آموزش در توسعه استفاده کرد.

وی با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان نقش بسزایی در فرایند تعلیم و تربیت و توسعه کشور دارد همه دانشگاه‌ها در مورد ورودی‌ها و در برخی رشته‌ها روزی به اشباع می‌رسند و ما می‌توانیم پزشک و مهندس از خارج کشور بیاوریم ، اما معلم را نمی‌شود از خارج وارد کرد.

وی در ادامه افزود: اینکه در کشور چالش‌هایی در الگوگیری و بومی‌سازی، کمبود مطالعه، ضعف در مطالعات تطبیقی وجود دارد؛ همه به آموزش برمی‌گردد و باید برنامه‌های بلندمدت و مهارتی داشته باشیم.

خنیفر در مورد ارتقای جایگاه دانشگاه فرهنگیان گفت: باید تبیین و تبلیغ در جامعه انجام گیرد و تلاش کنیم از بهترین‌های کنکور برای جذب دانشجو اقدام کنیم و جذب هیئت‌علمی توانمند و متخصص ازجمله اقدامات دانشگاه فرهنگیان است.

دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش

مهدی نوید ادهم با اشاره به فاصله کم بین امتحانات نهایی و کنکور سراسری گفت: تلاش می‌کنیم تا با انجام تدابیری، فشار و استرس کمتری به دانش آموزان وارد شود.

وی با اشاره به اجرایی شدن سند تحول در وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: سند تحول بیش‌ازپیش در دستور کار وزارتخانه قرار دارد و 4 لایه مدیریتی پیگیر زیر نظام‌های سند تحول است و تمام فعالیت‌های معاونت‌ها در حوزه سند دائماً رسد می‌شود و با یک فهم مشترک و یک معماری درست سند در حال اجرایی شدن است.

نوید ادهم ادامه داد: سه مدل؛ از بالا به پائین، از پائین به بالا و مدل تلفیقی برای اجرای سند تحول پیشنهادشده بود که مدل تلفیقی برای اجرای سند انتخاب شد.

دبیر کل شورای عالی آمورش و پرورش تصریح کرد: امیدواریم با تلاش‌هایی که صورت گرفته مهر 97 را با اجرای مشهود سند تحول در مدارس آغاز کنیم و توازن بین هویت‌های قومی محلی ایرانی و اسلامی را از مهمترین وظایف کمیته احراز سند تحول د انست.

معاون پرورشی و فرهنگی

علیرضا کاظمی با اشاره به شعار سال اظهار کرد: باهدف تحقق شعار سال منشور حمایت از کالای ایرانی با مساعدت معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی تدوین و آماده ابلاغ به استان‌ها است.

کاظمی افزود: کاهش اردوهای ملی و خارج از استان در دستور کار قرار دارد و افزایش ضریب امنیت اردوها مهم‌ترین برنامه وزارتخانه است

وی تصریح کرد: با تصویب نظام جامع هدایت تحصیلی این فرآیند در مسیر اصلی خود قرار می‌گیردو از آماده‌سازی نرم‌افزار انتخاب رشته برای استفاده دانش آموزان کنکوری خبر داد.

رییس سازمان آموزش‌وپرورش کودکان استثنائی

مجید قدمی با اشاره به نوع پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در این سازمان گفت: در سازمان مدارس استثنائی هفت گروه دانش‌آموزی پوشش داده می‌شود که برخی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و دانش آموزان نابینا و دارای مشکل جسمی حرکتی به سمت مدارس عادی با حضور معلمان رابط هدایت می شوند.

وی در مورد آمارهای سال تحصیلی آینده گفت: سال تحصیلی آینده حدود ٧٥ هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه در ١٥٦٩ مدرسه داریم و بر اساس برنامه آموزش تلفیقی دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری به دلیل عدم توانایى در برخی از سازه‌های یادگیری در مدارس عادی آموزش خواهند دید که برای معلمان رابط علاوه بر کارگاه‌های تخصصی، محتوا تولیدشده که در اختیار آنان قرارخواهدگرفت.

قدمی افزود: طرح سنجش سلامت ٩٩درصد مناطق کشور را پوشش می‌دهد و در مناطق صعب‌العبور این طرح را نتوانستیم اجرا کنیم و در مناطق عشایری طرح سنجش رایگان انجام می‌گیرد و لازمه‌ ثبت‌نام دانش آموزان در مدرسه طرح سنجش است و بدون انجام فرایند سنجش، ثبت‌نام تکمیل نمی‌شود و کارنامه‌ای در طول سال برای دانش‌آموز صادر نمی‌شود.

قدمی با اشاره ‌به حذف آزمون‌های ورودی مدارس خاص گفت: این حذف باعث شده تا درخواست برای جهش تحصیلی زیاد شود که والدین باید در مهلت تعیین‌شده در سامانه ثبت‌نام کنند و همچنین در آمار سال گذشته ٩٥٩١متقاضی جهش تحصیلی داشتیم که تنها ٤٨٢٤ نفر مجوز جهش تحصیلی دریافت کردند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت

مهرزاد حمیدی با اشاره به آمار سلامتی کشور اظهار کرد: ١١/١درصد مردان و ١١/٩ درصد زنان فشارخون بالا دارند و بیشتر از ١٩/٣درصد مردان و ٢٦درصد زنان از کلسترول بالا رنج می‌برند و چاقی، دیابت و...ازجمله مسائلی هستند که در بحث سلامتی نسل موردتوجه قرارگرفته‌اند و نیاز به برنامه‌ریزی دارند و از طرفی سواد حرکتی نسل در حال کاهش است و اگر این کاهش ادامه پیدا کند دانش آموزان انس به حرکت را از دست می‌دهند و در تربیت نسلی با شاخص‌های سالم حرکتی دچار چالش می‌شویم و اگر سواد حرکتی شکل نگیرید، فرد نمی‌تواند اوقات فراغتش را برنامه‌ریزی کند و آسیب می‌بیند و برای اینکه آموزشی مطلوب داشته باشیم به استفاده از برنامه‌های ورزشی و بازی در مدارس نیاز داریم.

وی به طرح مشترک این معاونت با معاونت دبستان اشاره کرد و افزود: طرحی در مدارس ابتدایی در نظر گرفته‌شده است که هدف آن توسعه فرهنگ ورزش و نشاط و سلامتی در بین اقشار جامعه، توسعه و گسترش تربیت‌بدنی در بین دانش آموزان و افزایش نشاط و تحرک و سلامتی آموزگاران است و جهت اجرای کیفی برنامه‌های تربیت‌بدنی دوره ابتدایی با اولویت مدارس دخترانه دوره آموزشی برای توانمندسازی آموزگاران برگزار خواهد شد.

وی پیش‌نیاز قهرمان‌پروری را توجه به مدارس دانست و گفت: اگر تصمیم داریم قهرمان‌پروری کنیم و ورزشکار با استاندارهای قهرمانی داشته باشیم باید سواد حرکتی در مدارس را پیگیری کنیم و سواد حرکتی با تکرار و تداوم انجام بگیرد و در این راستا باید زمینه‌ای ایجاد کنیم که آموزش تلفیقی دروس با بازی‌های شاد و مفرح صورت بگیرد و اگر مهارت‌های بنیادی و مهارت‌های ورزشی شکل بگیرد، سواد حرکتی هم اتفاق می‌افتد و آن زمان است که می‌توانیم در جامعه سلامتی و قهرمان ورزشی داشته باشیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی

مجتبی زینی وند با اشاره به سامانه‌های تأسیس‌شده در این سازمان گفت: سامانه ثبت شکایات ویژه مدارس غیر دولتی به‌زودی راه‌اندازی می‌شود و با راه‌اندازی این سامانه اولیا می‌توانند شکایات خود را از این طریق طرح و پیگیری کنند.

وی در مورد شهریه‌هایی که از اولیا اخذ می‌شود، اظهار کرد: اولیا هنگام ثبت تنها ملزم به پرداخت شهریه مصوب در دستورالعمل هستند و در صورتی مدارس مجاز به دریافت شهریه فعالیت‌های تابستانی هستند که برنامه تابستانی در برنامه‌های اصلی مدرسه وجود داشته باشد و مؤسسین مدارس و مراکز غیردولتی می‌توانند فعالیت‌های خود را از اواخر تیرماه تا پایان مردادماه در سامانه فعال‌شده، ثبت کنند.

زینی وند با اشاره به فعالیت‌هایی که در شوراهای آموزش‌وپرورش شده است، گفت: شوراهای آموزش‌وپرورش فرصتی است که می‌توانند از مشارکت‌های مردمی به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی در کنار آموزش‌وپرورش صیانت کنند و شوراهای آموزش‌وپرورش ظرفیت ارزشمندی است که می‌تواند در موضوعات مختلفی گره‌گشا و راه گشا باشد و بر اساس دستور وزیر آموزش‌وپرورش کارگروه تخصصی شوراها فعال‌تر می‌شوند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی

علی باقرزاده با اشاره به دستورالعملی که برای حوزه سوادآموزی از طرف وزیر آموزش‌وپرورش به استان‌ها ابلاغ‌شده است، گفت: در سوادآموزی سه فرایند مهم پیگیری می‌شود که شامل ثبت‌نام، آموزش و ارزشیابی پایانی است و در فرایند ثبت‌نام به شکل سیستمی کنترل و نظارت می‌شود، در آموزش می‌توانیم از بخش غیردولتی خرید خدمت کنیم و ارزشیابی پایانی بر عهده ا دارات کل است. مراکز یادگیری محلی است که مرکز ثقل یادگیری و سوادآموزی است و می‌توان با مراکز غیردولتی برای محل یادگیری قراداد بسته شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی

حیدر تورانی با اشاره به تلاش های علمی که در این سازمان می شود، گفت: از مدارس انتظار می‌رود بسته‌های آموزشی که ارسال می‌شود را با دقت اجرای کامل کنند و نظارت بر آن داشته باشند و به‌جای اینکه به سمت کتاب‌های غیردرسی و مؤسسات بروند، بسته‌های آموزشی سازمان جایگزین شوند.

وی در مورد چاپ کتاب‌ها برای سال تحصیلی جدید گفت: تمام کتاب‌های درسی در دوره‌های تحصیلی ابتدایی و متوسطه دوره اول و پایه دهم و یازدهم چاپ‌شده است و کتاب‌های درسی پایه دوازدهم تا پایان مردادماه آماده خواهد شد و در مهرماه سال تحصیلی آینده تمام کتب درسی در دسترس دانش آموزان است.

وی تضمین کیفیت را از اهداف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی دانست و اظهار کرد: نظارت بر اجرای کامل ساعات مصوب درسی بسیار مهم است و هر کتاب درسی باید در همان میزان ساعت مصوب برنامه درسی آموزش داده شود.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات

اسفندیار چهاربند با اشاره به استقرار پایه دوازدهم در مهرماه سال تحصیلی گفت: دوره‌های آموزشی ویژه دبیران پایه دوازدهم از مردادماه به‌صورت الکترونیکی، قطبی و استانی آغاز می‌شود.

وی در مورد ساماندهی نیروی انسانی افزود: رویکرد برنامه‌ای ساماندهی استان محور است و مدیران کل از تمام ظرفیت‌های استانی استفاده کنند.

وی گفت: با اشاره به برخی دروس که به‌ویژه در مناطق محروم فاقد معلم متخصص هستند گفت: تا سال 1420 تقریباً از یک جمعیت ثابت دانش‌آموزی برخوردار خواهیم بود و این موضوع می‌تواند به ثبات برنامه‌ریزی‌ها کمک کند.

وی تصریح کرد: آنچه ما را نگران کرده است سونامی بازنشستگی است و نه افزایش دانش‌آموز و طی 7،8 سال آینده باید طوری تصمیم گرفت که مانند تصمیم‌های دهه 60 و 70 مشکل‌ساز نباشد؛ مشکلاتی که امروز دامن‌گیر آموزش‌وپرورش شده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی

علی الهیار با اشاره به مسائل اقتصادی جامعه و سخنان رییس جمهوری در گردهمایی مدیران اجرایی کشور اظهار کرد: بیانات رییس جمهور چند محور شفافیت، صرفه‌جویی، تقویت نهادهای نظارتی، تمرکز بر فعالیت‌های اولویت‌دار، اعتماد متقابل و اعتمادسازی عمومی را شامل می‌شود.

الهیار افزود: سامانه حقوق و دستمزد اجرائی شده و در این سامانه اطلاعات حقوق مدیران به‌صورت شفاف در سایت قرارمی گیرد.

وی ادامه داد: برای اجرای بودجه سال ٩٧ابلاغ اعتبار انجام‌شده و احکام در حال صدور است و معوقات سه ماه گذشته هم پرداخت خواهد شد و بااعتبار موجود حقوق تیرماه بر اساس احکام جدید پرداخت خواهد شد.

وی ازجمله فعالیت‌های معاونت توسعه و مدیریت را تشکیل کارگروه ٤استان محروم و افزود: به دنبال عدالت و کفایت و کارایی هستیم.

الهیار در مورد تخصیص بودجه سال گفت: تخصیص ٩٧در سه ماه اول سال صورت گرفته و خزانه تخصیص نهایی را منوط به پرداخت حقوق با احکام جدید و معوقات کرده است و مابقی منابع بعد از پرداخت حقوق در سایر ردیف‌ها همچون پیش‌دبستانی، خرید خدمات، مدارس از خارج کشور و...پرداخت خواهد شد.

معاون پشتیبانی با اشاره به پاداش پایان خدمت تصریح کرد: با پیگیری‌های وزیر آموزش‌وپرورش و جلسات متعدد مقر رشد تا پایان شهریورماه پاداش بازنشستگان تسویه شود.

وی ادامه داد: شورای توسعه مدیریت راهبری تمامی امور اداری دستگاه‌ها را بر عهده می‌گیرد. این شورا تجمیع تمامی کارگروه‌ها و کمیته‌های موجود را انجام می‌دهد و با ادغام کمیته‌ها روند پیگیری امور بهتر خواهد شد.

الهیار حذف فوق‌العاده سختی کار را بر اساس مصوبه دیوان محاسبات دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به استدلال دیوان محاسبات که مبنای درستی برای فوق‌العاده سختی وجود ندارد این بند در احکام جدید حذف‌شده است.

مدیران کل استان‌ها

تعدادی از مدیران با اشاره به سیاست آموزش‌وپرورش در مورد حذف آزمون ورودی مدارس و هیئت‌امنایی شدن مدارس نمونه دولتی در مناطق برخوردار، رفع موانع ثبت‌نام در مدارس نمونه دولتی با حضور دانش آموزان غیر برخوردار، خرید خدمات آموزشی در سال آتی هرچه زودتر مشخص شود تا در بودجه استانی برنامه‌ریزی شود، ساماندهی کارآمد نیروی انسانی، تحقق مدرسه محوری مبتنی بر سند تحول، عدالت آموزشی و پوشش تحصیلی، توسعه متوازن محور، توانمندسازی نیروی انسانی، حذف کارگروه‌هایی که موازی باهم هستند، همکاری دانشگاه فرهنگیان با ادارات آموزش و پروش استان‌ها، موضوعاتی بود که در این گردهمایی توسط مدیران کل استان‌ها مورد تأکید و بررسی قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار