با هدف حفاظت و بهره برداری پایدار از انواع گونه های جانوران سمی

تفاهمنامه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی منعقد شد

تهران (پانا) - پیرو جلسات و مکاتبات متعدد مشترک کارشناسی طی ماه‌های گذشته، تفاهمنامه‌ای بین معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی حمید ظهرابی و رییس مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی به نمایندگی آقای علی اسحاقی به مدت پنج سال به امضا رسید.

کد مطلب: ۸۲۰۸۰۲
لینک کوتاه کپی شد
تفاهمنامه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی منعقد شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، تفاهمنامه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی در ۱۰ ماده و سه پیوست ضمیمه شامل دستورالعمل اجرایی نمونه‌گیری، سم‌گیری و رهاسازی در محل جانوران سمی، دستورالعمل انتفاعی صدور مجوز شکار مارهای سمی و فرم شکار مارهای سمی به منظور ثبت جزئیات فعالیت نمونه‌گیران و تائید کارشناسان مربوطه تهیه و تنظیم شده است.

حمید ظهرابی - معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست - در ابتدای این جلسه با اشاره به کاهش جمعیت حیات وحش کشور از جمله خزندگان و مارهای سمی طی سال‌های اخیر و لزوم حفاظت و مدیریت صحیح از این گونه‌ها بر اساس قوانین و مقررات سازمان ، هدف اصلی از انعقاد این تفاهمنامه را هماهنگی بین دو دستگاه اجرایی در راستای بهره‌برداری پایدار برشمرد.

علی اسحاقی - رییس مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی - نیز ضمن استقبال از این مسئله و تاکید بر اهمیت تهیه و تولید پادزهر در کشور و تامین سلامت آحاد جامعه، آمادگی همکاران آن مؤسسه برای پیشبرد اهداف این تفاهم نامه را اعلام کرد.

به گفته سید مجید خرازیان مقدم - مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست- استفاده از ظرفیت‌های دو دستگاه در راستای تحقق همزمان برداشت صحیح و پایدار و حفاظت از تنوع زیستی با تاکید بر جانوران سمی از جمله اهداف این تفاهمنامه است.

وی افزود: اجرای برنامه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی مشترک از جمله طرح تکثیر و پرورش مارهای سمی در محیط اسارت به منظور تقویت جمعیت‌های طبیعی کاهش یافته و جایگزینی سم‌گیری از گونه‌های وحشی با گونه‌های پرورش یافته در اسارت از دیگر اقداماتی است که در این تفاهمنامه مقرر شده توسط مؤسسه رازی به مرحله اجرا در آید.

علی تیموری - مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست - نیز در ادامه این جلسه با اشاره به ابلاغ رسمی فهرست نمونه‌گیران مارهای سمی و سهمیه هر یک از آنان در سال ۹۷-۹۶ در اسفندماه سال گذشته به تفکیک نوع و تعداد گونهها برای تک تک نمونه گیران، گفت: پس از پیشنهاد مؤسسه و با توجه درخواست وزارت بهداشت برای تولید پادزهر مارهای سمی برای سال ۹۷ توسط همکاران دفتر حیات وحش سازمان تنظیم و نهایی شد.

ناصر محمدپور- رییس بخش جانوران سمی مؤسسه رازی - نیز در این جلسه با دریافت موارد پیشنهادی حضار ، پیش‌نویس تفاهمنامه را اصلاح و نهایی کرد.

مسعود ابراهیم تهرانی - رئیس بخش خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست - اظهار امیدواری کرد که با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان تام الاختیار طرفین برای سهولت و پیشبرد بهتر موضوعات مرتبط با تفاهم نامه و نظارت دقیق بر اجرای مفاد این تفاهم نامه با همکاری و همدلی طرفین، بتوان ضمن رفع موانع و مشکلات گذشته، از ظرفیت و توان علمی و عملی کارشناسی موجود در دو دستگاه بهره مند شد.

وی افزود: وزارت بهداشت و دفاتر تخصصی مرتبط با این موضوع خوشبحتانه در سه سال اخیر همکاری های بسیار خوبی را با سازمان حفاظت محیط زیست کرده‌اند.

تهرانی تصریح کرد: توجه به آمار گزش سالیانه جانوران زهرآگین( مار، عقرب،..) در کشورنیازسنجی واقعی برای تولید پادزهرصورت گیرد تا بر اساس آن هر یک از دستگاه های مرتبط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و مؤسسه رازی نیز در چارچوب وظائف قانونی تعریف شده و به دور از هر گونه تنش و اختلاف به انجام وظایف مربوطه خود بپردازند.

تفاهمنامه قبلی بین سازمان حفاظت محیط زیست و مؤسسه سرم سازی رازی به مدت پنج سال از دی ماه سال ۱۳۸۹ منعقد شده بود که با توجه به مشکلات و موانع موجود، تفاهم نامه حاضر تهیه و مورد موافقت طرفین قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار