70 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در اصفهان

ازگذشته های نه چندان دور شهراصفهان به شهر دوچرخه‌ها شهرت داشته است. زیرا در گذشته دوچرخه‌سواری در میان شهروندان اصفهانی امری مرسوم به حساب می‌آمد. ولی در سال‌های اخیر استفاده از این وسیله نقلیه پاک به دست فراموشی سپرده شد.

کد مطلب: ۶۳۳۷۰۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، ازگذشته های نه چندان دور شهراصفهان به شهر دوچرخه‌ها شهرت داشته است. زیرا در گذشته دوچرخه‌سواری در میان شهروندان اصفهانی امری مرسوم به حساب می‌آمد. ولی در سال‌های اخیر استفاده از این وسیله نقلیه پاک به دست فراموشی سپرده شد. البته بحران‌های زیست محیطی در اصفهان تا حدودی مانع از استفاده شهروندان از این وسیله نقلیه پاک شده است. باید گفت مدیریت شهری به دنبال بسط فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری درمیان شهروندان این شهر است. در بحث توسعه دوچرخه سواری در شهر اصفهان اقدامات خوبی انجام شده است.شهردار اصفهان که مبدع طرح سه شنبه های بدون خودرو بوده است از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی استفاده می کند و کارهای روزانه اش را با استفاده از این وسیله انجام می دهد و این سبب ایجاد پویش های مردمی شده است. طبق برنامه‌های پیش بینی شده مدیران شهری برای توسعه حمل و نقل پاک و استفاده از دوچرخه قرار است معابری را برای این کار مناسب سازی کنند. به طوریکه هر 15 منطقه شهرداری اصفهان در سال 95 اعتباری مشخص برای این امر داشته اند. پیش بینی ما این است که حدود 60 تا 70 کیلومتر در شهر اصفهان به مسیرهای دوچرخه سواری تعلق پیدا کند و امیدواریم استمرار این پروژه و طرح ها زمینه ساز احیای فرهنگ استفاده از دوچرخه در اصفهان شود. از دیگر کارهایی که در این رابطه انجام شده است قراردادی است که میان معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان با فروشندگان انبوه دوچرخه بسته شده است طبق این قرارداد دوچرخه به صورت قسطی و با تسهیلات ویژه در اختیار شهروندان قرار می گیرد. البته باید گفت کار مشترکی هم با آموزش و پرورش تعریف شده است که طبق آن دانش آموزان پسر دبیرستان ها از دوچرخه به جای دیگر وسایل نقلیه استفاده کنند که تا کنون اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است. ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری در مقابل ادارات و مدارس و ایجاد محیطی امن برای پارک این وسیله نقلیه از دیگر اقدامات مدیران شهری برای کمک به فرهنگ استفاده از دوچرخه بوده است. عزم مدیران شهری و شورای شهر بر این است که شهر اصفهان را با توجه به سابقه درخشان تاریخی و استفاده از دوچرخه به پیشینه‌اش بازگردانند و با این کار به مقابله با آلودگی ناشی از موتور سیکلت و خودروهای تک سرنشین بپردازیم.از کارهای قابل توجه دیگری که برای استفاده از دوچرخه توسط شهروندان اصفهانی انجام شده است امکان انتقال دوچرخه به داخل اتوبوس‌هاست که البته این موضوع نیاز به فرهنگسازی دارد چرا که قرار نیست همه دوچرخه سواران امکان انتقال دوچرخه را به داخل اتوبوس داشته باشند زیرا طبق این طرح قرار است در مناطقی که امکان استفاده از دوچرخه سخت و دشوار است اجازه ورود دوچرخه به اتوبوس‌ها فراهم باشد و البته به صورت موردی خواهد بود. در حال حاضر 7 درصد از مردم اصفهان از دوچرخه برای حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و پیش‌بینی ما این است که این عدد را به 20 درصد برسانیم. البته این کار زمان‌بر است و شرایط مساعد و بسترهای لازم را می خواهد گرچه ما از همه امکانات و ابزارها هم برای ترویج این فرهنگ کمک گرفته‌ایم باید گفت گاهی مردم از دوچرخه‌سواری پرهیز می‌کنند که این موضوع هم مربوط به آلودگی هواست. طبیعی است که یک دوچرخه سوار تمایلی به استفاده از دوچرخه در هوای آلوده نداشته باشد بنابراین ما باشعار نمی توانیم به دنبال ایجاد فرهنگ و الگوسازی باشیم اگر مدیران شهری بر طرح‌ها و ایجاد فرهنگسازی و ارائه تسهیلات استمرار داشته باشند و این عمل به عملی ممدوح تبدیل شود می‌توان امیدوار بود که در کوتاه مدت اصفهان به عنوان الگویی برای سایر استانها در استفاده از دوچرخه به عنوان حمل و نقل پاک تبدیل شود.

شش مسیر امن برای دوچرخه سواران اصفهانی

چند سالی است که هوای اصفهان به دلیل آلودگی و شرایط محیط زیستی شرایط مطلوبی ندارد .یکی از راههای کمک به رفع آلودگی هوا در این شهر تاریخی استفاده از حمل ونقل پاک است ودوچرخه وسیله ای ارزان و مناسب برای تردد شهروندان اصفهانی به حساب می آید وگرچه در حال حاضر نسبت به گذشته روند استفاده از این وسیله پاک برای تردد کمی کاهش پیدا کرده است ولیکن نباید این فرهنک نیک در میان نردمان این شهر به دست فراموشی سپرده شود اصفهان از جمله شهرهایی است که در آن از گذشته تا کنون از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل برای رفت و آمد و تردد در شهر استفاده می شد.فرهنگ استفاده از دوچرخه بین شهروندان اصفهانی بسیار مرسوم است به طوری که اصفهان را شهر دوچرخه ها می نامند البته باید گفت به لحاظ توپولوژیکی و جغرافیایی و مسطح بودن این شهر استفاده از دوچرخه راحت و میسر است. البته با ورود وسایل نقلیه و استفاده بیش از اندازه مردم از ماشین های شخصی، کمی نقش دوچرخه در میان شهروندان کمرنگ شده است البته به دلیل مشکلات زیست محیطی که چندسالی است اصفهان و شهروندانش را درگیر خود کرده است باید در افزایش استفاده از حمل و نقل پاک و فرهنگسازی در این زمینه کوشاتر باشیم. البته مدیریت شهری موضوع زیست محیطی را به عنوان یکی از سرفصل های مهم در نظر دارد و توسعه حمل و نقل عمومی را به عنوان یکی از سیاست‌های توسعه شهر مدنظر قرارداده و از این رواست که مدیریت شهری به دنبال توسعه استفاده دوچرخه در اصفهان تاکید می‌کند و در طرح جامع شهر اصفهان نیز مسیرهای ایمن برای دوچرخه سواری در نظر گرفته شده است. در برنامه سال 1400 اصفهان 6 مسیر دوچرخه سواری به صورت حلقه ای در کل شهر دیده شده است.در بحث بودجه سال 96 شهرداری اصفهان نیز توسعه فرهنگ دوچرخه سورای دیده شده است و در بودجه این سال ، شش میلیارد تومان برای احداث مسیرهای دوچرخه سواری در نظر گرفته شده است .در کنار فرهنگسازی کارهای عمرانی نیز برای توسعه استفاده از دوچرخه در نظر گرفته شده است مثلا در خیابان های جدیدالاحداث مسیر دوچرخه دیده می شود و در خیابان های قدیمی هم این مبحث بازمهندسی می شود . نگاه به فرهنگسازی با توجه به فرهنگ مردم اصفهان با کمک شهردار انجام شده و با ایجاد انگیزه مانند سه شنبه های بدون خودرو که شهردار اصفهان به عنوان طلایه دار استفاده از دوچرخه از آن مواردی است که در این راستا انجام شده است. همچنین در سه شنبه های بدون خودرو خیابان چهارباغ به روی خودرو بسته می شود.برنامه هایی چون همایش ها ، جشنواره ها، پویشهای مردمی ترافیکی ، هماهنگی ها با صنف دوچرخه داران برای ایجاد تسهیلات ، ارائه تسهیلات بانکی از مواردی است که در راستای توسعه فرهنگ ترافیکی و استفاده از حمل و نقل پاک صورت گرفته است. از دیگر کارهایی که در زمینه توسعه استفاده از دوچرخه انجام شده ایجاد جاده های سلامت است که در ورودی آنها ایستگاه های دوچرخه بنا شده است و این موضوع نیز انگیزه ای برای استفاده خانواده ها از دوچرخه می شود. البته همه این موارد با کمک مدیران شهری و فرهنگ غنی شهروندان اصفهانی در ایجاد شهری آرمانی و فاقد هر گونه تهدید محیط زیستی مثمر ثمر خواهد بود.

اصفهان، شهر دوچرخه‌ها

اصفهان و یزد از قدیم الایام به شهر دوچرخه معروف بودند یعنی میزان استفاده از دوچرخه در این شهرها به بیش از 50 درصد رسیده بود و مردم در گذشته های نه چندان دور بیشترین تردد خود را با این وسیله پاک انجام می دادند. اما با توسعه شهری و ایجاد فاصله در شهر استفاده از این وسیله کاهش یافت ، یعنی میزان سفرهای شهری با دوچرخه به زیر 10 درصد رسید. در سال‌های اخیر طبق تصمیم های مدیریت شهری و شورای شهر برای احیای فرهنگ دوچرخه سواری اقدامات مفیدی انجام شده است. که برخی از این تصمیم ها به منصه ظهور رسیده و برخی دیگر در حال انجام است. از جمله کارهایی که به این منظور انجام شده استقرار تعداد زیادی دوچرخه در مناطق مختلف شهری است که شهروندان با ارائه کارت شناسایی و بدون پرداخت وجهی می توانند از دوچرخه استفاده کنند. البته باید گفت این دوچرخه‌ها روزانه تعمیر می‌شوند که برای دوچرخه‌سواران مشکلی پیش نیاید. گام دوم برای ایجاد فرهنگ دوچرخه‌سواری و توسعه این وسیله نقلیه، احداث مسیرهای دوچرخه‌سواری است که مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده و در خیابان‌های جدید مسیر دوچرخه سواری تعریف شده و در خیابان‌های قدیمی نیز در حال بازسازی است. البته سه سال است که احداث مسیر دوچرخه‌سواری توسط شورا تصویب شده و بخش زیادی از این پروژه اجرایی شده است. گام سوم برای توسعه حمل و نقل پاک، محدودیت و ممنوعیت تردد خودرو در برخی از نقاط این شهر است، در بخش مرکزی اصفهان در محور تاریخی میدان امام و دروازه دولت، آلودگی بیش از بقیه نقاط است طبق برنامه‌ریزی این منطقه تبدیل به پیاده راه و محل تردد دوچرخه شده است و از ورود وسایل نقلیه مانند موتورسیکلت و خودرو ممانعت می‌شود. البته در حال حاضر در اطراف میدان امام و خیابان‌های منتهی به آن این پروژه در حال انجام است. از سال گذشته نیز ورود وسایل نقلیه به این منطقه ممنوع شده و استقبال زیادی توسط شهروندان اصفهانی صورت گرفته است. در محدوده تاریخی چهارباغ عباسی از ابتدای سال 95 در روزهای سه شنبه صرفا به عنوان پیاده راه و محل عبور دوچرخه استفاده می‌شود که این مورد هم با استقبال مردم مواجه شد و بر اساس این میزان استقبال، برنامه ریزی شده است که در کنار سه شنبه روزهای دیگری را هم به عنوان روزهای بدون خودرو داشته باشیم . توزیع دوچرخه با موتور برقی از دیگر اقدامات توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در این شهر است زیرا در مناطق پرشیب، استفاده از دوچرخه معمولی کمی سخت به نظر می‌رسید از این رو با قراردادی که میان شهرداری و معاونت فناوری بسته شده است تعدادی دوچرخه با موتور برقی تولید و توزیع شده است. از جمله کارهای دیگری که برای توسعه استفاده از دوچرخه انجام شده ، اهدای یک دستگاه دوچرخه به جای دیگر جوایزشهری به شهروندان بوده است. در گردهمایی و برنامه های متعددی که در مناطق مختلف برگزار می شود نیز به دنبال احیای دوباره فرهنگ دوچرخه سواری که در پیشینه تاریخی شهروندان اصفهانی وجود داشته است هستیم.طبق هماهنگی با کارخانجات و بانکها، نمایشگاه دوچرخه در بهمن ماه گذشته برگزار شد تا از طریق وام قرض الحسنه، شهروندان بتوانند دوچرخه خریداری کنند. طبق آمارهای بدست آمده و با برنامه و طرح هایی که تا کنون در این زمینه انجام شده است میزان استفاده از دوچرخه در میان شهروندان اصفهانی از 10 به 12 درصد رسیده و پیش بینی ما این است که این آمار روند صعودی خواهد داشت.در این میان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وارد عمل شده وباتبلیغات گسترده مزایای دوچرخه سواری را برای شهروندان اصفهان تبین می‌کند. تلاش ما بر این است اصفهان الگوی مناسب وسالمی برای شهرهای پرترافیک و آلوده کشور شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار