یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

پاسخ به 5 سوال مهم درباره دُز سوم واکسن کرونا

تهران (پانا) - یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی ضمن تشریح ضرورت تزریق دُز سوم واکسن کرونا به چند سوال مهم درباره تزریق دُز سوم یا یادآور پاسخ داد.

کد مطلب: ۱۲۲۹۸۳۷
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ به 5 سوال مهم درباره دُز سوم واکسن کرونا

رضا صالحی، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به ضرورت تزریق دُز سوم واکسن کرونا درباره اولویت تزریق برای گروه‌های سنی گفت: «توصیه سازمان جهانی بهداشت در افراد بالای 60 سال به دلیل سیستم ایمنی ضعیفی که دارند، این است که حتما برای آنها دُز اضافه تزریق شود. یعنی علاوه بر تزریق 2 دُز واکسن، یک دُز اضافه هم تزریق شود. به خصوص افرادی که نقص سیستم ایمنی داشته یا بیماری‌هایی دارند که سیستم ایمنی آن‌ها را تضعیف می‌کند.»

زمان تزریق دُز سوم

وی درباره زمان تزریق دُز سوم واکسن کرونا نیز توضیح داد: «تزریق دُز سوم یا بوستر، بر این اساس است که اگر آنتی‌بادی‌های ضدکرونا در بدن فرد پایین آید، به دلیل اینکه سیستم ایمنی از حالت کامل بودن خودش خارج می‌شود، به استفاده از دُز بوستر توصیه می‌شود که به طور متوسط 6 ماه زمان برای تزریق دُز بوستر بعد از تزریق دُز دوم در نظر گرفته می‌شود. بعد از 6 ماه به دلیل اینکه آنتی‌بادی‌ها کاهش می‌یابد، توصیه می‌شود که دُز بوستر برای افرادی که در ریسک ابتلا کووید هستند، تزریق شود.»

میزان آنتی بادی در دُز سوم

این پزشک متخصص درباره میزان آنتی‌بادی در افرادی که دُز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند، بیان کرد: «دو جهت در ایمنی‌زایی مورد توجه قرار می‌گیرد. یکی پادتن‌ها هستند و یکی هم ایمنی سلولی است. ایمنی سلولی مدت زمان بیشتری در بدن باقی می‌ماند و بسیار موثر است. بنابراین فقط آنتی‌بادی‌ها مهم نیستند، بلکه ایمنی سلولی هم اهمیت دارد.»

نوع واکسن دُز سوم چه باشد؟

وی درباره نوع واکسنی که در دُز اضافه یا بوستر باید تزریق شود، گفت: «نوع واکسن در دُز سوم به نوع واکسن تزریقی در نوبت‌های اول و دوم بستگی دارد و با توجه به توصیه سازمان جهانی بهداشت از آنجا که بهترین واکسن، واکسنی است که در دسترس قرار دارد، واکسن‌های موجود در کشور را می‌توان به عنوان دُز سوم یا یادآور تزریق کرد. بنابراین معمولا بر اساس آنچه که مطالعات انجام شده و سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند، می‌توان همان واکسنی را که تزریق شده، در دُز اضافه یا بوستر هم استفاده کرد.»

آیا باید همان واکسن قبلی تزریق شود

صالحی در پاسخ به اینکه افرادی که دو دُز واکسن سینوفارم را تزریق کرده‌اند، حتما باید برای دُز اضافه هم همین واکسن را تزریق کنند، گفت: «پروتکل این موضوع از سوی وزارت بهداشت مطرح شده است و توصیه بر این است که هر برند واکسنی را از هر پلتفرمی که تزریق شده، همان واکسن را تزریق کنند. افرادی که دُز و اول دوم واکسن خود را سینوفارم، بهارات و یا برکت تزریق کرده‌‌اند، می‌توانند دُز سوم را همانند واکسن دُز اول و دوم دریافت کنند یا واکسن آسترازنکا یا سوبرانا پلاس تزریق کنند و همچنین افرادی که در دُز اول و دوم آسترازنکا یا اسپوتنیک دریافت کرده‌اند، می‌توانند دوز سوم را آسترازنکا و یا سوبرانا پلاس تزریق کنند.»

آیا واکسن کرونا باید سالانه تزریق شود

این پزشک متخص همچنین در پاسخ به این سوال که آیا واکسن کرونا باید سالانه تزریق شود، گفت: «هنوز در این زمینه اطلاعات زیادی در دست نیست و نمی‌توان به طور دقیق اظهار نظر کرد. بنابراین باید منتظر بررسی‌های بیشتر محققان ماند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار