خنیفر: تربیت هنری، زمینه‌ساز یادگیری خلاق در دانش‌آموز است

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر نقش معلم به عنوان مهیا کننده شرایط، امکانات و زمینه مناسب برای اندیشه‌ورزی دانش‌آموز گفت تربیت هنری زمینه‌ساز یادگیری خلاق در دانش‌آموز است.

کد مطلب: ۱۲۱۲۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد
خنیفر: تربیت هنری، زمینه‌ساز یادگیری خلاق در دانش‌آموز است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، نخستین همایش مجازی آموزش هنر در ابتدایی به همت دانشگاه فرهنگیان استان فارس برگزار شد.

در این همایش، حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، با مهم خواندن آموزش هنر در نظام تعلیم و تربیت کشور، از تربیت هنری به عنوان یک دیدگاه کلی در آموزش ابتدایی یاد کرد و گفت: مقطع ابتدایی، به عنوان گذرنامه زندگی فرد است. دریافت گذرنامه زندگی خوب در این مرحله، موفقیت در سایر مراحل زندگی را به دنبال دارد.

خنیفر، درس انشا را یکی از مواد مرتبط با خلاقیت ذهنی، تصویرسازی و صحنه آفرینی دانست و با تاکید بر توجه بیش از پیش به این مهم در مدارس کشور افزود: اهمیت انشا در برنامه های درسی دوره های مختلف تا حدی است که زمینه ساز یادگیری خلاق عادت به تفکر و تأمل و تدبر است.

وی، حافظه فعال را یک مهارت مهم و تعیین‌ کننده خواند و گفت: با توجه به این که حافظه فعال، زندگی دانش آموز را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر کیفیت یادگیری نیز اثر مستقیم دارد، توجه به تقویت آن برخوردار از اهمیت بیش از پیش است.

این مقام مسؤول، آموزش و تربیت عملی و هنری در دوران ابتدایی را برای دانش آموز لازم و ضروری اعلام و تصریح کرد: برای داشتن مدرسه ای سالم، مطلوب و شاد باید به تمامی عوامل و اجزای تشکیل دهنده آن اهمیت داد .

رئیس دانشگاه فرهنگیان، نگاه هنری را خلاصه شده در خط و نقاشی ندانست و با تاکید بر نقش معلم به عنوان مهیا کننده شرایط، امکانات و زمینه مناسب برای اندیشه ورزی دانش آموز افزود: در این صورت دانش آموز می تواند اندیشه خود را به صورت کار عملی متجلی و کارآیی معلم هم برای تفهیم مطالب درسی افزایش یابد.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، کلاس درس را محل جریان اندیشه دانست و تصریح کرد: اندیشه عملی باید در کلاس درس کاملا مشهود و نمایان باشد. صدای کلاس، باید صدای همخوانی و تک خوانی دانش آموز باشد. چرا که هنر بسیار فراتر از ساعت خاص آن است.

خنیفر، با اشاره به دیدگاه توماس هابس، تربیت هنر در کلاس درس را تربیت حواس دانست و اظهار داشت: یکی از ابزار های مهم معلم در فرایند تدریس، صدا است. چگونه صحبت کردن و انعکاس صدای معلم در کلاس درس حایز اهمیت است.

وی، در ادامه با اشاره به اظهار نظر نظریه پردازان، انواع یادگیری را مشتمل بر یادگیری نوشتاری، دیداری، شنیداری و گفتاری دانست و با تاکید بر رشد تجارب دیداری دانش آموزان در مدارس خاطر نشان کرد: با سوق دادن دانش آموز به سمت یادگیری دیداری به طور حتم دانش آموز می تواند بدون نیاز به قوه تخیل مطالب را به خاطر بسپارد.

خنیفر، رشد خلاقیت، پرورش حواس، خلق آثار هنری، شناخت اشکال نمادین و دقت در طبیعت را از جمله ابعاد مهم هنر برشمرد و گفت: در تربیت هنری، دانش آموز چگونه دیدن، شنیدن، آموختن، ارتباط گرفتن و خلق کردن را فرا می گیرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، زیبایی، نظم، تقارن، تناسب و هماهنگی و انسجام را از مباحث مهم در هنر ذکر کرد و افزود: در کتاب های درسی ریاضی، فیزیک، شیمی و علوم هر یک از این مباحث به خوبی مشهود است.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، جرات دادن به دانش آموز به منظور نقد هنری را از اهم موارد برشمرد و تصریح کرد: آموزش نباید معلم‌ محور باشد، به عبارت دیگر آموزش باید تعامل‌ محور باشد. چرا که انتقال یک سویه و متکلم وحده بودن معلم، جوابگوی یادگیری در دانش آموز نیست.

این مقام مسؤول، در پایان با ابراز امیدواری در خصوص تربیت و پرورش هنرمندانی دانشمند اظهار داشت: انسان موفق فردی است که در کنار فعالیت های روزمره، مقید به انجام یک یا دو فعالیت هنری هم باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار