امروز: چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 - 18:14 تبلیغات
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • دانش‌ آموز خبرنگار
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا آموزش و پرورش

خنیفر: تربیت هنری، زمینه‌ساز یادگیری خلاق در دانش‌آموز است

خنیفر: تربیت هنری، زمینه‌ساز یادگیری خلاق در دانش‌آموز است

9/4/2021 10:27:00 AM
9/4/2021 10:27:00 AM
شنبه 13 شهریور 1400 - 10:27
سی و پنجمین اجلاس روسا و مدیران آموزش‌وپرورش سراسر کشور

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر نقش معلم به عنوان مهیا کننده شرایط، امکانات و زمینه مناسب برای اندیشه‌ورزی دانش‌آموز گفت تربیت هنری زمینه‌ساز یادگیری خلاق در دانش‌آموز است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، نخستین همایش مجازی آموزش هنر در ابتدایی به همت دانشگاه فرهنگیان استان فارس برگزار شد.

در این همایش، حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، با مهم خواندن آموزش هنر در نظام تعلیم و تربیت کشور، از تربیت هنری به عنوان یک دیدگاه کلی در آموزش ابتدایی یاد کرد و گفت: مقطع ابتدایی، به عنوان گذرنامه زندگی فرد است. دریافت گذرنامه زندگی خوب در این مرحله، موفقیت در سایر مراحل زندگی را به دنبال دارد.

خنیفر، درس انشا را یکی از مواد مرتبط با خلاقیت ذهنی، تصویرسازی و صحنه آفرینی دانست و با تاکید بر توجه بیش از پیش به این مهم در مدارس کشور افزود: اهمیت انشا در برنامه های درسی دوره های مختلف تا حدی است که زمینه ساز یادگیری خلاق عادت به تفکر و تأمل و تدبر است.

وی، حافظه فعال را یک مهارت مهم و تعیین‌ کننده خواند و گفت: با توجه به این که حافظه فعال، زندگی دانش آموز را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر کیفیت یادگیری نیز اثر مستقیم دارد، توجه به تقویت آن برخوردار از اهمیت بیش از پیش است.

این مقام مسؤول، آموزش و تربیت عملی و هنری در دوران ابتدایی را برای دانش آموز لازم و ضروری اعلام و تصریح کرد: برای داشتن مدرسه ای سالم، مطلوب و شاد باید به تمامی عوامل و اجزای تشکیل دهنده آن اهمیت داد .

رئیس دانشگاه فرهنگیان، نگاه هنری را خلاصه شده در خط و نقاشی ندانست و با تاکید بر نقش معلم به عنوان مهیا کننده شرایط، امکانات و زمینه مناسب برای اندیشه ورزی دانش آموز افزود: در این صورت دانش آموز می تواند اندیشه خود را به صورت کار عملی متجلی و کارآیی معلم هم برای تفهیم مطالب درسی افزایش یابد.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، کلاس درس را محل جریان اندیشه دانست و تصریح کرد: اندیشه عملی باید در کلاس درس کاملا مشهود و نمایان باشد. صدای کلاس، باید صدای همخوانی و تک خوانی دانش آموز باشد. چرا که هنر بسیار فراتر از ساعت خاص آن است.

خنیفر، با اشاره به دیدگاه توماس هابس، تربیت هنر در کلاس درس را تربیت حواس دانست و اظهار داشت: یکی از ابزار های مهم معلم در فرایند تدریس، صدا است. چگونه صحبت کردن و انعکاس صدای معلم در کلاس درس حایز اهمیت است.

وی، در ادامه با اشاره به اظهار نظر نظریه پردازان، انواع یادگیری را مشتمل بر یادگیری نوشتاری، دیداری، شنیداری و گفتاری دانست و با تاکید بر رشد تجارب دیداری دانش آموزان در مدارس خاطر نشان کرد: با سوق دادن دانش آموز به سمت یادگیری دیداری به طور حتم دانش آموز می تواند بدون نیاز به قوه تخیل مطالب را به خاطر بسپارد.

خنیفر، رشد خلاقیت، پرورش حواس، خلق آثار هنری، شناخت اشکال نمادین و دقت در طبیعت را از جمله ابعاد مهم هنر برشمرد و گفت: در تربیت هنری، دانش آموز چگونه دیدن، شنیدن، آموختن، ارتباط گرفتن و خلق کردن را فرا می گیرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، زیبایی، نظم، تقارن، تناسب و هماهنگی و انسجام را از مباحث مهم در هنر ذکر کرد و افزود: در کتاب های درسی ریاضی، فیزیک، شیمی و علوم هر یک از این مباحث به خوبی مشهود است.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، جرات دادن به دانش آموز به منظور نقد هنری را از اهم موارد برشمرد و تصریح کرد: آموزش نباید معلم‌ محور باشد، به عبارت دیگر آموزش باید تعامل‌ محور باشد. چرا که انتقال یک سویه و متکلم وحده بودن معلم، جوابگوی یادگیری در دانش آموز نیست.

این مقام مسؤول، در پایان با ابراز امیدواری در خصوص تربیت و پرورش هنرمندانی دانشمند اظهار داشت: انسان موفق فردی است که در کنار فعالیت های روزمره، مقید به انجام یک یا دو فعالیت هنری هم باشد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان حسن خنیفر تربیت هنری
اخبار مرتبط
  • خنیفر: معلم حجت دانش‌آموز است

  • آمادگی دانشگاه فرهنگیان برای تولید محتوای مهدکودک‌ها

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • آغاز ثبت‌نام متقاضیان جامانده از دریافت یارانه

  • مراسم اجرای سرود سلام فرمانده در مشهد الرضا(ع)

  • یارانه‌بگیران به دولت اجازه بررسی حساب‌های بانکی‌شان را بدهند

  • برگزاری‌جشن الفبا در بین دانش‌آموزان کلاس اولی رودهن

  • سلام فرمانده، کولاک دهه نودی ها در نیشابور

  • مدارس استان تهران فردا تعطیل است

  • برگزاری مراسم ارتحال آیت‌اله سید‌عبدالله فاطمی‌نیا در رودهن

  • آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در شبانه‌روز گذشته اعلام شد

  • مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله فاطمی‌نیا در دانشگاه تهران

  • نشست صمیمانه وزیر آموزش و پرورش با جمعی از دانش‌آموزان استان اصفهان

  • نشست صمیمی قائم مقام سازمان دانش‌آموزی با تشکل‌های دانش‌آموزی هرمزگان

  • قیمت جهانی طلا تحت تاثیر کاهش دلار ثابت شد

  • برگزاری نمایشگاه « سلامت ما، سلامت سیاره ما » در منطقه 1

  • تأثیر برخورد‌ مدیر،‌ معاونان و دبیران بر بهبود روحیه و درس دانش‌آموزان

  • وزیر بهداشت: کرونا، امتحان برای کشورها بود

  • هوای تهران در شرایط بسیار ناسالم

  • اجرای بزرگ سرود سلام فرمانده در کاشمر

  • جزئیاتی جدید از دستگیری دو جاسوس فرانسوی در ایران/ فیلم

  • بازدید و نظارت مسئولان رودهن از بازار سطح شهر رودهن

  • اجرای مراسم سرود سلام فرمانده در کلات

  • نشست خبری مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر

  • اردوهای ملی نباید صرفا در تهران برگزار شود؛ از ظرفیت استان‌ها بهره خواهیم برد

  • نوازی: آلومینیوم برای بردن استقلال به تهران آمده است

  • اسماعیلی: وظیفه قطعی وزارت فرهنگ تقویت کتابخوانی است

  • بنیاد مستضعفان: عامل تیراندازی ایلام نه اخراج شده بود، نه تعلیق

  • در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ظرفیت‌های ملی به خوبی هدایت شده است

  • کرمی: ریل‌گذاری زیست‌بوم صنایع خلاق و فرهنگی در دولت سیزدهم آغاز شد

  • قانون جمعیت باید به طور کامل و جامع اجرا شود

  • تکذیب افزایش قیمت صنایع شوینده

  • ‌تا زمان نهایی‌شدن کالابرگ الکترونیکی، پرداخت یارانه نقدی ادامه می‌یابد

  • پل‌های مسیر بزرگراه آزادگان در معرض خطر فرونشست

  • ارائه خدمات تخصصی دندانپزشکی به مددجویان در قالب طرح تبسم

  • برگزاری محفل انس با قرآن کریم توسط دانش‌آموزان دختر مجتمع شهید صفری نیسیان اردستان

  • گرامیداشت سالروز تاسیس سازمان دانش‌آموزی

  • اجتماع ۳۰ هزار نفر از بسیجیان و سپاهیان تهران‌ به‌مناسبت چهل‌سالگی آزاد‌سازی خرمشهر

  • درگیری تیم اسکورت نیروی دریایی ارتش با دزدان دریایی در مسیر دریای سرخ

  • مخاطب بی‌حوصله نباشیم

  • تزریق بیش از 27 میلیون دُز سوم واکسن کرونا در کشور

  • توزیع ۲۶۴۵ تن انواع سموم توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی

  • نصب بیش از ۷۰۰ قطعه تجهیزات ایمنی ترافیک در بزرگراه‌های پایتخت

  • قالیباف: مجلس شفافیت را از خود آغاز کرد

  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی در پایان هفته

  • علائم کمبود اکسیژن خون روی اعضای بدن

  • آیین تقدیر از مربیان فعال پیشتاز ناحیه 4 اهواز

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم