رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران:

نگرانی از ایجاد انحراف در بهره برداری از ساختمان "خانه شهر"

تهران (پانا)-رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت تبدیل "خانه شهر" به محلی برای گفت و گوی شهروندان با مدیران شهری از امکان انحراف در بهره برداری این ساختمان ابراز نگرانی کرد.

کد مطلب: ۱۱۳۳۴۴۵
لینک کوتاه کپی شد
نگرانی از ایجاد انحراف در بهره برداری از ساختمان "خانه شهر"

به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، محمد سالاری در خصوص بازدیدی که به همراه شهردار منطقه ۱۲ از پروژه های این منطقه داشت، گفت: یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند منطقه، خانه اردیبهشت در محله عودلاجان است که شهرداری آن را تملک کرده و با مشارکت توسعه‌گر در حال مرمت و احیا است و در مراحل پایانی قرار دارد.

وی ادامه داد: اتفاق خوبی که در خصوص این بنای تاریخی افتاده اینست که با آغاز احیاء این بنا، این رویکرد به مجموعه خانه‌های اطراف این بنا نیز تسری پیدا کرده و تبدیل این موضوع به یک پارادایم، همان هدفی است که ما آن را دنبال می کنیم. چراکه اساسا اگر یک موضوع تبدیل به دغدغه و مطالبه عمومی شود، مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز به سمت تحقق آن گام برمی‌دارند. خوشبختانه این موضوع در حوزه حفظ و احیاء بناهای تاریخی و هویت‌بخشی به شهر و بازگرداندن حیات به منطقه مرکزی شهر در حال وقوع است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به حضور موثر توسعه گران و سرمایه‌گذاران در احیاء بناهای تاریخی منطقه ۱۲، اظهار کرد: این موضوع به عنوان یک کارنامه خوب از این دوره مدیریت شهری باقی می‌ماند، اگرچه نقش جامعه مدنی و حرفه‌ای بسیار در این امر موثر بوده است.

سالاری در ادامه به بازدید خود از ساختمان بلدیه اشاره کرد و گفت: ساختمان موسوم به بلدیه (خانه شهر) در یکی از مهمترین میدان‌های پایتخت یعنی میدان امام خمینی(ره) واقع شده است که اکنون در این میدان اقدامات خوبی در راستای بازآفرینی و هویت بخشی در حال انجام است.

وی افزود: ساختمان بلدیه در دهه های گذشته در شمال میدان امام خمینی(ره) قرار داشت اما در یک مقطع زمانی تخریب و تبدیل به میدان و محل حضور اتومبیل‌ها می‌شود. مدیریت شهری در شهر تهران از دوره گذشته این دغدغه را پیدا کرد که در راستای سیاست ساماندهی میادین مهم شهر، این میدان را نیز ساماندهی کند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به طولانی شدن فرایند تصمیم گیری برای ساماندهی میدان امام خمینی گفت: نظرات مختلفی در بحث شیوه و نحوه ساماندهی میدان وجود داشت که موجب طولانی شدن فرآیند تصمیم‌گیری شد اما نهایتا نظر جامعه کارشناسی و حرفه‌ای غالب شد و توانست همه کسانی که مانع تحقق این کار بزرگ بودند را مجاب به پذیرش کند و بالاخره در کمیسیون ماده ۵ و صحن شورای شهر تهران به تصویب رسید.

سالاری افزود: امروز خانه شهر به عنوان محلی برای گفت و گوی شهروندان با مدیران شهری در ۲ طبقه روی صفر- صفر و ۲ طبقه زیرزمین در حال اجرا است و ما اجازه ساخت هیچگونه پارکینگی را برای این بنا صادر نکردیم، چراکه قرار است مناطق مرکزی تهران، انسان محور باشند و مردم با استفاده از حمل و نقل عمومی در این محدوده‌ها حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد:‌ محدوده شمالی میدان به یک پلازای شهری که میدان را به خانه شهر ملحق می کند، تبدیل می شود. قرار است در این پروژه ما تجلی عینی تالارهای شهر و خانه گفت ‌وگو برای شهروندان و نمایندگان شهروندان و جامعه حرفه‌ای و مدنی را فراهم کنیم تا مردم با حضور در آنجا از مدیران شهری درباره پروژه‌ها و برنامه‌های شهری سوال و پاسخ دریافت کنند و مدیریت شهری، طرح‌های شهری را در آنجا و در منظر عموم به قضاوت بگذارد و اساسا قرار است که بهره‌برداری از خانه شهر در راستای عملیاتی کردن مفهوم خانه گفت‌وگو باشد.

این عضو شورای شهر تهران با انتقاد از تاخیر طولانی که در اتمام پروژه وجود داشته است، بیان کرد: امیدواریم با شتاب گرفتن روند اجرایی این پروژه، ما شاهد بهره‌برداری از آن در همین دوره مدیریت شهری باشیم تا دغدغه ما نسبت به این مساله که بهره برداری از خانه شهر به انحراف رود و مدیران شهری در فرآیند بهره‌برداری با رویکردهای آمرانه، بهره‌برداری را به سمت و سوی دیگری ببرند،‌رفع شود. انحراف در بهره برداری از ساختمان "خانه شهر" به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و اگر چنین اتفاقی رخ دهد قطعا ما به عنوان نمایندگان مردم آن را پیگیری خواهیم کرد.

سالاری همچنین در خصوص بازدید خود از سینمای رودکی در خیابان لاله زار نیز گفت: صاحب این سینما مرحوم بهبهانی بوده اند و اکنون پسر ایشان مسئولیت حفاظت از این سینما را به عهده دارند، این سینما در سال ۱۳۲۸ با مساحت حدود ۱۰۰۰ مترمربع توسط معمار وارتان آوانسیان ساخته شده و تا سال ۱۳۸۶ نیز فعال بوده است.

وی افزود: این سینما که در دو طبقه طراحی شده است، هزار صندلی دارد که بعد از گذشت این همه سال، هنوز سازه و صندلی‌ها پابرجا هستند. با توجه به اقدامات خوبی که در مناسب سازی و ساماندهی خیابان لاله زار انجام شده، جای امیدواری است که با بازگشت حیات شهری به منطقه مرکزی شهر، دوباره بتوان این سینما را زنده کرد.

سالاری تاکید کرد: یکی از اولویت‌های دوره پنجم مدیریت شهری، اتخاذ مجموعه‌ای از رویکردها برای بردن مناطق مرکزی شهر از خودرو محوری به سمت انسان محوری است که البته نیازمند زمان و مجموعه‌ای از اقدامات است که اکنون آغاز شده و انشالله با بازآفرینی و اتمام مجموعه اقداماتی که در خیابان لاله‌زار و محدوده‌های بلافصلش در حال انجام است، شاهد این اتفاق باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار