علی کرمی*

موج چهارم و هولناک کرونا در فصل زمستان

از تابستان امسال، به مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا هشدار دادم که «دو عامل» باعث افزایش چشمگیر ابتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌شود و آنقدر این هشدارها جدی گرفته نشد که روز گذشته ما به اندازه سقوط یک هواپیمای ایرباس تلفات انسانی داشتیم.

کد مطلب: ۱۱۳۲۱۹۹
لینک کوتاه کپی شد

آمار رسمی 337 فوتی در یک روز، بی‌سابقه و به‌شدت نگران کننده بود. اولین عامل بروز این آمار فاجعه‌آمیز، سردتر شدن هواست. ویروس کرونا که از خانواده ویروس سرماخوردگی به‌حساب می‌آید، در فصل سرما ماندگاری بیشتر در هوا و محیط دارد. ویروس‌های تنفسی در فصل سرد سال شیوع‌ و همه‌گیری‌شان به شدت گسترش پیدا می‌کند و هر چه هوای کشور سردتر شود، وضعیت ابتلا و مرگ و میر در میان مردم نیز وخیم‌تر خواهد شد. ویروسی که گرمای هوا و آفتاب داغ تابستان را پشت سرگذاشته و از بین نرفته، طبیعی است حالا قدرت سرایت بیشتری پیدا کند و در هوا و محیط میزان زنده‌‌ماندنش طولانی‌تر شود. عامل دوم در تشدید شیوع کرونا، آلودگی هوای شهرهای کشور مخصوصا تهران است و این دو فاکتور قدرت انتقال و کشندگی‌اش کرونا را به‌شدت افزایش داده است. متاسفانه فصل سرماخوردگی‌ها و بیماری‌های تنفسی شروع شده و با آلودگی هوا، ریه‌های انسان‌ برای پذیرش ویروس کرونا آمادگی بیشتری دارد.

محل ورود این ویروس سیستم تنفسی بدن انسان است و با التهاب‌های ریوی در اثر سرماخوردگی و آلودگی هوا، زمینه و بستر لازم برای تهاجم ویروس با قدرتی 10 برابر بیشتر از فصل گرما فراهم خواهد شد. بدون تردید هوا به سمت سردی پیش می‌رود و آنفلوآنزا فصلی آغاز می‌شود، در این شرایط ویروس کرونا دست از سر مردم برنمی‌دارد و به‌زودی موج چهارم و هولناک کرونا را در زمستان تجربه خواهیم کرد. دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، باید قاطعیت بیشتری از خود نشان دهند. ما در تعطیلات چند روز گذشته شاهد بودیم که راه‌های استان‌های شمالی بسته نشدند و به وضوح قابل مشاهده بود که چه جمعیت عظیمی به سمت شهرهای شمالی در حرکت هستند.

متاسفانه از فردا شب (چهارشنبه) تعطیلات آخر هفته آغاز خواهد شد و بدون تردید تداوم سفرها و نبستن همه جاده‌های کشور، می‌تواند فاجعه‌ساز باشد. مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نیز مانع از تعطیلی کامل شهرهای کشور می‌شود و نمی‌دانیم با این عدد و رقمی که به صورت رسمی از مرگ و میر روزانه منتشر شده، دولت چه اقدامی درآینده انجام خواهد داد. در این شرایط فقط می‌توان بوسه بر دست و پای کادر درمانی زد که تنها و بدون هیچگونه حمایتی در مقابل موج کرونا ایستاده‌اند و روز به روز بر شهدای پزشک و پرستار افزوده می‌شود. آنها به‌شدت خسته، فرسوده و افسرده شده‌اند و فقط دولت با اقدامات سخت‌گیرانه و مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند به آنها و خودشان کمک کنند.

* فوق تخصص بیوتکنولوژی پزشکی

منبع: آرمان‌ملی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار