معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

سفرهای غیرضروری موارد ابتلا به کرونا را 50 درصد افزایش داد

زاهدان (پانا) - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبر داد طبق مطالعات انجام شده متاسفانه سفرهای غیر ضروری در ایام تعطیلات، افزایش 50 درصدی ابتلا به کرونا را در پی داشته است.

کد مطلب: ۱۱۲۸۸۷۳
لینک کوتاه کپی شد
سفرهای غیرضروری موارد ابتلا به کرونا را 50 درصد افزایش داد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، سید مهدی طباطبایی در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران کرونا سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با کاهش حساسیت مردم نسبت به بیماری کرونا و عدم توجه به دستورالعمل های بهداشتی به تدریج شاهد افزایش موارد مثبت آزمایشگاهی در استان هستیم و لازم است تا برای پیشگیری و کاهش آسیب های موج جدید بیماری آمادگی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: روزهای پایانی ماه صفر است و عده ای از مردم از هم اکنون در حال برنامه ریزی برای برگزاری جشن های عروسی هستند، هرچند که این مراسم در تالارها و با رعایت پروتکل های ابلاغی به مدیران تالارها انجام خواهد شد اما عده ای هم به فکر برگزاری مراسم در منازل هستند که باتوجه به عدم رعایت موارد بهداشتی، عدم رعایت فاصله اجتماعی و همچنین عدم نظارت بر طبخ غذا در این اماکن از مردم درخواست می کنیم به هیچ عنوان در اینگونه مراسم و تجمعات شرکت نکنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: بررسی روند میزان افزایش بیماری کرونا در دیگر استان های کشور نشان می دهد احتمالا به‌زودی شاهد موج جدید بیماری در استان خواهیم بود و برای کنترل این موج به همکاری تمامی دستگاه های اجرایی استان نیازمندیم.

طباطبایی افزود: برنامه ریزی ها باید به صورت موازی و با رعایت تمامی استانداردهای لازم مبتنی بر پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت انجام شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با آغاز مدارس و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مدارس تاکنون آسیبی در این حوزه مشاهده نشده است، افزود: ما با یک بیماری هزار چهره و غیرقابل پیش بینی مواجه و شاهد تغییر رفتار ویروس هستیم، بویژه اینکه موارد بستری و فوتی جوانان در کشور هم افزایش پیدا کرده و آمار مرگ و میر در بیماران دارای بیماری زمینه ای تنفسی هم با افزایش روبرو است.
طباطبایی افزود: متاسفانه شاهد کاهش رعایت پروتکل ها توسط مردم هستیم، به‌طوری که در کشور فقط 60 درصد از مردم پروتکل ها را رعایت می کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: 83 درصد از مبتلایان به کووید-19 اعلام کرده اند که حداقل با یک بیمار در تماس بوده اند و این نشان دهنده عدم آگاهی مردم و همچنین بیمار از روند مراقبتی و درمانی است؛ باید بسیج اطلاع رسانی صورت پذیرد و به نظر می رسد در بحث فرهنگ سازی و اطلاع رسانی هنوز هم کارهای بیشتری برای انجام دادن داریم.
به گفته طباطبایی طبق مطالعات همکاران متاسفانه سفرهای غیر ضروری در ایام تعطیلات باعث افزایش 50 درصدی ابتلا به کرونا شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در ایام محرم با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی افزایش آمار نداشتیم و نشان دهنده این است که اگر مردم رعایت کنند و از ترددهای غیرضروری درون شهری و برون شهری خودداری کنند، شاهد افزایش آمار مبتلایان به کرونا نخواهیم بود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: به طور مداوم نظارت از سوی دانشگاه انجام می شود و در این راستا حمایت های دستگاه های ذیربط برای برخورد بدون اغماض با افرادی که سلامت دیگران را به خطر می اندازند ضروری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار