حسینی: مدرسه امروز کانون رقم خوردن آینده جامعه است

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با مدیران مدارس استثنایی شهر تهران بیان کرد مدرسه مظهر تعلیم و تربیت و نقطه شروع سرزندگی و سعادت است و مدیران مدارس به عنوان راهبران آموزشی از طریق اقتدار و نفوذ خود می‌توانند مدرسه را به کانون تحولات محله و جامعه تبدیل کنند.

کد مطلب: ۱۱۲۶۶۰۶
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: مدرسه امروز کانون رقم خوردن آینده جامعه است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش وپرورش استثنایی؛ سید جواد حسینی در نشست مجازی با مدیران مدارس استثنایی شهر تهران با تاکید بر ساماندهی نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد: رسیدن به عدالت در جامعه، توسعه همه جانبه، کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی، خود مراقبتی، خود نظارتی، خود راهبری و تربیت تمام ساحتی از طریق ساماندهی نظام تعلیم و تربیت میسر است. همگرایی، کاهش خشونت و تعارضات، کاهش واگرایی و دوگانگی، رفع تضاد و کاهش اضطراب و کسالت نیز نیازمند ساماندهی نظام یاددهی و یادگیری است

معاون وزیر با طرح این سوال که با توجه به تاثیر بالای ساماندهی نظام تعلیم و تربیت، جایگاهی که این ساماندهی را برعهده دارد کجاست افزود: همه اندیشمندان نهاد اصلی تحول را آموزش و پرورش، سازمان تحول را مدرسه، واحد تحول را کلاس درس و عامل و کارگزار تحول را معلمان و راهبران آموزشی می دانند. آنجه در جامعه رخ می دهد ناشی از مدرسه دیروز است و کانون رقم خوردن آینده جامعه نیز مدرسه امروز است.

حسینی خواستار مدرسه باوری و افزایش اختیارات مدارس شد و گفت: بخشنامه گرایی و مدیریت متصلب موجب کشته شدن خلاقیت مدرسه می شود و با مدرسه محوری و افزایش اختیارات مدارس می توان شاهد شکوفایی نظام تعلیم و تربیت بود. مدارس میزان الحراره جامعه هستند و این دما توسط عناصر اصلی مدارس یعنی دانش آموزان، معلمان و اولیاء سنجیده می شود.

معاون وزیر با بیان اینکه حرارت مدرسه می تواند نقش کره مذاب را ایفا کند اظهار کرد: برخی عناصر فرهنگی و بویژه مدارس نقش کره مذاب را دارند و حرارت آن گرما بخش و مروج فضائل و سوزنده رذایل است.

حسینی با بیان اینکه سند تحول بنیادین هم بر نقش اصلی مدرسه تاکید دارد، افزود: ۴۴ درصد راهکارهای سند مبتنی بر رهبری و مدیریت و ۲۰ درصد مبتنی بر منابع انسانی است و در واقع ۶۴ درصد راهکارهای سند تحول بنیادین مبتنی بر مدیریت، رهبری و منابع انسانی در مدرسه است.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه عناصر اصلی مدرسه اولیاء، معلمان و دانش آموزان هستند اظهار کرد: در مرکز این عناصر، راهبران آموزشی یا مدیران مدارس قرار دارند و راهبران آموزشی هستند که میتوانند مدرسه را به مظهر تعلیم و تربیت و نقطه شروع سرزندگی و سعادت تبدیل کنند.

حسینی با بیان اینکه مدیران آموزشگاهی باید تبدیل به راهبران آموزشی شوند گفت: راهبران آموزشی با نگاه تمام ساحتی به امر تعلیم و تربیت و از طریق اقتدار و نفوذ خود می توانند مدرسه را به کانون تحولات محله و جامعه تبدیل کنند.

معاون وزیر با بیان اینکه در وضعیت پیچیده ناشی از ویروس کرونا که با دگرگونی های سریع، عمیق، فراگیر و مبهم مواجه هستیم، نوعی نگرانی فراگیر همه سطوح جامعه را در برگرفته است، اظهار کرد: مدارس با سال تحصیلی متفاوتی کار خود را اغاز کردند و در چنین شرایطی با آموزش در بحران و بحران در آموزش مواجه هستند. در شرایط حاضر مدارس زیر ذربین نظارت خانواده ها و جامعه هستند و باید تلاش شود با لطمه نخوردن به سلامت دانش آموزان،کیفیت آموزش نیز پایین نیاید. شرایط موجود موجب دیده شدن بیشتر آموزش و پرورش شده است و و قدر و منزلت کار معلمان بیشتر دیده می شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در فضای کرونا باید بر هشت اصل در تعلیم و تربیت تکیه کنیم اظهار داشت: تداوم آموزش، پوشش حداکثری دانش آموزان، انعطاف پذیری حداکثری، عدالت آموزشی حداکثری، اختیار دادن به استان‌ها مناطق و مدارس، مدرسه محور بودن مدیریت نظام آموزشی، سلامت محوری و تحول محوری مبتنی بر سند تحول بنیادین، 8 اصلی است که باید در این شرایط بر آن تکیه کنیم.

حسینی در پایان با بیان اینکه امر تعلیم و تربیت باید مبتنی بر سلامت محوری باشد اظهار داشت:علیرغم بازگشایی مدارس هنوزگزارشی دال بر اینکه همکاران و دانش آموزان از درون مدرسه به ویروس کرونا مبتلا شده باشند وجود ندارد.

در این نشست رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران و جمعی از مدیران این شهر به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص مسائل آموزشی پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار