نژادبهرام: بعد از 13 ماه هنوز اقدامی برای مرمت میدان «حسن‌آباد» صورت نگرفته است

تهران (پانا) - عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت پس از 13 ماه از آتش‌سوزی میدان حسن آباد هنوز اقدامی در راستای بازسازی و مرمت این میدان صورت نگرفته است.

کد مطلب: ۱۱۲۴۲۳۵
لینک کوتاه کپی شد
نژادبهرام: بعد از 13 ماه هنوز اقدامی برای مرمت میدان «حسن‌آباد» صورت نگرفته است

زهرا نژاد بهرام در دویست و سی و هفتمین جلسه شورا و با اشاره عدم بازسازی و مرمت میدان حسن آباد پس از آتش سوزی گفت: حدود یک سال پیش، آتش سوزی در قسمتی از جداره میدان حسن آباد تهران حادث شد که با حضور به موقع و تلاش آتشنشانان زحمتکش، این اتفاق ناگوار تلفات جانی برای شهروندان در پی نداشت اما آسیب جدی به بخش قابل توجهی از میدان حسن آباد به عنوان یک المان شهری مهم در بخش مرکزی شهر تهران وارد کرد.

وی ادامه داد: شهروندان تهرانی، میدان حسن آباد را با ساختمان‌های گنبدی آن می‌شناسند که از سال ۱۳۰۹ هجری شمسی تا کنون پابرجاست، به گونه‌ ای که کمتر کسی را پیدا می‌کنید با شنیدن نام این فضای شهری یاد گنبدهای آن در ذهنش تداعی نشود.

نژاد بهرام افزود: همچنین همانطور که مطلع هستید، از فروردین ماه 1377 میدان حسن آباد و ساختمان‌های پیرامون آن به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اما اکنون، این میدان وضعیت مناسبی ندارد، زیرا عملیات مرمت و بازسازی جدارههای این میدان از سرعت کافی برخوردار نیست. بعد از آن حادثه آتش سوزی سال گذشته، بنرهایی با تصویرهای قدیمیِ میدان حسن‌آباد روی بناهای سوخته نصب شد تا به‌طور موقت چهره سیاه‌شده میدان را بپوشاند.

عضو هیات رئیسه شورا گفت: اکنون بیش از 13 ماه از این حادثه می‌گذرد و انتظار مردم تهران برای برداشتن بنرهای نصب‌شده مقابل دیوارهای سوخته و آسیب دیده و مرمت بناهای تخریب شده به پایان نرسیده است. این در حالی است که برای مرمت و نوسازی بخش حادثه‌دیده حتی از دفتر ریاست محترم جمهور هم دستوراتی صادر شد که حکایت از اهمیت این بنای تاریخی داشت و همه انتظار داشتند با توجه به این تأکیدات، روند مرمت میدان و تغییر کاربری ملک آتش‌گرفته با سرعت بیشتری دنبال شود.

نژادبهرام گفت: مدیران شهرداری تهران تا کنون طی مصاحبه‌های متعدد بیان کرده اند که قرار بوده دانشگاه تهران با تشکیل کارگروهی روند مرمت این ساختمان را دنبال کند. همچنین مقرر شده بوده که بعد از تشکیل این کارگروه مسابقه ‌ای برای طراحی ساختمان برگزار کنند که این کارها به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها متوقف شده است. در حالی که کار آواربرداری داخل ساختمان به اتمام رسیده و میبایست مرمت این ساختمان در اسرع وقت آغاز شود. در غیر این صورت، با توجه به قدمت این بنا ممکن است گذشت زمان و فرا رسیدن فصل سرما و بارش برف و باران سبب آسیب‌های بیشتر به سازه این ساختمان تاریخی ارزشمند شود.

این عضو شورای شهر تهران گفت: از نکات قابل توجه در خصوص موضوع فوق الذکر آنکه ظاهرا کماکان علی رغم پیگیری‌های شهرداری تهران برای متقاعد ساختن مالک ساختمان به تغییر کاربری از تجاری به فرهنگی، همچنان این مهم میسر نشده و لازم به تاکید است ضمن تقدیر از تلاش مدیریت شهری برای ترغیب مالک به این اقدام اما نباید روند مرمت و بازسازی بر اساس این امر متوقف شود.

وی در پایان یادآور شد: بنا به آنچه گذشت از شهردار محترم تهران که خود از اساتید برجسته گروه مرمت دانشکده معماری دانشگاه تهران است، تقاضا دارم ضمن مذاکره و مساعدت با مالک ساختمان موردنظر که مرمت داخل و نمای پشتی ساختمان را بر عهده دارد، با همکاری دانشگاه تهران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرآیند مرمت این بنای تاریخی و اتمام آن در اسرع وقت صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار